Ta bort effektbegränsning på växel 1,2 och 3 gixxer 600 - 99

Titta på bäkningarna som benton's länk visar så ser du att det inte är så. http://www.bikersneed.se/SpeedoH/xtre.htm

Där följer kurvan hela vägen på 2ans växel. 8hk diff.

Även om tillverkaren har intresse för glädjesiffror litar jag mer på en bänkdata än spekulationer och rykten.

Dock vet man ju inte om det gäller alla modeller och årtal.

Jag tackar dock för din länk till gixxerforumet. Jag tvivlar dock att man får entydiga konkreta svar där då jag länge försökt få rätsida på black-magic tre-modden. Får väl tjacka en tre-modd och fjäska till mig ett bra pris på en bänk och testa med och utan modden på 2an till 5ans växel.

Tja, bänkningar finns ju det också från ett flertal källor som motsäger det länken visar. Det kan ju naturligtvis vara så att just Hayabusan är annorlunda, precis som du säger.

En TL1000S som bänkats före/efter: http://wotid.com/tls/content/view/35/57/

En informativ artikel med dynokörningar, visserligen för en Kawasaki.
http://www.bikeland.org/story.php?storyID=24810

Eftersom vi ju inte har hela sanningen från Suzuki eller någon annan tillverkare kan vi bara spekulera i hur det hela ligger till. De utvärderingar jag läst stöder tyvärr inte tillverkaren i länkens teori, eller för den delen bänkningsresultat, utan tyder snarare på en mindre effektökning, om någon, på låga varvtal på lägre växlar parat med en mer analog gasrespons.
 
Titta på bäkningarna som benton's länk visar så ser du att det inte är så. http://www.bikersneed.se/SpeedoH/xtre.htm

Där följer kurvan hela vägen på 2ans växel. 8hk diff.

Även om tillverkaren har intresse för glädjesiffror litar jag mer på en bänkdata än spekulationer och rykten.

Dock vet man ju inte om det gäller alla modeller och årtal.

Jag tackar dock för din länk till gixxerforumet. Jag tvivlar dock att man får entydiga konkreta svar där då jag länge försökt få rätsida på black-magic tre-modden. Får väl tjacka en tre-modd och fjäska till mig ett bra pris på en bänk och testa med och utan modden på 2an till 5ans växel.





ok Klubba, hur förklarar du bänkresultaten då?

Nää, självklart är ju effektdiagrammen nån lagt som reklam på sin sida för att sälja en produkt de riktiga som stämmer bäst. Kul att det även fick en effektökning på 6ans växel, måste köpa d1rEcT, verkar va grymmaste TRE på marknaden :banana
 
Har just monterat en ATRE från bikersneed på min Hayabusa och kan rapportera följande: allt ryck och knyck i stadstrafik borta! bara det värt besväret samt slanten, effektmässigt....nja men den häver sig på bakslangen lättare :D den går att justera mellan 4-6 ans resistans eller stänga av helt och visar dessutom vilken växel som ligger i för tillfället vilket är bra för en senil person somjag !
 
jag har sett och hört från flera källor att 6an är strypt på en del gixxermodeller för att få ner maxhastigheten. Fundera på varför man tar 4ans eller 5ans map till 1,2 och 3an? slump... Troligtvis inte.
Kan vara så att luffarturbon trycker in mindre luft på 4an också för all del så att mappen stämmer bättre...

Nää, självklart är ju effektdiagrammen nån lagt som reklam på sin sida för att sälja en produkt de riktiga som stämmer bäst. Kul att det även fick en effektökning på 6ans växel, måste köpa d1rEcT, verkar va grymmaste TRE på marknaden :banana

Du hade alltså inte växelindikator tidigare men fick med en extern med tremodden?
Har just monterat en ATRE från bikersneed på min Hayabusa och kan rapportera följande: allt ryck och knyck i stadstrafik borta! bara det värt besväret samt slanten, effektmässigt....nja men den häver sig på bakslangen lättare :D den går att justera mellan 4-6 ans resistans eller stänga av helt och visar dessutom vilken växel som ligger i för tillfället vilket är bra för en senil person somjag !
 
Last edited:
Hört att 5:ans växel har ett högre varvstopp, varför kanske den är att föredra i en applikation som denna. Inga säkra källor...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top