Ta bort effektbegränsning på växel 1,2 och 3 gixxer 600 - 99

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Titta på bäkningarna som benton's länk visar så ser du att det inte är så. http://www.bikersneed.se/SpeedoH/xtre.htm

Där följer kurvan hela vägen på 2ans växel. 8hk diff.

Även om tillverkaren har intresse för glädjesiffror litar jag mer på en bänkdata än spekulationer och rykten.

Dock vet man ju inte om det gäller alla modeller och årtal.

Jag tackar dock för din länk till gixxerforumet. Jag tvivlar dock att man får entydiga konkreta svar där då jag länge försökt få rätsida på black-magic tre-modden. Får väl tjacka en tre-modd och fjäska till mig ett bra pris på en bänk och testa med och utan modden på 2an till 5ans växel.

Tja, bänkningar finns ju det också från ett flertal källor som motsäger det länken visar. Det kan ju naturligtvis vara så att just Hayabusan är annorlunda, precis som du säger.

En TL1000S som bänkats före/efter: http://wotid.com/tls/content/view/35/57/

En informativ artikel med dynokörningar, visserligen för en Kawasaki.
http://www.bikeland.org/story.php?storyID=24810

Eftersom vi ju inte har hela sanningen från Suzuki eller någon annan tillverkare kan vi bara spekulera i hur det hela ligger till. De utvärderingar jag läst stöder tyvärr inte tillverkaren i länkens teori, eller för den delen bänkningsresultat, utan tyder snarare på en mindre effektökning, om någon, på låga varvtal på lägre växlar parat med en mer analog gasrespons.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Titta på bäkningarna som benton's länk visar så ser du att det inte är så. http://www.bikersneed.se/SpeedoH/xtre.htm

Där följer kurvan hela vägen på 2ans växel. 8hk diff.

Även om tillverkaren har intresse för glädjesiffror litar jag mer på en bänkdata än spekulationer och rykten.

Dock vet man ju inte om det gäller alla modeller och årtal.

Jag tackar dock för din länk till gixxerforumet. Jag tvivlar dock att man får entydiga konkreta svar där då jag länge försökt få rätsida på black-magic tre-modden. Får väl tjacka en tre-modd och fjäska till mig ett bra pris på en bänk och testa med och utan modden på 2an till 5ans växel.





ok Klubba, hur förklarar du bänkresultaten då?

Nää, självklart är ju effektdiagrammen nån lagt som reklam på sin sida för att sälja en produkt de riktiga som stämmer bäst. Kul att det även fick en effektökning på 6ans växel, måste köpa d1rEcT, verkar va grymmaste TRE på marknaden :banana
 

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Har just monterat en ATRE från bikersneed på min Hayabusa och kan rapportera följande: allt ryck och knyck i stadstrafik borta! bara det värt besväret samt slanten, effektmässigt....nja men den häver sig på bakslangen lättare :D den går att justera mellan 4-6 ans resistans eller stänga av helt och visar dessutom vilken växel som ligger i för tillfället vilket är bra för en senil person somjag !
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
jag har sett och hört från flera källor att 6an är strypt på en del gixxermodeller för att få ner maxhastigheten. Fundera på varför man tar 4ans eller 5ans map till 1,2 och 3an? slump... Troligtvis inte.
Kan vara så att luffarturbon trycker in mindre luft på 4an också för all del så att mappen stämmer bättre...

Nää, självklart är ju effektdiagrammen nån lagt som reklam på sin sida för att sälja en produkt de riktiga som stämmer bäst. Kul att det även fick en effektökning på 6ans växel, måste köpa d1rEcT, verkar va grymmaste TRE på marknaden :banana

Du hade alltså inte växelindikator tidigare men fick med en extern med tremodden?
Har just monterat en ATRE från bikersneed på min Hayabusa och kan rapportera följande: allt ryck och knyck i stadstrafik borta! bara det värt besväret samt slanten, effektmässigt....nja men den häver sig på bakslangen lättare :D den går att justera mellan 4-6 ans resistans eller stänga av helt och visar dessutom vilken växel som ligger i för tillfället vilket är bra för en senil person somjag !
 
Last edited:

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Hört att 5:ans växel har ett högre varvstopp, varför kanske den är att föredra i en applikation som denna. Inga säkra källor...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top