Ta bort skruvar ur ben??

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Min Hoffmannhistoria:

Pga att alla läkare uppenbart inte vet att en Hoffmannfixering oftast inte läker benet fullt ut, ...utan måste kompletteras med gips i efterhand, hade jag mitt "instrument" i 3-4 månader (om jag minns rätt).

Vid demontering medelst hederlig skiftnyckel i ett simpelt behandlingsrum, fick jag nåt i kanylen som skulle höja smärttröskeln (...har hög redan). Pinnen dom började med fjädrade sig fasen nog ett kvarts varv (lite överdrivet) innan gängan släppte inne i benet. Vet inte om ont är rätt adjektiv, men kändes gjode det ända in i benmärgen bokstavligt talat, ..sa inte ett ljud men kramade nästan sönder britskanterna jag höll i.
Läkaren & sköterskan tittade på mig som om dom sett ett spöke. Tydligen försvann all färg från mitt ansikte. :näsblod
...bad mig om ursäkt och körde mig till OP för nedsövning. Fixade t.o.m. min P-bot pga oplanerad övernattning.

jag har alltid blivit sövd när jag har tagit ut skrot.. fy fan för att vara vaken. Dom ville att jag bara skulle ha ryggmärgsbedövning vid senaste op.. men icke, fentanyl is tha shit.. :D

Drog ut en 20 cm lång spik ur armbågen utan bedövning. Kändes ganska skumt, typ som att handen ville följa med genom underarmen, men ont gjorde det direkt inte...

Hade även en titanställning på utsidan av armen, då sövdes jag ner i narkos när de tog bort den....

...röntgenbilderna fick jag som födelsedagspresent då jag låg inne, som en bra påminnelse på att ta det lite lugnare, det funkar...:rolleyes:

Fan, jag kanske ska ge gubben som tog mig rätt i sidan kopior på mina röntgenbilder så han ser sig för innan han kör ut nästa gång... :näsblod :)

/Anders

Och jag som sitter o bekymrar mej över min ståltråd med tillhörande hulling genom tummen som ska ut om 5 veckor...

Jag kan somna om.

Last edited:
Jag hade en Hoffmann (eller hur fan det stavas), och det kändes inte det minsta när skruvarna skulle ut.
Jag hade en underbensfraktur och det var 6 skruvar som skulle ut. En kärring på morsans jobb hade skrämt upp mig som fan innnan att det skulle göra jätteont, men det kändes som sagt inte.

Det var värre med dom två skruvarna som satt ovanför knäleden och höll spiken i lårbenet på plats. De var för långa, så varje gång jag spände lårmuskeln rullade muskelfärstet över skruvarna, och DET gjorde satans ont!
Nu är dock allt utom en skruv i foten borta...

Kanske ska leta upp röntgenbilderna och scanna in... :)

/Anders

Får man sina plåtar??

Jag har aldrig fått mina tyvärr. Och plus att när jag sa till att jag själv ville titta så fick jag inte :mad: med förklaringen att då var de tvungna att ta ner de andras plåtar och fråga läkaren. Varav jag svarade men gör det då!!! för jag vill se själv.

Får man sina plåtar??

Jag har aldrig fått mina tyvärr. Och plus att när jag sa till att jag själv ville titta så fick jag inte :mad: med förklaringen att då var de tvungna att ta ner de andras plåtar och fråga läkaren. Varav jag svarade men gör det då!!! för jag vill se själv.

Jag har mina plåtar på cd, kostade 100 spänn att köpa... Såhär ser senaste bilden ut :)

Bifogat

• Arm.JPG
    Arm.JPG
    28.8 KB · Visningar: 150
Jag har mina plåtar på cd, kostade 100 spänn att köpa... Såhär ser senaste bilden ut :)

Läkarna hade fikat för mycket den månaden du skulle opereras så det fick bli en budgetlösning från Jula i ditt fall. :gnissla

Bifogat

• 060085_c.jpg
    060085_c.jpg
    24.7 KB · Visningar: 82
Får man sina plåtar??

Analoga bilder som satt uppe på rond? :va (om så var fallet vill man ju ogärna ta ner dem, kanske behövdes granskas mer innan ett definitivt svar skrevs)

Vad gäller digitala bilder som är det vanligaste idag så måste läkaren alltid godkänna, på deras begäran skriver "vi" sekreterare sedan ut papperskopior eller fixar en CD-rom och skickar till patienten efter den obligatoriska fikapausen på x antal timmar :rolleyes:

Generellt gäller att man måste göra en skriftlig förfrågan om du vill ha ut dina journalkopior, gäller oavsett om det är röntgenplåtar eller journalkopior.

/Lena

Last edited:

Vad gäller digitala bilder som är det vanligaste idag så måste läkaren alltid godkänna, på deras begäran skriver "vi" sekreterare sedan ut papperskopior eller fixar en CD-rom och skickar till patienten efter den obligatoriska fikapausen på x antal timmar :rolleyes:

Generellt gäller att man måste göra en skriftlig förfrågan om du vill ha ut dina journalkopior, gäller oavsett om det är röntgenplåtar eller journalkopior.

/Lena
På SÖS är det bara att stolpa in på röntgenavd. o säga att man vill ha sina bilder på skiva så får man det...

Hört att man inte ska ta ut saker om det inte krånglar.
Fast ska dom plocka ur detta ur mig ska ja nog sövas :D

Bifogat

• låret.JPG
    låret.JPG
    41.9 KB · Visningar: 172
jag hade en hoffman i 8veckor pga krossad fot, när dom tog av den fick jag ingen bedövning och tuff skulle jag vara och frågade om jag fick dra ur en skruv själv, javisst sa doktorn ( som redan hade galenförklarat mig)..
ställningen skruvades isär, skum känsla efter att haft foten i "spänn" i 2 månader, sen lossade han på skruvarna genom att först dra åt dom lite, dom växer lixom fast lite..
det gjorde rätt så ont, nåväl, när tre skruv va ur frågade han om jag skulle prova,, ja för fanken.. doktorn fick lossa det första först, satte upp och tog ta i foten med en hand och typ ett "T"handtag som satt på skruven.. (nu jävlar)
vrider så långt som ett tag räcker utan att byta grepp...
och fittar sen ur och ber doktorn ta resten, det gjorde satan så mkt ondare att göra det själv på nått sett.

men jäklar va sur jag va på mig själv i flera veckor efteråt, att missa den chansen att få dra ur en lång skruv ur skelettet, jävla meeeeesss :mad:

men men:)
det gör lite ont och känns bra märkligt.
lycka till och glöm inte av att träna mkt, jag ska in på invaliditetsbedömning i veckan, 15 månader efter vurpan.

ps, skruvarna ligger hemma i pokal hyllan :D

Bifogat

• ställning.jpg
    ställning.jpg
    25.5 KB · Visningar: 350
  • prehoffoff.jpg
    prehoffoff.jpg
    19.3 KB · Visningar: 84
  • data2preop.jpg
    data2preop.jpg
    16.4 KB · Visningar: 81
Last edited:
Analoga bilder som satt uppe på rond? :va (om så var fallet vill man ju ogärna ta ner dem, kanske behövdes granskas mer innan ett definitivt svar skrevs)

/Lena

Alltså det var inne på röntgen som jag ville se mina bilder. (inte ha hem dom utan bara titta) Vet att man får göra det om man ber om det. Men i det här fallt var det visst för jobbigt :rolleyes:

Har ofta fått se mina bilder av läkaren men det är inte alltid man får det utan de berättar bara att allt var si eller så. Bättre när man kommer in på kvällen till akuten för då får man alltid se sina bilder :)

Var inne på en koll för en vecka sedan o trodde de skulle ta skrotet då men inte.. Ska visst sitta till slutet av denna månad och först då tar de dom. När jag fick se vad det var kändes det lite skumt. Dock ingen sån där hoffman-historia som många verkar ha fått utan en "snällare" stiftvariant bara. :D Fortfarande är det rätt äckligt att ha något intryckt i benet på något sätt.. Hmm.. Försökte pumpa doktorerna och syrrorna på mer info ang smärta/ingen smärta men allt de sa var typ -Det känns lite lustigt bara..

Har slängt upp en bild i garaget för den som vill se. Ser ju ganska intetsägande ut i jämförelse mot mångas hoffmanmanicker dock..:rolleyes: :D

En annan grej jag klurade på var rötgenplåtarna och hur man går tillväga för att få dessa.. Hur funkar sånt? Pröjsar man för en cd-rom eller får man papperskopior eller vad??

En annan grej jag klurade på var rötgenplåtarna och hur man går tillväga för att få dessa.. Hur funkar sånt? Pröjsar man för en cd-rom eller får man papperskopior eller vad??

du ska kunna köpa en cd med alla dina bilder någonsin på ditt sjukhus röntgenavdelning.

du ska kunna köpa en cd med alla dina bilder någonsin på ditt sjukhus röntgenavdelning.

Nja, alla som finns digitalt lagrade, jag är så jävla gammal att mina första bilder inte finns digitala.

Visst är digitaliseringen bra, men det var lite mysigt att gå genom ljusslussen med filmkasetterna i näven, plocka ur filmen, skicka den genom en stor brummande maskin, ladda om kasetterna och skicka ut dom genom filmslussen, gå ut och ställa sig på andra sidan av den stora brummande maskinen och vänta en stund på att bilderna skulle trilla ner, för att sedan hänga dom på ljusskåpet och börja leta frakturer, sedan fick man ett stort kuvert med sig ner till ortopeden där bilderna hängdes på ljusskåp en gång till....

Nuförtiden är det ju inget hantverk, att exponera och vänta en sekund innan bilden visas på en bildskärm och ögonblickligen görs tillgänglig för ortopedläkaren som ska gipsa.... (och alla andra som behöver den över nätverket)

Fördelen med det är dock att man direkt ser om man måste ta fler bilder, tidigare kunde man få åka ut och in och ta nya bilder allt eftersom dom framkallade...

Last edited:
Back