Tågkaoset - vilken pinsam historia

Självklart. D-i-e-s-e-l-e-l-e-k-t-r-i-s-k-t.

Med det är väl ingen risk, eftersom någon flarne ska "utveckla bolaget" och "committa sig" för allt möjligt utom det som räknas; punktlighet.

Det pratas bara om snabbare tåg = mer is.

Så problemen kommer snarare bli värre med åren.
 
När jag var liten, för länge sedan nån gång på 80-talet, så åktes sträckan Strömsund (Jämtland) - Stockholm ett antal gånger per år. Alltid med tåg.
Rälsbuss till Östersund.
Intercity till Sthlm.
Omvänt hem igen.

Aldrig att det strulade eller var försenat. Inte ens vid bitande kyla och snöstormar.

Jag tror nog mer det är det bristande underhållet på både lok och bana som gör att vi har de problem vi har idag.

Det är det intryck jag har av järnvägstrafiken före avregleringen också.

Då klarades det mest på ostmackorna som serverades ombord och förseningar på upp till en timme mellan Stockholm och Umeå, men fram kom man.

Men nuförtiden är vagnarna fulla av människor som här planerat sin resa så att en kvart försening är kritisk.

I japan kan man göra det, där räknas allt över en minut som försening och resan återbetalas, men i snitt är dom mindre än 30 sekunder försenade.
 
Isproblemen måste ju gå att lösa genom att designa tågen rätt från början och bygga om dom värsta designmissarna på befintliga tåg.

Det fastnar mycket is på en tvärbalk och väldigt lite på en slät kåpa, då sätter man släta kåpor över tvärbalkarna.
Behövs det kan man värma kåpan också.

Jag såg på tv förra vintern när dom visade underifrån ett tåg och pekade ut problemområdena, det ser ju förfan värre ut än under en pilsnerpråm, saker är upphängda kors och tvärs med plåtband, helt utan tanke på isbildning.

Bygg tågen någonstans där folk kan något om vinter....
 
Isproblemen måste ju gå att lösa genom att designa tågen rätt från början och bygga om dom värsta designmissarna på befintliga tåg.

Det fastnar mycket is på en tvärbalk och väldigt lite på en slät kåpa, då sätter man släta kåpor över tvärbalkarna.
Behövs det kan man värma kåpan också.

Jag såg på tv förra vintern när dom visade underifrån ett tåg och pekade ut problemområdena, det ser ju förfan värre ut än under en pilsnerpråm, saker är upphängda kors och tvärs med plåtband, helt utan tanke på isbildning.

Bygg tågen någonstans där folk kan något om vinter....

Om jag inte minns helt fel så är väl X2000 svenskbyggt?

Ja tittar man under tåget och kring boggie-delarna så finns det sjuuukt mycket skrymslen och håligheter där snön kan fastna, och det gör den. När ett x2 kommer in för avisning är det väldigt strömlinje-format i alla fall :)

Täckplåtar och inbyggnad av olika delar är ju en bra idé men jag ser problem med det oxå.

Det är hög service-intervall på prylarna som sitter i boggien. Hjulaxlar, hjul, bromsar, stötdämpare mm som kontrolleras eller byts väldigt ofta. Jobbigt att åtgärda med massa täckplåtar.

Sedan så räcker det med små håligheter för att snön ska hitta in och bilda is. Tror inte att täckplåtarna kan göras helt solida/täta, vilket innebär att det kommer att bli ännu besvärligare att avisa...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Det är rätt meningslöst att jämföra med yngre stenåldern.

Det går idag fler tåg, flera operatörer "delar" på samma räls. Tågen är olika snabba, tågen stannar olika ofta (på samma sträckor). Det är mao rätt mycket logistik hur man kör ett stort antal tåg effektivast på en given 2-spårs sträcka...

Klappar ena spåret igen så blir det genast mkt roligare...

Artikeln handlar iofs främst om skåne men en del mer generellt.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1317096/Sex-myter-om-tagkaoset.html
 
Det är rätt meningslöst att jämföra med yngre stenåldern.

Det går idag fler tåg, flera operatörer "delar" på samma räls. Tågen är olika snabba, tågen stannar olika ofta (på samma sträckor). Det är mao rätt mycket logistik hur man kör ett stort antal tåg effektivast på en given 2-spårs sträcka...

Klappar ena spåret igen så blir det genast mkt roligare...

Artikeln handlar iofs främst om skåne men en del mer generellt.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1317096/Sex-myter-om-tagkaoset.html


Jo. En god idé torde vara att dissa planerna på dessa snabbtåg som är svindyra i både byggnation och drift som på sin höjd sparar några försumbara minuter.

Varför inte bygga ut det befintliga och groteskt överbelastade järnvägsnätet istället?
Man börjar få känslan av att det finns minst lika mycket tid att spara i förseningarna som det skulle gå att vinna med ett ständigt stillastående snabbtåg.
 
Absolut :mattias Synd bara att ingen av passagerarna vill vara med och betala för nya lok och vagnar...

Äh, det är ju bara kommunister som åker buss och tåg.

Man kan ju köpa en bil, komma fram när man vill och åka när man vill. Smidigt.

Edit: Snåla kommunister bevisligen :fakta
 
Varför inte bygga ut det befintliga och groteskt överbelastade järnvägsnätet istället?

En logiskt bra tanke, om det inte vore för att järnväg på vissa platser inte kan bli bredare (det berömda tredje spåret i Sthlm t ex). Ett stopp på en sån plats och det spelar ingen roll hur många spår du har före och efter en sån getingmidja.
 
En logiskt bra tanke, om det inte vore för att järnväg på vissa platser inte kan bli bredare (det berömda tredje spåret i Sthlm t ex). Ett stopp på en sån plats och det spelar ingen roll hur många spår du har före och efter en sån getingmidja.

Jo, här uppe beslutade dom att bredda till dubbelspår på en sträcka, inte nog med alla befintliga broar som var för smala, det var för smalt mot vägar och bergväggar på många ställen.

Men här lyckades dom, mycket tack vare att det inte var bebyggelse som satte gränserna.
 
Jo...om man inte bor mitt i centrum så kanske det funkar...
Men vi har förstått din åsikt. Tack.

Next!

Jag har bott i centrala delar av stora städer, det funkar med bil då med.

Men ni som då åker. Antingen så slutar ni klaga när dom höjer biljettpriserna eller så slutar ni klaga när skiten står stilla.

Next!
 
Jo, här uppe beslutade dom att bredda till dubbelspår på en sträcka, inte nog med alla befintliga broar som var för smala, det var för smalt mot vägar och bergväggar på många ställen.

Men här lyckades dom, mycket tack vare att det inte var bebyggelse som satte gränserna.

Mmmm, men det känns inte som en helt rättvis liknelse mot "tredje spåret".

Mellan Stockholm Central och Stockholm Södra finns det två spår. Där passerar ALLA pendeltåg från Märsta till Södertälje, från Bålsta till Nynäshamn, alla tåg från Stockholm söderut och alla tåg söderifrån som ska till Stockholm.

Under rusningstid passerar det galet många tåg i timmen över den sträckan. Bygg ett spår tlll, är den enkla lösningen. Om det inte vore för Riddarholmen. En ö sprängfylld med byggnader som måste bevaras till eftervärlden som inte får vibrera sönder av tågtrafik.

Det är bara ETT av svenska tågproblem.

Jag har bott i centrala delar av stora städer, det funkar med bil då med.

Men ni som då åker. Antingen så slutar ni klaga när dom höjer biljettpriserna eller så slutar ni klaga när skiten står stilla.

Next!

Bodde du i någon stad som från öst till väst är delad av vatten med totalt fyra punkter där du kunde ta dig över?
 
Last edited:
Mmmm, men det känns inte som en helt rättvis liknelse mot "tredje spåret".

Mellan Stockholm Central och Stockholm Södra finns det två spår. Där passerar ALLA pendeltåg från Märsta till Södertälje, från Bålsta till Nynäshamn, alla tåg från Stockholm söderut och alla tåg söderifrån som ska till Stockholm.

Under rusningstid passerar det galet många tåg i timmen över den sträckan. Bygg ett spår tlll, är den enkla lösningen. Om det inte vore för Riddarholmen. En ö sprängfylld med byggnader som måste bevaras till eftervärlden som inte får vibrera sönder av tågtrafik.

Det är bara ETT av svenska tågproblem.



Bodde du i någon stad som från öst till väst är delad av vatten med totalt fyra punkter där du kunde ta dig över?

Jag har under ett år bott i centrala stockholm - med bil. Jag har i många år bott i GBG - med bil :fakta.

Räknas det?
 
Ett extra spår (alingsås-gtb, flaskhals)har man diskuterat länge, har blivit kraftigt motarbetade av en politiker i lerum. Ett extra spår skulle låta pendel o godstrafiken få avlasta den nu kraftigt täta trafiken där spåren utnyttjas till max (o vi kan få direkttåg på morgonen vilket vi hoppas snart blir verklighet)
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top