Ta hoj kort på Intensiv kurs?

Men det tar ju lika lång tid att få kortet från körskolan som från intensivkurserna , dom har ju inte förtur på uppköringstider iaf , å dessutom tror jag det var fler som kuggade på intensivkurserna om jag inte minns fel!
Enda skillnaden är , att om man ska fixa det på en vanlig skola så får man pressa på lite å se till å ha lite diciplin , vet man med sig att man kör kass så ska man ju inte boka en kör tid i veckan utan kasnke ett gäng fler - eller hur?

Å vet man att man inte har så lätt för sig med teori så tar man bara å pluggar lite extra! :confused:

Jag tror iaf att det är helt överlägset att gå på vanlig skola!! :yoparty

Mvh Mar

sweborn skrev:
Beror ju på hur duktig man är från början. Hade jag tagit 3 lektioner hade jag klarat uppkörningen i trafik, men inte haft en chans på manöverbanan.

Hejje :) Ja tycker du ska göra så här skriv in dig på en körskola där du bor lr ja vart du vill =).Börja med att göra teorin.Tar inte lång tid om du ligger i lite sen är det bara att skriva upp.När du klarat teorin så räcker den ju i ett år..så alltså säg att du klarar den nu i Januari då räcker den till januari 06..Sen när det e vår så ligger du lite i förtur med körtide(så funkar det iallafall på den skolan där ja jobbar)Nu är det bara köra o göra som du blir tillsagd :tungan
Blir ju ett nytt manöverprov till nästa år som ja tror blir bättre..så det e bara till att sätta igån...go go go go

/Mange

Mar skrev:
Men det tar ju lika lång tid att få kortet från körskolan som från intensivkurserna , dom har ju inte förtur på uppköringstider iaf , å dessutom tror jag det var fler som kuggade på intensivkurserna om jag inte minns fel!
Enda skillnaden är , att om man ska fixa det på en vanlig skola så får man pressa på lite å se till å ha lite diciplin , vet man med sig att man kör kass så ska man ju inte boka en kör tid i veckan utan kasnke ett gäng fler - eller hur?

Å vet man att man inte har så lätt för sig med teori så tar man bara å pluggar lite extra! :confused:

Jag tror iaf att det är helt överlägset att gå på vanlig skola!! :yoparty

Mvh Mar

Det är ju ofta samma skola man går på. Skillnaden med intensivkurs är ju bara att man har många lektioner under till exempel en vecka, och får ett bra pris på dessa.
I bägge fallen kan man ju ha bråttom, men man får ju avgöra vad som blir billigast. I mitt fall blev det billigast totalt med en intensivkurs eftersom jag var kass på g-vändning. Hade jag varit kung på garagevändning innan hade det blivit billigare för mig att boka lektioner separat istället.

Min körskola hade möjligheten att ändra uppkörningar mellan olika elever som de ville. Jag fick ta en tidigare uppkörningstid, och bytte mot en annan elev som behövde mer tid på sig. Men skolan kan bara boka upp tider i framtiden om de har personnummer att boka med, så fler uppkörningstider än antalet elever kan de inte ha.

tycker intensivkurs verkar onödigt.. jag tog teorin i november förra året sen ringde jag och bokade uppkörning som privatist så fort vv släppte tiderna.. sen ringde jag och bokade in lite lektioner på körskolan så fort dom släppte sina tider där så jag fick lite kött på benen ca 2 v innan uppkörning. bokade även upp lån av deras mc på uppkörningen. supersmidigt...
att jag sen missade första uppkörningen gjorde inte så mycket för körskolan kirrade en ny tid 2v efter för att dom inte fattade varför jag blev kuggad.. sen ingen anledning att ta kursen om man kan göra det privat mycket billigare och ändå få samma utbildning

Kan ju tala om en sak i upplysande syfte! Alla trafik skolor har inte som den du råkade hamna på. Dvs att dom har intenvis kruser på samma skolan! Jag har aldirg hört om nån som haft de iaf , men du verkar ju ha dyngkoll :Bugar :Bugar Men de finns ju inget som säger att man inte får boka varenda körlektion en körskolan har under en hel vecka va?! Sen priset tror jag inte varierar så jävla mkt , utan borde snarare vara billigare om man tar sitt kort vanligt med tanke på att ska de gå fort så kostar de alltid extra!?!?!?! eller hur?! :D

mvh Mar

sweborn skrev:
Det är ju ofta samma skola man går på. Skillnaden med intensivkurs är ju bara att man har många lektioner under till exempel en vecka, och får ett bra pris på dessa.
I bägge fallen kan man ju ha bråttom, men man får ju avgöra vad som blir billigast. I mitt fall blev det billigast totalt med en intensivkurs eftersom jag var kass på g-vändning. Hade jag varit kung på garagevändning innan hade det blivit billigare för mig att boka lektioner separat istället.

Min körskola hade möjligheten att ändra uppkörningar mellan olika elever som de ville. Jag fick ta en tidigare uppkörningstid, och bytte mot en annan elev som behövde mer tid på sig. Men skolan kan bara boka upp tider i framtiden om de har personnummer att boka med, så fler uppkörningstider än antalet elever kan de inte ha.

hmm ja alltså intensiv kurs på mc e ju lite sisådär..alltså det e ju samma pris på lektionerna oavsett men det som e dilemmat e ju att VV styr vänte tiderna.Kan ju bli så att du kör som fan i i 1 vecka o sen får du vänta på UK i månader...Bäst e ju att boka ett datum lr att skolan ser till att göra det ,,sen efter det planerar du in lektioner.Annars blir det ju till att "underhållsköra" o det kan bli dyrt..Vi tar 650:-/lektin (60min)..så man vill ju hålla nere lektionerna..

äh, intensivkurs - blir ju toktyrt!

Körkort över 5000 kr totalt är dyrt enligt mig.

Bokade teorin privat, ringde och bokade uppkörning när jag kom hem från teorin, ringde trafiksskolan två veckor innan uppkörning, tog 4 lektioner och hyrde deras hoj på uppkörningen. Done! :D

ps. Klarade mig inte under 5k jag heller, men det måste gå om man har egen cykel att köra upp på. ds

Last edited:
Körkort över 5000 kr totalt är dyrt enligt mig.?

Hmm ja kanske e lite svårt att se det så beror ju på hur mkt man gör privat osv...lr om man har möjlighet att köra privat..

Mar skrev:
Kan ju tala om en sak i upplysande syfte! Alla trafik skolor har inte som den du råkade hamna på. Dvs att dom har intenvis kruser på samma skolan! Jag har aldirg hört om nån som haft de iaf , men du verkar ju ha dyngkoll :Bugar :Bugar Men de finns ju inget som säger att man inte får boka varenda körlektion en körskolan har under en hel vecka va?! Sen priset tror jag inte varierar så jävla mkt , utan borde snarare vara billigare om man tar sitt kort vanligt med tanke på att ska de gå fort så kostar de alltid extra!?!?!?! eller hur?! :D

mvh Mar

Ojdå. :confused:

Har bara sagt att de pengar (8500:-) jag betalade för 5 dagars kurs samt lån/lärare av MC under uppkörning i mitt fall var billigare för mig än alternativet; köra x antal separata lektioner med tillhörande restid borta från jobbet.

Varje person har sin egen situation med dess problem och kostnader, och man bör inte döma ut en lösning som intensivkurs bara därför att man själv inte var i samma situation när man tog lappen.

sweborn skrev:

Har bara sagt att de pengar (8500:-) jag betalade för 5 dagars kurs samt lån/lärare av MC under uppkörning i mitt fall var billigare för mig än alternativet; köra x antal separata lektioner med tillhörande restid borta från jobbet.

Varje person har sin egen situation med dess problem och kostnader, och man bör inte döma ut en lösning som intensivkurs bara därför att man själv inte var i samma situation när man tog lappen.[/QUOT

Sanning....

hmm , har absolut inte dömt ut nått som inte jag testat , men man behöver väl inte prova allt för att kunna utesluta nått annat?! Frågan är väl vad som är bäst å jag påstår att köra upp vanligt e helt klart bäst , (pga mina egna erfarenheter samt kompisarnas dvs dom som kört upp på intenvis) det gick inte så jävla fort, samt att de blev rätt dyrt.

Själv körde jag 4lektioner a´ 800kr + 400kr för teoribok å teoriprov. plus 1000 för mc å uppköringen. Det tycker jag va både billigt å effectivet , samt att de gick på mindre än 1månad kan jag ju oxå nämna! Har dock kört lite corss å sånt innan ifs! DÖM själv! (det som dröjer från första lektionen var ju uppkörningstiden dessutom) å i väntan på uppkörningen körde jag resterande lektioner.

mvh Mar

r1psycho skrev:
sweborn skrev:
Varje person har sin egen situation med dess problem och kostnader, och man bör inte döma ut en lösning som intensivkurs bara därför att man själv inte var i samma situation när man tog lappen.[/QUOT

Mar skrev:
hmm , har absolut inte dömt ut nått som inte jag testat , men man behöver väl inte prova allt för att kunna utesluta nått annat?! Frågan är väl vad som är bäst å jag påstår att köra upp vanligt e helt klart bäst , (pga mina egna erfarenheter samt kompisarnas dvs dom som kört upp på intenvis) det gick inte så jävla fort, samt att de blev rätt dyrt.

Själv körde jag 4lektioner a´ 800kr + 400kr för teoribok å teoriprov. plus 1000 för mc å uppköringen. Det tycker jag va både billigt å effectivet , samt att de gick på mindre än 1månad kan jag ju oxå nämna! Har dock kört lite corss å sånt innan ifs! DÖM själv! (det som dröjer från första lektionen var ju uppkörningstiden dessutom) å i väntan på uppkörningen körde jag resterande lektioner.

mvh Mar

Ja om man kan lite innan så blir det billigt. Jag kunde ingenting och det tog totalt 11 dagar inkl uppkörning. Så flyt med planeringen är viktigt.

Intressant att så många fokuserar på hur billigt, hur snabbt, och hur enkelt det ska vara att ta kortet.

Ingen som har funderat på att det även är en mognadsprocess? Att vintern kommer emellan kan måhända vara jäkligt irriterande (Jag kan ju ta mig själv som exempel), men innanför pannbenet händer det lika mycket under tiden du inte sitter på hojjen som tiden du övar på den. Att lära sig köra hoj är långtifrån något man bara lär sig tekniskt och teoretiskt, lika mycket handlar det om en känsla, en omställning, ett nytt sätt att tänka.

Jag är övertygad om att du har sämre förutsättningar ute i trafiken om du gått igenom en intensivutbildning, även fast det förstås skiljer mycket mellan olika individer.

/Thomas

Smart! :D Ingen som tänkte på de .... :va

Thunderbird skrev:
Intressant att så många fokuserar på hur billigt, hur snabbt, och hur enkelt det ska vara att ta kortet.

Ingen som har funderat på att det även är en mognadsprocess? Att vintern kommer emellan kan måhända vara jäkligt irriterande (Jag kan ju ta mig själv som exempel), men innanför pannbenet händer det lika mycket under tiden du inte sitter på hojjen som tiden du övar på den. Att lära sig köra hoj är långtifrån något man bara lär sig tekniskt och teoretiskt, lika mycket handlar det om en känsla, en omställning, ett nytt sätt att tänka.

Jag är övertygad om att du har sämre förutsättningar ute i trafiken om du gått igenom en intensivutbildning, även fast det förstås skiljer mycket mellan olika individer.

/Thomas

Jag har nyligen köpt ett paket på 12 körlektioner á 65min för halva priset, dvs 3600:-
Det var nått hösterbjudande vilket jag är överlycklig för. Var villig att betala org priset a 7200 för dem så nu har jag 3600:- att kanske köpa en hjälm för :)

Thunderbird skrev:

/Thomas

Håller helt med.

Edit: hade ju för sjutton inte läst inlägget.

Last edited:
Tack alla.....

Tack alla för att ni har visat intresse för denna länk, och att ni delade era tankar och erfarenheter med mig :tummenupp .Ska sätta mig ner och studera allt grundligt....så kortet blir billigast och bäst :rolleyes: .Skriver en länk till våren när jag har fått mitt kort och hur jag gjorde.Ha det bäst med er.....*kramen*. :hej

A-star skrev:
Tack alla för att ni har visat intresse för denna länk, och att ni delade era tankar och erfarenheter med mig :tummenupp .Ska sätta mig ner och studera allt grundligt....så kortet blir billigast och bäst :rolleyes: .Skriver en länk till våren när jag har fått mitt kort och hur jag gjorde.Ha det bäst med er.....*kramen*. :hej

Lycka till! På något sätt känns det enklare att ta kortet när det redan är taget... eller något.

thopa skrev:
Jag har nyligen köpt ett paket på 12 körlektioner á 65min för halva priset, dvs 3600:-
Det var nått hösterbjudande vilket jag är överlycklig för. Var villig att betala org priset a 7200 för dem så nu har jag 3600:- att kanske köpa en hjälm för :)

Helvete!
Jag som betalade 2900 för 5 lektioner! :huvet
Nu ska jag skriva teorin sen vänta tills i Mars med att ta resten. Då lär de ju knappast finnas så bra erbjudanden.
Ränkar med 15 lektioner till iallafall. Eftersom jag ej har B kort och ej kört innan. Fast i mina ögon går de ju väldigt bra nu när jag kört. :yoparty

Ang intensivkurs kanske de är bra men jag köper nog nåt paket sen kör man så ofta man kan (läs har råd) och sen hoppas man att man grejar kortet till april. Snälla gode gud ge mig ett a kort i vår :Bugar !

RQ

A-star skrev:

Va fasen skriv innan och berätta hur du ska göra!
Jag vill veta ska ju också ta kort.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...