Tävlingslicens

skit i smc,de är duktiga på att kränga orange västar till gatåkare,ska du tävla är det bättre du lär dig trilla för det kommer du att göra och de strider mot den planen:)

hade offrat milen till anderstorp för de har tävlingsförare som vet vad det handlar om och kan de där sakerna man behöver veta...

skit i smc,de är duktiga på att kränga orange västar till gatåkare,ska du tävla är det bättre du lär dig trilla för det kommer du att göra och de strider mot den planen:)

hade offrat milen till anderstorp för de har tävlingsförare som vet vad det handlar om och kan de där sakerna man behöver veta...
Precis, racing handlar om så mycket mer än bara att hitta bromspunkt och styra med blicken! :fakta

ska du tävla är det bättre du lär dig trilla för det kommer du att göra och de strider mot den planen:)

Så sant, så går min tankebana oxå. Låter ju konstigt att man skulle vilja vurpa nån gång, men så känner jag. Man lär ju sig alltid något :D

Så sant, så går min tankebana oxå. Låter ju konstigt att man skulle vilja vurpa nån gång, men så känner jag. Man lär ju sig alltid något :D

Och det är oftast inte så farligt att vurpa :tummenupp
Har du möjlighet så haka på fiver kursen, tog licens med dem för nåt år sen, kanon. Dessutom tävlar de aktivt själva och har mycket erfarenhet att dela med sig av, svarar gärna på frågor och drar anekdoter om svunna tider.
Och till råga på allt så är det skitkul!

Ja,krävs av den enkla anledningen att det krävs att du gått de 4 stegen innan som kräver reggad hoj och KK.

Kan tycka vad man vill om det men så är det.

Henrik

Hårklyverier, man om man gått steg 1-4, därefter kört 300km/h på nynäsvägen, blivit mätt av lasern, fått soppartorsk, blivit av med körkortet för all framtid, då får man alltså inte gå smc steg 5? :va

Hårklyverier, man om man gått steg 1-4, därefter kört 300km/h på nynäsvägen, blivit mätt av lasern, fått soppartorsk, blivit av med körkortet för all framtid, då får man alltså inte gå smc steg 5? :va

Nej, då får man ta en riktig tävlingslicens istället:D

Gäller tävlingslicensen för all framtid eller ett år el dyl? Kostar det bara vid tillfället man tar den eller kostar det en årsavgift?

(Jag är inte på G att tävla på ett bra tag, men om den räcker för alltid kan man ju lika gärna styra upp en licens vid tillfälle.)

Gäller tävlingslicensen för all framtid eller ett år el dyl? Kostar det bara vid tillfället man tar den eller kostar det en årsavgift?

(Jag är inte på G att tävla på ett bra tag, men om den räcker för alltid kan man ju lika gärna styra upp en licens vid tillfälle.)
Det kostar varje gång du tar ut licensen, vilket man måste göra varje år man ska tävla. Du har 3 år på dig att ta ut licensen från att du gick kursen, annars måste du ta om den igen.

Det kostar varje gång du tar ut licensen, vilket man måste göra varje år man ska tävla. Du har 3 år på dig att ta ut licensen från att du gick kursen, annars måste du ta om den igen.

För att utveckla lite, man kan lösa 'engångslicens' som gäller vid ett tävlingstillfälle, kostar 400-500 om jag minns rätt. Eller så löser man helår, det kostar nog 2500 pengar nånting för ett år nuförtiden och gäller hela året.

Helårslicens måste nog lösas var tredje eller var femte år för att hålla sin licens giltig.

Jahaja, där ser man! Gäller det även om man gick licensenkursen 2008 tex?

Nej har du en gång löst ut licensen så har du rätt att ha den vilande i fem år utan att behöva gå om licenskursen.

Ett år är endast giltighetstiden på intyget man får vid licenskursen.

Tidigare var även giltighetstiden på intyget fem år.(möjligtvis tre?)

Jopp,inga problem.
Är som en vanlig lic,kurs förutom grundkravet att gått de övriga stegen först.

Så,när du gått steg 4:a så kan du gasa bort kortet med lugn i sinne och välja smc lixom vilken annan lic.kursarrangör som helst. :)

Henrik

Nej har du en gång löst ut licensen så har du rätt att ha den vilande i fem år utan att behöva gå om licenskursen.

Ett år är endast giltighetstiden på intyget man får vid licenskursen.

Tidigare var även giltighetstiden på intyget fem år.(möjligtvis tre?)
Nja, alltså, jag menade om man fick intyget innan dom införde ettårsgränsen, gäller det 3-5 år då, eller blev det också kortat till att bara gälla ett år?

Nja, alltså, jag menade om man fick intyget innan dom införde ettårsgränsen, gäller det 3-5 år då, eller blev det också kortat till att bara gälla ett år?

ett gammalt intyg gäller så länge som det gjorde när det skrevs ut!

Ja,krävs av den enkla anledningen att det krävs att du gått de 4 stegen innan som kräver reggad hoj och KK.

Kan tycka vad man vill om det men så är det.

Henrik

Om man går steg 1-4 med reggad hoj och körkort, byter hoj och blir av med kortet sen då. Får man ta licens genom SMC då? :gnissla

Om man går steg 1-4 med reggad hoj och körkort, byter hoj och blir av med kortet sen då. Får man ta licens genom SMC då? :gnissla

Hela SMC-upplägget är väldigt "knäppt". Steg 5 borde vara öppet för alla oavsett KK eller lägre steg. Eftersom steg 5 är en "Svemostyrd" utbildning så borde samma regler gälla där som för övriga licensutbildningar. Alltså OK för en 12 åring att komma med sin CBR 125 om han / hon vill, helt enligt gällande Svemo regler. Jag ser bara fördelar med att låta dessa personer få en bra utbildning av SMC s duktiga o säkerhetsmedvetna instruktörer. Skulle gissa att många kommer tillbaka igen för att sig lära mer.
Som förälder och tonåring utan egen race erfarenhet borde det vara en stor trygghet att köra på ett sådant arrangemang istället för en ren licensträning ihop med 1000 cc förare som bara vill sätta nytt personbästa.

Hela SMC-upplägget är väldigt "knäppt". Steg 5 borde vara öppet för alla oavsett KK eller lägre steg. Eftersom steg 5 är en "Svemostyrd" utbildning så borde samma regler gälla där som för övriga licensutbildningar. Alltså OK för en 12 åring att komma med sin CBR 125 om han / hon vill, helt enligt gällande Svemo regler. Jag ser bara fördelar med att låta dessa personer få en bra utbildning av SMC s duktiga o säkerhetsmedvetna instruktörer. Skulle gissa att många kommer tillbaka igen för att sig lära mer.
Som förälder och tonåring utan egen race erfarenhet borde det vara en stor trygghet att köra på ett sådant arrangemang istället för en ren licensträning ihop med 1000 cc förare som bara vill sätta nytt personbästa.

Som jag fattat det efter att ha talat med smc-folk och det jag läst så är detta i första hand en sluss för de som gått school-stegen ett stort antal gånger men inte trott att det är något för dem att ta licens eller har haft svårt att släppa "tryggsargen".

Kurser för övriga som inte gått smc finns,alla är inte fullsatta,det finns verksamhet för juniorer med coaching med så varför ska dom ge sig in och konkurera där?

Personlig reflektion,gilla läget eller gå en annan väg,klaga kan man göra när alternativ saknas.

Och,nej,jag har inget annat med smc att göra än att jag gått några kurser.

Henrik

Jag var positiv till det i början, inte för egen del, men konceptuellt.

När jag däremot såg att det var Ola & Håkan (inget ont om dem, alls) som höll i det, och det framgick att det var upplagt såsom licenskurser i allmänhet är.. Vad är då poängen med att SMC ska göra det som alla andra gjort i decennier och förvänta sig stående ovationer?

Jag förstår inte vilken funktion de ska fylla helt enkelt!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti