Tågkaoset - vilken pinsam historia

Som vanligt tar folk inte reda på nånting, bortsett från 2fast4hjo kanske, och sen ska det gnällas. Det var bättre förr, bla bla bla bla.

Gör det bättre själv. Nej, det kan du inte.
Folk jobbar dygnet runt med att få det att fungera men det är trafiken - och allt kan hända.

Förr gick det diesel-lok som fullkomligen spydde ut skit.
Tåg är idag det klart miljövänligaste sättet att transporteras på, per person.

Allt som är nytt har oftast barnsjukdomar, därav namnet.

Det finns info om varför allting strular ute på spåren/trafiken - sök, så hittar du.

Kram! :)
 
Så går det med ett miljöparti ovanför spärren.
 

Bifogat

  • x2000.jpg
    x2000.jpg
    43.8 KB · Visningar: 80
  • GE_ES44DC_and_Dash_9-44CW.jpg
    GE_ES44DC_and_Dash_9-44CW.jpg
    195.4 KB · Visningar: 134
Gamla statliga bolag blir det aldrig någon ordning på, ineffektiviteten sitter i väggarna.

Gamla, avpoliterade politruker i "ledningen" som längtar till pensionen.


Du glömde skriva "X:et", "X2" och TTS.


Ameh, den har bara överjävliga bromsar juh. Vingar finns inte (jo en vansinnigt ful på bakluckan, men den ger ingen lyftkraft).

Dom har väl byggt bort lyftkraften på TTSen med vingen? Vilken miss, annars hade man ju sluppit köerna..

Som vanligt tar folk inte reda på nånting, bortsett från 2fast4hjo kanske, och sen ska det gnällas. Det var bättre förr, bla bla bla bla.

Gör det bättre själv. Nej, det kan du inte.
Folk jobbar dygnet runt med att få det att fungera men det är trafiken - och allt kan hända.

Förr gick det diesel-lok som fullkomligen spydde ut skit.
Tåg är idag det klart miljövänligaste sättet att transporteras på, per person.

Allt som är nytt har oftast barnsjukdomar, därav namnet.

Det finns info om varför allting strular ute på spåren/trafiken - sök, så hittar du.

Kram! :)

Nytt. Tillåt mig småle.

"Sverige var ett av de länder i världen som var tidiga med att elektrifiera sina järnvägar. SJ började med att testa drift med elektiska järnvägsfordon på Värtabanan redan 1905."
 
Last edited:
Lite imponerande hur fint rysk och amerikansk low tech funkar när det är lite bistert. De äldre dieselloken är ju autonoma enheter.

[YOUTUBE-ID]MlA2INOpT78&feature=related[/YOUTUBE-ID]


I övrigt har jag länge föreslagit att tex X2000 borde ha sk limp home capability med hjälp av en "nöddiesel". Dvs att man tex installerar ett litet Scania genset på några hundra kW i loken. Som dels kan klara komfort som belysning, toa och ventilation i tågsetet vid strömavbrott. Dels via hydraulmotorer kan kopplas in på drivhjulen och släpa fram tåget i säg 0-30 km/h. Så att tåget (vid tex strömavbrott ute i obygden) för egen maskin iaf kan ta sig fram till närmaste station eller bort från sträckan med strömavbrott.

Detta skulle förvisso inte lösa problemet med frusna växlar, men iaf ge en strömoberoende redundans i framdriften samt förhindra att strömlösa, utkylda tåg fulla med passagerare står timmavis ute i obygden innan hjälp når fram
 
Last edited:
Problemen fanns även innan monopolet avskaffades, skillnaden var dock att då fick man inte ett öre i ersättning.

Jag pratar om när Statens Järnvägar delades upp i Banverket och SJ 1988. Jag jobbade som trafikinformatör på Banverket i mitten på 90-talet och det var inte i närheten så mycket förseningar och strul som det är idag. Då fanns bl a reservtågset i beredskap med förare hela dagarna för pendeltågen här i stan.
 
Efter snart tre år på LTH med inriktning järnvägsteknik, är jag inte förvånad över eländet.. no munny, no funny!
 
Dom har väl byggt bort lyftkraften på TTSen med vingen? Vilken miss, annars hade man ju sluppit köerna..



Nytt. Tillåt mig småle.

"Sverige var ett av de länder i världen som var tidiga med att elektrifiera sina järnvägar. SJ började med att testa drift med elektiska järnvägsfordon på Värtabanan redan 1905."

Tågen räknas fortfarande som nya.
 
I övrigt har jag länge föreslagit att tex X2000 borde ha sk limp home capability med hjälp av en "nöddiesel". Dvs att man tex installerar ett litet Scania genset på några hundra kW i loken. Som dels kan klara komfort som belysning, toa och ventilation i tågsetet vid strömavbrott. Dels via hydraulmotorer kan kopplas in på drivhjulen och släpa fram tåget i säg 0-30 km/h. Så att tåget (vid tex strömavbrott ute i obygden) för egen maskin iaf kan ta sig fram till närmaste station eller bort från sträckan med strömavbrott.

Detta skulle förvisso inte lösa problemet med frusna växlar, men iaf ge en strömoberoende redundans i framdriften samt förhindra att strömlösa, utkylda tåg fulla med passagerare står timmavis ute i obygden innan hjälp når fram
Exakt. Fast hur länge tror du det dröjer innan någon miljökommunist har listat ut att "loken drivs med bensin eller vad det är"?

Tågen räknas fortfarande som nya.
X2000? De är 20 år gamla.
 
Last edited:
Lite imponerande hur fint rysk och amerikansk low tech funkar när det är lite bistert. De äldre dieselloken är ju autonoma enheter.

[YOUTUBE-ID]MlA2INOpT78&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Sverige har ju haft många plogtåg men efter avregleringen så vill inte tågbolagen betala för dem i förråden, och banverket(trafikverket idag) liksom våra beslutsfattare har vaggats in i en religös noja om att vasaloppets dagar är räknade samt med det i bakhuvet några snöfattiga vintrar i Stockholms innerstad så har man skrotat plogtågen...

Var det inte Trafikverket som hade övningar nu i somras inför den stundande vintern?
 
Exakt. Fast hur länge tror du det dröjer innan någon miljökommunist har listat ut att "loken drivs med bensin eller vad det är"?


X2000? De är 20 år gamla.

Ja - tror du att de uppdaterar tågen varje år eller?
 
Men dom är varken "moderna" eller "nya".

Så vart leder din argumentation (mer än in i fel låda, för din del? :näsblod)

X2000 är rätt så moderna, men visst har de några år på nacken nu.

Inte alla tåg man kan sitta och surfa i.
 
X2000 är rätt så moderna, men visst har de några år på nacken nu.

Inte alla tåg man kan sitta och surfa i.

Hörrö, glid inte från ämnet. Att man monterar en trådlös router och ett satellit eller 3G-modem på taket gör inte skiten modernare. Kanske resan lite bekvämare, men inte tåget modernare. :fakta

Så, dom är alltså inte (som du skrev) "nya" och "moderna"
 
Hörrö, glid inte från ämnet. Att man monterar en trådlös router och ett satellit eller 3G-modem på taket gör inte skiten modernare. Kanske resan lite bekvämare, men inte tåget modernare. :fakta

Så, dom är alltså inte (som du skrev) "nya" och "moderna"

Plåten är gammal, tekniken är ny.

Det har ju inte kommit speciellt många ersättare för X2000 än.

Fast du kanske jämför det med bilism och tror att det borde ju vara nånting snarlikt med ny modell varje år.
 
Plåten är gammal, tekniken är ny.

Det har ju inte kommit speciellt många ersättare för X2000 än.

Fast du kanske jämför det med bilism och tror att det borde ju vara nånting snarlikt med ny modell varje år.

X2000 är snabbare än ett vanligt intercity, det är inte beroende på de få faktorer (mestadels lutningen i kurvorna) som det står still. Det drivs av vanliga elmotorer trots sin "futuristiska" design. Det beror på undermåligt underhåll och att inga reservtåg finns.

Det är alltså inget som är High-tech med X2000. :fakta

Edit: Utomlands finns drösvis med moderna höghastighetståg. Att vi inte har dom i sverige betyder inte "att det inte kommit speciellt många ersättare för X2000 än". Kolla Japan. :mattias
 
X2000 är sällan "moderna". Det är i stil med en Cheva Tahoe. Bara för att man smäller in parkeringsassistans, klimatanläggning, krockgardiner och Can-bus är den inte modern. Den har fortfarande bladfjädrar, stötstänger och oljeblandare till växellåda.

Det som gemene primat upplever som modernt på X2000 utgör ytan men säger inget om driften/reglertekniken. Men bromsarna har nog förbättats..
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top