Ta bort gammalt tankskydd + klister?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Hur går man enklast (& säkrast) tillväga för att ta bort gamla tankskydd, samt klisterresterna från tanken utan att riskera lacken? :gnissla

Tacksam för alla "husmorstips" :tummenupp

Last edited:
Varmluftspistol.
Värm lite lätt och känn efter när limmet "släpper" tanklocket.

Nu kommer säkert en massa folk att säga att det är farligt att utsätta tanken för värme. Jo, visst ska man undvika allt för höga temperaturer men det behövs vanligtvis inte så mycket värme för att få dekaler, etc att släppa.

/R

Finns ett speciellt medel som jag köpte på biltema luktar citron, kommer inte ihåg vad det heter men funkar kanonbra

Varmluftspistol.
Värm lite lätt och känn efter när limmet "släpper" tanklocket.

Nu kommer säkert en massa folk att säga att det är farligt att utsätta tanken för värme. Jo, visst ska man undvika allt för höga temperaturer men det behövs vanligtvis inte så mycket värme för att få dekaler, etc att släppa.

/R
Exakt, det räcker ju att känna efter med handen, är det så att det nästan gör ont så är det mer än tillräckligt, och då är det iaf en bra bit kvar innan lacken går sönder.

Exakt, det räcker ju att känna efter med handen, är det så att det nästan gör ont så är det mer än tillräckligt, och då är det iaf en bra bit kvar innan lacken går sönder.

Japp, och har man för mycket värme blir det bara onödigt mycket lim kvar på tanklocket/lacken. Gör det ont har man värmt för mycket.

Prova att lätta på skyddet/dekalen och så fort det börjar släppa behövs inte mer värme på den punkten. Sedan är det bara att hålla den tempen och sakta dra bort möget. Blir nästan inga limrester kvar om man gjort så.

/R

Finns ett speciellt medel som jag köpte på biltema luktar citron, kommer inte ihåg vad det heter men funkar kanonbra

Citronsyra? :P

B.T.W
Skulle inte tro att det är så farligt med värme på tanken just för antändningens skull. Det behövs en gnista för att det ska antändas.
Jag menar inte fan sprängs bensindunken när den står i värmen på sommaren.

Jag tog med värmepistol och sen limmet som lämnade så tog ja med lite tinner men var försiktig med tinner det kan skada laken om man gnider för hårt.
men det funka jävligt bra för mig

Citronsyra? :P

B.T.W
Skulle inte tro att det är så farligt med värme på tanken just för antändningens skull. Det behövs en gnista för att det ska antändas.
Jag menar inte fan sprängs bensindunken när den står i värmen på sommaren.

Precis min åsikt också.

/R

Använde jag också på gixxern och på polarens honda... Klockrent...

Olja funkar bra att få bort klister, sen är det bara köra bromsrengöring.
Är det inte en plasttank så är det i stort sätt riskfritt, men prova lite på ett sälle som inte syns innan du brassar på.

Jag tog med värmepistol och sen limmet som lämnade så tog ja med lite tinner men var försiktig med tinner det kan skada laken om man gnider för hårt.
men det funka jävligt bra för mig

Just thinner kan man hoppa över helt om man är rädd om klarlacken och i förlängningen färgen:)

Det man oftast har till hands är en trasa och 5-56.
Funkar också.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back