Ta bort hjulen?

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Lund
Hoj
GSXR 750 -96
Vad tycker ni är det bästa sättet att hissa upp hojen så att man kan ta bort hjulen?

Lyfta under motorn, med ett depåstöd bak?

Depåstöd både fram och bak?

MVH Dr B.
 
Jag är inne på att hissa upp hohen med spännband från taket men saknar nåttatt fästa dem i. I taket allså. Spännbanden.
 
Jag är inne på att hissa upp hohen med spännband från taket men saknar nåttatt fästa dem i.

Det låter som en mycket smidig lösning!

Vad ska du ha som "drar" upp hojen, som motvikt altså. Eller ska du ha en ramp så att du kan köra in hojen?

Tack, ett till stöd bli det.

MVH /Dr B.
 
Dr BODOL skrev:
Det låter som en mycket smidig lösning!

Vad ska du ha som "drar" upp hojen, som motvikt altså. Eller ska du ha en ramp så att du kan köra in hojen?

Tack, ett till stöd bli det.

MVH /Dr B.

Allså, Jag behöver bara få upp den en liten bit för att få bort hjulen. Ingen "vagga" eller annat hockuspuckus.
Och med spännband så "spänner" du bara upp hojen ett par cm.
Lätt som en plätt.



ABSraketen skrev:

Det är inte lätt att vara jag på morgonen.
 
soppatorsken skrev:
Jag är inne på att hissa upp hohen med spännband från taket men saknar nåttatt fästa dem i. I taket allså. Spännbanden.

Köp 2 st feta bultar som är till för att hissa upp saker i taket.
 
McB skrev:
Depåstöd fram och bak, utan tvekan.

Eller depåstöd bak och ett par pallbockar fram, under gaffelbenen. Blir dock tungt när man ska ta bort framhjulet och skjuta in bockarna, det gick åt tre personer när jag hade bort mina hjul. En som skötte hjulet och pallbockarna, två som lyfte i ramen (en på varje sida om tanken).

... men centralstöd är bara larv!
 
Gammal jeepdunk under ramen
och spännrem runt takbjälke funkar
bra för mig

Fördelen är att ingen klant (inkl undertecknad)
kan välta bågen när den hänger i taket
 
jag hissar upp min i taket, använder ett block och en egentillverkar liten rullvagn (som löper på IPE-balken) samt spännband, i taket har jag satt upp vinkeljärn och en IPE-balk mellan dem som bärs upp av två träbalkar från golvet. Då kan man ta bort anordningen när man inte använder den. var från början tänkt som en billig motorlyft men funkar fint till mc:n också.
 
jag brukar hissa upp mina hojar i taket om de inte går på annat sätt, men de blir väldigt vingligt, på enduron så lyfter jag alltid upp den på två bildäck så att motorn står på dessa. Då står den jätte stabilt för dom brukar va väldigt platta under. E ju annat me sporthoj!

/ Hannes
 
Jag köpte en motorlyft på biltema. En lyftkran på hjul med hydralisk lyftarm. 2000 spänn. Helt perfekt när man enkelt justerar den perfekt i höjd så att ingen tyngd ligger på hjulet men hjulaxeln ändå ligger rätt.

För att inte tala om när man skall justera gaffelbenen eller byta styrlager.

/A
 
Last edited:
Jag hat två expander med öglor i taket i mitt garage. Det är ungefär 1 meter emellan så det blir stadigt när man lyfter i styrkronan. Sen har jag vanliga spännband från Biltema bara. Men man är alltid lite nervis när man lämnar pärlan därnere.... nu hänger hon där utan framhjul. :eek:
 
Rigge skrev:
Jag hat två expander med öglor i taket i mitt garage. Det är ungefär 1 meter emellan så det blir stadigt när man lyfter i styrkronan. Sen har jag vanliga spännband från Biltema bara. Men man är alltid lite nervis när man lämnar pärlan därnere.... nu hänger hon där utan framhjul. :eek:

Funkar det med expander i betong? Jag frågade en polare som är händig och han mumlade nått om en massa som man ska kleta i hålen man borrat som expandern sen "härdar" i. Behövs det?
Vanliga spännband brukar hålla för typ 500 kg (det står på dem) så det ska väl vara lungt.
 
Sist jag hade av bakhjulet ställde jag hojen på stödet, och lyfte under motorn med en liten domkraft. Beroende på var man sätter domkraften lättar fram- eller bakhjul. Du kan ju först lyfta bak, ta av hjulet, lägga en tom drickback eller nåt under svingen, å sedan lyfta där fram.
 
EMP säljer såna här för 2595:-
mc_lyft.jpg


passar dock inte mig för jag vill inte lyfta V11
på oljetråget :skrämd
 
2 st spännband i ramen, 2 st i gaffelkronan sen hängde tillern utan hjul, fäste i balk i taket bara, som det skrivits tidigare lite vingligt men inget fimmel som kan välta den
 
Twosaint skrev:
2 st spännband i ramen, 2 st i gaffelkronan sen hängde tillern utan hjul, fäste i balk i taket bara, som det skrivits tidigare lite vingligt men inget fimmel som kan välta den


Det enda som finns i taket hos mig är sprinklerrör från 1800talet och de är i drift... Jag vill nog inte använda dem...
 
soppatorsken skrev:
Funkar det med expander i betong? Jag frågade en polare som är händig och han mumlade nått om en massa som man ska kleta i hålen man borrat som expandern sen "härdar" i. Behövs det?
Vanliga spännband brukar hålla för typ 500 kg (det står på dem) så det ska väl vara lungt.

nej inget klet ska behövas, finns expander som håller 2 ton om man nu vill det beror på betongen, men du bör ju referera till vem/vad/hur betongen gjutits. I ett hus från 1930 som Pernold Wiklund gjutit efter att druckit en 7:a brännvin som han kokat själv i garderoben skulle inte jag ha hängt upp min cykel. Betong blir hårdare och hårdare tills den nått ca 40-50 år då går det sakta utför och den blir porösare, men förhållanden som väder och vind kan göra sitt med.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top