Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vi har i helgen haft stora störningar i tågtrafiken pga snöoväder. Malmö rangerbangård stängde igår och har snöröjt hela gårdagen och natten. Den är ännu ej öppen utan syning skall ske innan trafiken får rulla igen.
Det är svårt att få uppdateringar av hur läget är på de större bangårdarna och linjerna vilket har med helgbemanningen runt om i landet att göra.
Konsekvenser för SFL-trafiken:
Detta påverkar oss naturligtvis hårt. Malmö är ju kärnan för trafiken in och ut ur landet. Vi får ett stopp i inflödet av tomvagnar vilket försvårar den ansträngda situationen än mer. Vi kan inte idag exakt avgöra hur mycket det i vagnantal totalt betyder men avbräcket i flödet kommer att vara märkbart på bruksnivå början av veckan. Lasterna kommer till Malmö men inte längre förrän man öppnar rangeringen. Vi väntar ett uppdaterat besked om våra genomgående tåg fortfarande kan rulla igenom som det senaste besked igår var.
Den information vi har att delge blir ganska generell i nuläget. Vi återkommer senare med mer detaljspecifik info angående tågen.
Ånge bangård - Information otillgänglig just nu. Rapporter väntas in av GreenCargo under dagen.
Gävle bangård - Information otillgänglig just nu. Rapporter väntas in av GreenCargo under dagen.
Hallsberg bangård - I drift utan specifik nedsättning. Rangeringen går däremot långsamt pga snön.
Sävenäs bangård - Information otillgänglig just nu. Rapporter väntas in av GreenCargo under dagen.
Malmö bangård - Stängt i väntan på syning efter snöröjning. Ingen tidpunkt för öppnande tillgänglig.
Inställda tåg:
45686/45669 Mgb-Dortmund 19dec - Inställt pga inga vagnar. Orsak: rangerstoppet i Mgb.
45684 Mgb-Hrbg 18dec - Inställt. Orsak: rangerstoppet i Mgb.
40994 Hrbg-Gä 19dec - Ens lok. Inga vagnar. Orsak: rangerstoppet i Mgb.
Här är flyget försenat, för att dom inte kan skotta snö i Stockholm....
vk.se/Article.jsp?article=404865
Om SJ skaffar feta pålitliga klassiska diesellok igen så skulle jag gärna boka in mig på övervåningen på en sån där dubbeldäckarvagn med glastak.
Vore helt underbart att tilta ned ryggstödet, knäppa upp en carlsberg från bistron, sedan luta huvudet mot nackstödet och betrakta den varma goa dieselröken genom glastaket medans kolsyran bubblar i gommen.
Loktypen nedan, från Nohab i Trollhättan, är ju bara för sjukt snygga.
Minns hur de tre strålkastarna med klara glas glödde så skönt ondskefullt när de dundrade förbi perrongen med godsvagnar och snörök efter, när jag som liten pillt stod med far och mor och väntade på ngt elektriskt tråktåg. Fast bland elloken tycket jag att Da-logen var rätt tuffa iofs, koppelstängerna som virvlade runt.
![]()
Dom där loken ger mig gåshud, så jäkla läckra.
Observera tillbehöret som hänger i undre framkant, inga problem med lite snö där inte.
Inte kan är något jag skulle säga är en klar överdrift... överbelagda landningsbanor med stort snöfall gör det svårt att hålla tiderna för alla plan som är i cirkulation speciellt då länder i Europa fått täcka upp för Heathrow, Frankfurt och Charles De Gaulle som har stora problem.
Arlandas snöröjning har jag för mig ha blivit något av ett praktexempel på hur det skall gå till... har för mig att de röjer bana 1 på 3,5min vilket inte är dåligt någonstans.
Arlanda har god beredskap för snö. Flygplatsen är en av de bästa i världen på att röja snö..... .....Mellan sex och åtta minuter tar det för sopgruppen av röja varje bana.
När röjningen av banan är klar, testas underlaget av en friktionsbil som mäter friktionsvärdet.
Dom verkar inte bara bra på att röja snö, utan en av de bästa i världen:
http://www.arlanda.se/sv/Information--tjanster-till/Press/Bra-att-veta/Snorojning/
Sånt här borde Banverket eller SJ, vilka det nu är som ansvarar för snöröjning, införskaffa
Finns det turbindrift på tåg? Eller vad är det för ljud man hör vid 0.40
[YOUTUBE-ID]tF2ZPRmocs4[/YOUTUBE-ID]
Sånt här borde Banverket eller SJ, vilka det nu är som ansvarar för snöröjning, införskaffa
Finns det turbindrift på tåg? Eller vad är det för ljud man hör vid 0.40
God jul på er allihopa. Hoppas att ni tar er fram till era destinationer oavsett färdsätt. Ser mörkt ut med tåg för närvarande om man ska utgå från nyheterna.
Har lite svårt att se hur ett diesellok med plog fixar igensatta växlar som oftast är problemet vad det gäller snö.
Själv skulle jag till Gbg med tåg ikväll....men det lär knappast bli av![]()
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |