Tågkaoset - vilken pinsam historia

Istället för en TTS hade man ju kunnat köpa två småbilar som var 3-5 år gamla och kunnat åka omkring billigare än tågbiljetten, för en TTS är ju ingen spargris direkt.

ÅAS OM man nu har köpt en TTS så är det ju kapitalförstöring i ännu högre grad att inte använda den.

Värdeminskningen på bilen motsvar lätt ett årskort på tåget så bäst hade ju varit att aldrig köpa en TTS
 
Istället för en TTS hade man ju kunnat köpa två småbilar som var 3-5 år gamla och kunnat åka omkring billigare än tågbiljetten, för en TTS är ju ingen spargris direkt.

ÅAS OM man nu har köpt en TTS så är det ju kapitalförstöring i ännu högre grad att inte använda den.

Värdeminskningen på bilen motsvar lätt ett årskort på tåget så bäst hade ju varit att aldrig köpa en TTS
O vad vet du om hur mycket vi använder den? (vi e två om bilen i hushållet)Istället för två svenssonbilar (som vi inte har behov av)har vi lagt pengar på denna. Vi köper inte en bil för att sälja den efter två år.

Ingen bil e en bra spargris!
 
Last edited:
O vad vet du om hur mycket vi använder den? (vi e två om bilen i hushållet)Istället för två svenssonbilar (som vi inte har behov av)har vi lagt pengar på denna. Vi köper inte en bil för att sälja den efter två år.

Ingen bil e en bra spargris!

Det är nog ingen här som har undgått att se att ni istället för att köpa två vettiga bilar så att båda tar sig till jobbet i tid köpte en TTS och en av er gnäller som fan på tågtrafiken, men ändå hävdar att det är "sååå bekvämt att åka tåg för då kan man se film på Ajjfånen"
 
Måste vart en jävla smäll!

NOJE-23s29-jonssonli_61920w.jpg
 
"– Det här är ju väldigt sårbart för oss. Först en sträng vinter med problem, påkörda älgar och isiga tågset. Och så nu ytterligare ett tåg som måste tas ur trafik på grund av olyckan, säger Ann-Katrin Backlund, pressinformatör på SJ."

http://www.skanskan.se/article/20110102/MALMO/701029999/1004/*/tagbrist-efter-krasch

Ja, de har verkligen "otur" det där statliga bolaget. Tur att man inte är beroende av tåget som transportmedel.
 
"– Det här är ju väldigt sårbart för oss. Först en sträng vinter med problem, påkörda älgar och isiga tågset. Och så nu ytterligare ett tåg som måste tas ur trafik på grund av olyckan, säger Ann-Katrin Backlund, pressinformatör på SJ."

http://www.skanskan.se/article/20110102/MALMO/701029999/1004/*/tagbrist-efter-krasch

Ja, de har verkligen "otur" det där statliga bolaget. Tur att man inte är beroende av tåget som transportmedel.

Det e inte sj fel att det blir signalfel o frusna växlar som varit en stor bidragande orsak till problemen i vinter.
 
Last edited:
Gällande incidenten på Malmö Central:

Tåget bromsade inte utan körde in i stoppbocken med full fart. När tåg flyttas på bangården hänger allt på föraren. Ingen automatik stoppar tåget så länge hastighetsgränsen inte överskrids.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1342867/Automatik-ur-spel-pa-bangarden.html

Jo, det står så - men nånstans måste alla med en IQ över 35 förstå att om det tåget hade kommit i full fart in i stoppklossen så hade det blivit antimateria med hela ekipaget.

Det är begränsat till 30 på bangården och förmodligen kom han i runt 20-25km/h. ATCn hindrar dig från att köra FÖR fort.

Den som klagar kan ju sätta sig ner och göra egna växlar som fungerar i alla förhållanden. Nej just det, SÅ kan man ju inte tänka. Det är alltid någon annan som ska fixa det ju.
 
Öppnar du länken står det:

"När tågen körs på bangården av växlare finns inga passagerare med, och tågen körs i så kallat växlingsläge, vilket innebär att en del av det automatiska kontrollsystemet ATC är satt ur spel. Då är det möjligt att köra mot stoppsignal, och köra in på perrongområde med relativt hög hastighet.

I växlingsläge får tågen köras i högst 30 kilometer i timmen. Kör man fortare nödbromsar tåget automatiskt, men detta sker först när hastigheten uppnår 43 kilometer i timmen.

En lokförare som kör ett tåg med passagerare kopplar bort växlingsläget. Då går det att köra fortare, men tåget stannar automatiskt vid stoppsignal. Dessutom sätts nödbromsen in automatiskt om tåget försöker köra in på perrongområdet på Malmö centralstation i högre hastighet än 13 kilometer i timmen.

Anledningen till att spärrarna kopplas bort när tågen körs i växlingsläge är, att man ska kunna manövrera tågsätt friare på bangården och flytta undan tåg även vid signalfel."

Jo, det står så - men nånstans måste alla med en IQ över 35 förstå att om det tåget hade kommit i full fart in i stoppklossen så hade det blivit antimateria med hela ekipaget.

Det är begränsat till 30 på bangården och förmodligen kom han i runt 20-25km/h. ATCn hindrar dig från att köra FÖR fort.

Den som klagar kan ju sätta sig ner och göra egna växlar som fungerar i alla förhållanden. Nej just det, SÅ kan man ju inte tänka. Det är alltid någon annan som ska fixa det ju.
 
Det var en okompetent växlare.
Sen att någon babbe vid spår 8 inte hörde att tåget bromsade betyder inte att föraren bara glodde rakt ut i luften.

Innan allt är klart bör man inte säga så mycket. Alla gör misstag på alla platser överallt inom alla befattningar. Vissa saker värre än andra.
Sen kommer ju en olycka sällan ensam heter det - av en anledning ju.
 
Det e inte sj fel att det blir signalfel o frusna växlar som varit en stor bidragande orsak till problemen i vinter.

Förr var det SJ, sen bröt man ut spåren från själva tågtrafikerandet och man skapade då banverket för att jobba sig runt konkurrensverkets regelverk och sen har man bakat ihop det med vägverk och dylikt i Transportverket.... men det är fortfarande SJ som byggt det järnvägsnät vi har idag och samma chefer i stor utsträckning som bestämmer över det som förr.

Så visst, man kan tjöta om detaljerna hit och dit men det går inte att komma undan med att vi har ett rejält eftersatt tågnät.
 
Så visst, man kan tjöta om detaljerna hit och dit men det går inte att komma undan med att vi har ett rejält eftersatt tågnät.

Det håller jag fullständigt med om samt att antalet tåg har ökat kraftigt vilken gör det sårbart vid förseningar om man tvingas till enkelspår. Vid t ex rälsbrottet i Stockholm stod 15 tåg o väntade i kö.
 
Bil: kostnad bensin 32 mil/dag.
Tåg: i slutändan går det +

Hade jag haft så kort som Kungsbacka Göteborg etc så hade jag tagit bilen (under perioder jag har haft andra uppdragsgivare har det blivit bil)

Du har bil - men väljer tåget????????????????? :brinnerup
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top