Ta mc-kort, vilken hoj ska man köpa?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tidigare hojar hade gått runt 1000 mil. Honda cb 500 Ktm 790.
Hade nog inte köpt dom om dom gått 3000. Min hoj nu från sekelskiftet har gått 2870 mil.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Senaste köpet, en Yamaha, 4900 mil.
Förra köpet, en Ducati, dryga 4000 om jag minns rätt.
Köpet innan dess Suzuki, 4500 mil
Innan dess Ducati 4500 mil.
Före den, Ducati 8000 mil.
Hondan före den 7000 mil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du får ta mc med liknande hk åxå

Ok

Yamaha MT-03 50 hk/litereffekt 166 hk

KTM 790 105 hk/litereffekt 131 hk

Eller jämförbara i tyngre klassen:

KTM Superduke 1290 177 hk
Litereffekt 137 hk

Yamaha R1 999 cc 200 hk
Litereffekt 200 hk

Vad tänkte du?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kawasaki ER5 duger också bra till att öva och köra på.
En av mina garagekompisar köpte en sådan. Sedan när han ville ha en större hoj så satte han in annons på hösten. Och några dagar före jul kom en spekulant. Lyssnade på motorn, betalade, lastade upp den på släpet och körde iväg i snön. Den skulle bli hjulklapp till hustrun. :hjarta
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Som många andra lägger jag min röst på Kawasaki er6. Trevlig och enkel hoj att börja på, men samtidigt kul att köra. Brukar vara lätta att köpa och sälja. Går att strypa till A2.

Finns så klart ett antal liknande alternativ, som Suzuki sv650 eller MT-07 som också är värda att titta på. Är du tvärsäker på att du bara vill ha A2-kort och kommer behålla hojen du väljer, så kan du så klart titta på en renodlad A2-hoj med. Men en strypt A-hoj kan du växa i och kommer ha lättare att sälja av.
Tidigare hojar hade gått runt 1000 mil. Honda cb 500 Ktm 790.
Hade nog inte köpt dom om dom gått 3000. Min hoj nu från sekelskiftet har gått 2870 mil.
Bäst jag skrotar båda mina hojar omedelbart. :rofl
BMWn har gått 4000 mil och CBRen har gått snart 5000 mil.

Får man fråga vad du är orolig för?
Har du många erfarenheter av haverier strax efter 3000 mil?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Som många andra lägger jag min röst på Kawasaki er6. Trevlig och enkel hoj att börja på, men samtidigt kul att köra. Brukar vara lätta att köpa och sälja. Går att strypa till A2.

Finns så klart ett antal liknande alternativ, som Suzuki sv650 eller MT-07 som också är värda att titta på. Är du tvärsäker på att du bara vill ha A2-kort och kommer behålla hojen du väljer, så kan du så klart titta på en renodlad A2-hoj med. Men en strypt A-hoj kan du växa i och kommer ha lättare att sälja av.

Bäst jag skrotar båda mina hojar omedelbart. :rofl
BMWn har gått 4000 mil och CBRen har gått snart 5000 mil.

Får man fråga vad du är orolig för?
Har du många erfarenheter av haverier strax efter 3000 mil?
Tror jag försöker säga att det är skillnad å äga å köpa en hoj vid 3000 mil. Min harv är ju servad för 8000kr. Ventiler tändstift å olja.
Den rullar på bra. Till å med besiktningen tyckte den va en bra hoj. (Inte sönderskruvad mm)
Ja dom hojar du nämner är bra köp ?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tror jag försöker säga att det är skillnad å äga å köpa en hoj vid 3000 mil. Min harv är ju servad för 8000kr. Ventiler tändstift å olja.
Den rullar på bra. Till å med besiktningen tyckte den va en bra hoj. (Inte sönderskruvad mm)
Ja dom hojar du nämner är bra köp ?
Det kan absolut tillkomma extra arbete med en begagnad hoj, men det behöver inte bli väldigt dyrt för det.

Försök att köpa hojar som är ordentligt servade och som inte är sönderskruvade, så brukar det gå bra. Köper man privat så ska man ha ett antal tusen i buffert för begagnatproblem, man hittar alltid något. Är man osäker så använd en pålitlig handlare som ger dig garanti.

Jag köpte BMWn vid 3600 mil, nyservad. Serviceboken var ifylld och storservicen var gjord för inte så länge sedan. Nästa service förhandlade jag till mig att handlaren skulle göra. Däcken ansåg jag behövde bytas, så det delade jag och handlaren på. Nu har jag ägt hojen i ett år, så vad har jag behövt betala för under det året? Ett nytt bakdäck, nya bromsskivor fram, samt nya bromsbelägg fram.

Hondan köpte jag vid 2400 mil. Nyservad och många mil från storservice. Det visade sig att bränsletrycksregulatorn (vanligt fel på den modellen) hade gett upp, så jag fick en ny på garanti. Det visade sig också att en kontakt i kabelstammen glappade, så den fixades också på garanti. Under första året jag ägde den hojen så behövde jag betala för ett par nya däck, då de som satt på hade blivit dåliga av ålder.

Visst, absolut är det några tusenlappar att köpa nya däck till båda hojarna, men det fick jag även göra till min första hoj. Det var en er6-f som gått några hundra mil. Under den säsong jag hade hojen behövde jag både köpa nya däck och lämna in den på 600-mil-service. Det blev en mycket högre kostnad per mil än de begagnade hojarna med fler mil.

Med det sagt, så finns alltid risken att gå på en nit och köpa ett sönderskruvat måndagsexemplar där det slarvats med service. Den risken är så klart mindre ju nyare hojen är, eftersom tidigare ägare haft mindre tid på sig att ställa till lika mycket.

När jag tittar på motorcyklar som gått många mil är jag inte särskilt orolig för att saker ska börja haverera. Jag försöker vara uppmärksam på om det är mycket service man behöver komma i kapp med och vad som behövs för att den ska se fräsch ut.
Hur ser serviceboken ut?
När ska storservice göras?
När servades gaffeln senast, hur ser packningarna ut?
Hur är däcken i mönster/ålder? Är de runda eller plattslitna?
Hur är drivpaketet ut, några tröga länkar eller trötta tänder på bakdrev?
Hur ser det ut med bromsbelägg fram och bak?
Hur känns bromsen? Svampig eller stum?
Börjar slangar vittra sönder av ålder?
Är det skador i plastdetaljer?
Hur låter motorn vid kallstart? Verkar batteriet piggt på att dra startmotorn?
Hur känns kopplingen, biter den eller slirar? Ser vajern ok ut i ändarna?
Känns växellådan hel? Alla växlarna+neutral går att lägga i utan problem och växlarna hoppar inte ur vid gaspådrag.

Generellt så tycker jag att ovanstående säger mycket mer om skicket på en hoj än om det står 2500 mil eller 5000 mil på mätaren. Absolut är det så att fler hojar kommer vara sämre vid 5000 mil än vid 2500, men som köpare tycker jag det är helhetsskick över mil man ska bry sig om.
 
Last edited:
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top