Tävlingslicens

Jag var positiv till det i början, inte för egen del, men konceptuellt.

När jag däremot såg att det var Ola & Håkan (inget ont om dem, alls) som höll i det, och det framgick att det var upplagt såsom licenskurser i allmänhet är.. Vad är då poängen med att SMC ska göra det som alla andra gjort i decennier och förvänta sig stående ovationer?

Jag förstår inte vilken funktion de ska fylla helt enkelt!

Steg 5 som det kallas är lic.kursen,steg 6 är det du tyckte verkade positivt till en början.

Steg 6 kommer vara en coachad lic.träning men först måste man ha licens,kan vara därför Ola&Håkan är inblandade i steg5.

Blir det som antytts dagar med 2-3 schoolgrupper och en sportgrupp passar det iaf. mig utmärkt,tjejen kör en kurs och jag får leka lite. :)

Om det blir kanon eller kalkon får väl framtiden utvisa men som jag förstått är det öppet för alla med licens som gått steg 1-4 och är medlemmar i smc,tror inte man ska ha behövt gått lic.kursen hos smc men på just den frågan har jag inte fått ett klart svar.

Henrik

Som jag fattat det efter att ha talat med smc-folk och det jag läst så är detta i första hand en sluss för de som gått school-stegen ett stort antal gånger men inte trott att det är något för dem att ta licens eller har haft svårt att släppa "tryggsargen".

Kurser för övriga som inte gått smc finns,alla är inte fullsatta,det finns verksamhet för juniorer med coaching med så varför ska dom ge sig in och konkurera där?

Personlig reflektion,gilla läget eller gå en annan väg,klaga kan man göra när alternativ saknas.

Och,nej,jag har inget annat med smc att göra än att jag gått några kurser.

Henrik

Min åsikt är att har man lämnat rena "trafikövningar" och givet sig in i "race" världen så skall man följa det regelverket. Annars har man inte där o göra.
Vill inte SMC vara där, då är det bättre lämna hela steg 5 o 6 till dom klassiska motorklubbarna.

För i samma ögonblick som man lämnar steg 4 så försvinner trafikförsäkringen och då är inget körkort eller låg ålder något problem längre. Under förutsättning att deltagarna sköter sig och följer instruktörens anvisningar.

Principerna är viktiga när det gäller RF-sanktionerad verksamhet (läs SVEMO). Skall man erbjuda sådana arrangemang och upplägg då skall dom också vara öppna för alla som uppfyller sportgrenens regler. Vilket faktiskt personen i mitt exempel gör.

Jag var positiv till det i början, inte för egen del, men konceptuellt.

När jag däremot såg att det var Ola & Håkan (inget ont om dem, alls) som höll i det, och det framgick att det var upplagt såsom licenskurser i allmänhet är.. Vad är då poängen med att SMC ska göra det som alla andra gjort i decennier och förvänta sig stående ovationer?

Jag förstår inte vilken funktion de ska fylla helt enkelt!

Jag var med under smc-licenskursen i somras och det som var skillnaden mot andra kurser var att lägstanivån på förarna var högre än på en vanlig licenskurs.
En vanlig licenskurs finns det oftast ett flertal som aldrig knappt har kört hoj på bana.

Det borde göra att deltagarna får ut mer av dagen, jag tror även att så var fallet. Dom verkade väldigt nöjda efteråt!

Jag har normalt sätt inte mycket till övers för smc kurser, men det här känns ju som ett steg i rätt riktning, flytta fokus från diverse konstiga åka med en hand på styret övningar till att försöka lära folk att köra fort och tävla!

Min åsikt är att har man lämnat rena "trafikövningar" och givet sig in i "race" världen så skall man följa det regelverket. Annars har man inte där o göra.
Vill inte SMC vara där, då är det bättre lämna hela steg 5 o 6 till dom klassiska motorklubbarna.

För i samma ögonblick som man lämnar steg 4 så försvinner trafikförsäkringen och då är inget körkort eller låg ålder något problem längre. Under förutsättning att deltagarna sköter sig och följer instruktörens anvisningar.

Principerna är viktiga när det gäller RF-sanktionerad verksamhet (läs SVEMO). Skall man erbjuda sådana arrangemang och upplägg då skall dom också vara öppna för alla som uppfyller sportgrenens regler. Vilket faktiskt personen i mitt exempel gör.

Om smc haft monopol på rätten att ge ut licens så håller jag med dig,så länge det finns alternativ som är bättre/billigare eller både och så är det bara att välja det alternativet istället för att klaga.

Känns lite som att klaga på att företag A säljer sina grejer alldeles för dyrt för företag B säljer det minsann för Sååå mycket bättre pris,köp Där då!

Henrik

En vanlig licenskurs finns det oftast ett flertal som aldrig knappt har kört hoj på bana.

Det är ju dom man vill åt. Oskuldsfulla och oförstörda.

Jag är heller ingen fantast av att styra med knäna. Men däremot så är mc-världen för liten att dela upp sig i två läger. SMC gör ett bra jobb som faktiskt får folk till banorna. Även om dom gör knepiga övningar helt i onödan så kan det aldrig vara fel med en mc på en bana.:tummenupp

Jag var med under smc-licenskursen i somras och det som var skillnaden mot andra kurser var att lägstanivån på förarna var högre än på en vanlig licenskurs.

Det borde göra att deltagarna får ut mer av dagen, jag tror även att så var fallet. Dom verkade väldigt nöjda efteråt!

Jag har normalt sätt inte mycket till övers för smc kurser, men det här känns ju som ett steg i rätt riktning, flytta fokus från diverse konstiga åka med en hand på styret övningar till att försöka lära folk att köra fort och tävla!

Att lägstanivån blir så låg på licenskursen beror på att kursuplägget är fel för en nybörjare som behöver gå kursen för att få träna på t.ex klubbträningar. Många kursmoment är rena tävlingsmoment t.ex race starter m.m. Detta är helt onödiga kunskaper för att kunna genomföra en säker träning. Det finns mycket viktigare saker att fokusera på i början när det gäller säkerhet. (läs körteknik o spårval).

Licenskurs "steg 2" kan lämpligen innehålla t.ex startmoment m.m. och ge kompetens att tävla. Den kan med fördel genomföras när deltagaren har praktik från ett antal träningar. Då faller bitarna med t.ex starter på plats mycket lättare, samtidigt som man kan se om deltagarna är mogna hantera olika "tajta" racesituationer.

För att en tävling skall bli meningsfull för deltagaren krävs ju att han inte tvingas lägga 100 procent av sin förmåga för enbart hålla sig på hjulen.

Last edited:
Om smc haft monopol på rätten att ge ut licens så håller jag med dig,så länge det finns alternativ som är bättre/billigare eller både och så är det bara att välja det alternativet istället för att klaga.

Känns lite som att klaga på att företag A säljer sina grejer alldeles för dyrt för företag B säljer det minsann för Sååå mycket bättre pris,köp Där då!

Henrik

Genom att ansluta sig som förening till SVEMO, då följer det faktiskt att föreningen skall följa SVEMO riktlinjer. Det är lite av vitsen med Svemo att en licens skall vara giltig i alla Svemo anslutna klubbar. Annars hade vi haft en Gelleråsenlicens, en Anderstorplicens och en Sviestadlicens o.s.v.

Din företagsjämförelse tycker jag haltar lite i det här fallet. Och vad som är bättre kan enbart kunden avgöra.

Last edited:
Att lägstanivån blir så låg på licenskursen beror på att kursuplägget är fel för en nybörjare som behöver gå kursen för att få träna på t.ex klubbträningar. Många kursmoment är rena tävlingsmoment t.ex race starter m.m. Detta är helt onödiga kunskaper för att kunna genomföra en säker träning. Det finns mycket viktigare saker att fokusera på i början när det gäller säkerhet. (läs körteknik o spårval). Licenskurs "steg 2" kan lämpligen innehålla t.ex startmoment m.m. och ge kompetens att tävla. Den kan med fördel genomföras när deltagaren har praktik från ett antal träningar. Då faller bitarna med t.ex starter på plats mycket lättare, samtidigt som kan se om deltagarna är mogna hantera olika "tajta" racesituationer.
För att en tävling skall bli meningsfull för deltagaren krävs ju att han inte tvingas lägga 100 procent av sin förmåga för enbart hålla sig hjulen.

Ja det en variant av det jag menade, och att i brist på det upplägget du förespråkar så är inte smc upplägget helt fel! Hur licenskursen ser ut bestämmer dock svemo.

Men det finns onekligen en stor grupp banåkare som bara mysåker i snabb grupp på smc sporthojskurser, kan man få några av dom att skaffa licens och få upp ögonen för att det är tävla man ska göra på bana så är det mycket bra!
Kan man i andra änden på skalan anordna licenskurser för dom som aldrig har kört på bana så blir det mycket bättre för alla, en lagom homogen grupp så får får ju deltagarna ut mest av utbildningen.

Dom allra flesta som går licenskurs har inga som helst problem med att ta sig runt på banan och tillgodogöra sig startträningen!

Genom att ansluta sig som förening till SVEMO, då följer det faktiskt att föreningen skall följa SVEMO riktlinjer. Det är lite av vitsen med Svemo att en licens skall vara giltig i alla Svemo anslutna klubbar. Annars hade vi haft en Gelleråsenlicens, en Anderstorplicens och en Sviestadlicens o.s.v.

Din företagsjämförelse tycker jag haltar lite i det här fallet. Och vad som är bättre kan enbart kunden avgöra.

OK,vi pressar på gemensamt så dom lägger ner verksamheten istället,blir ju sämre med alternativ......

Uppenbarligen har de fått gehör för upplägget annars hade dom väl aldrig blivit godkända,är det då inte svemo du ska gnälla på som godkänt?

Och som jag fattat det,det är inget krav att ta licensen hos smc(har dock inte fått klart svar där)för att få köra steg 6 som är själva kursen efter licens men det klarnar nog när dom själva vet hur dom ska ha det,tycker du då deras krav strider mot svemostadgarna så anmäl det så får dom rätta sig efter svemos beslut i frågan eller lägga ner,oavsett resultat gagnar det ju kampen mot smc-sport.

Henrik

OK,vi pressar på gemensamt så dom lägger ner verksamheten istället,blir ju sämre med alternativ......

Uppenbarligen har de fått gehör för upplägget annars hade dom väl aldrig blivit godkända,är det då inte svemo du ska gnälla på som godkänt?

Och som jag fattat det,det är inget krav att ta licensen hos smc(har dock inte fått klart svar där)för att få köra steg 6 som är själva kursen efter licens men det klarnar nog när dom själva vet hur dom ska ha det,tycker du då deras krav strider mot svemostadgarna så anmäl det så får dom rätta sig efter svemos beslut i frågan eller lägga ner,oavsett resultat gagnar det ju kampen mot smc-sport.

Henrik
Det har aldrig varit något "krav" att lägga ner något. Det var bara att förändra lite i reglerna.

Vill vi ha sådana alternativ inom SVEMO verksamheten. Skall sådana speciallösningar sprida sig. Då blir nästa steg att du bara får köra Yamaha motorcycklar med 40 + förare på t.ex Anderstorps licenskörningar. "ironi"

Det har aldrig varit något "krav" att lägga ner något. Det var bara att förändra lite i reglerna.

Vill vi ha sådana alternativ inom SVEMO verksamheten. Skall sådana speciallösningar sprida sig. Då blir nästa steg att du bara får köra Yamaha motorcycklar med 40 + förare på t.ex Anderstorps licenskörningar. "ironi"

Tycker inte det är ett problem,följer man inte stadgarna får man inte vara med.
Tycker du ser ett problem som inte finns och finns det kommer det att lösas utan din inblandning.

Henrik

Som förälder och tonåring utan egen race erfarenhet borde det vara en stor trygghet att köra på ett sådant arrangemang istället för en ren licensträning ihop med 1000 cc förare som bara vill sätta nytt personbästa.

Då har du inte varit på ungdomsträningar på tex LMS? där det bara är juniorer som kör.

Och vad är det som inte följer svemos riktlinjer?

En klubb som håller licenskurs kan ha som krav att kursen är öppen för alla eller endast tex medlemmar. Klubben kanske inte vill att någon som inte kört bana innan är med, utan de måste gå en förberedande kurs för körningen etc.

Gillar man inte upplägget, välj en annan arrangör. :tummenupp

Och vad är det som inte följer svemos riktlinjer?

En klubb som håller licenskurs kan ha som krav att kursen är öppen för alla eller endast tex medlemmar. Klubben kanske inte vill att någon som inte kört bana innan är med, utan de måste gå en förberedande kurs för körningen etc.

Gillar man inte upplägget, välj en annan arrangör. :tummenupp

Kan man inte aceptera dom regler som finns för en Svemo licens. Då skall man inte hålla på med den typen av verksamhet. Medlemsskapet i SMC är inget problem sammanhanget.
Samtidigt blir det väldigt konstigt om det är ett krav att ha deltagit i en s.k trafikövning (steg 1-4) för att få gå licenskursen hos SMC.
Med det upplägget blir t.ex steg 4 ett obligtoriskt kursmoment för att få en RR-licens hos SMC. Då kanske den trafikförsäkrade trafikövningen istället blir en "träning inför tävling" om det finns utalat syfte från deltagaren med aktiviteten för att få gå steg 5 o 6 (RR-licens).
Där finns ytterligare en anledning att ha en lösare koppling mellan steg 1-4 och steg 5-6.

Sedan är det inget fel i att ha gått frivilliga kurser innan licenskursen.

Last edited:
Med åren tycker jag att SMC, och då framförallt instruktörerna som håller i diverse kurser, har blivit mer och mer sektliknande. De är deras syn på hur en motorcykel ska framföras som gäller och allt annat är skit. Men det är klart, har man kopierat sitt koncept i princip rakt av från California Superbike School så är det väl inte så konstigt, de har ju en scientolog som grundare.

Kan man inte aceptera dom regler som finns för en Svemo licens. Då skall man inte hålla på med den typen av verksamhet. Medlemsskapet i SMC är inget problem sammanhanget.
Samtidigt blir det väldigt konstigt om det är ett krav att ha deltagit i en s.k trafikövning (steg 1-4) för att få gå licenskursen hos SMC.
Med det upplägget blir t.ex steg 4 ett obligtoriskt kursmoment för att få en RR-licens hos SMC. Då kanske den trafikförsäkrade trafikövningen istället blir en träning inför tävling om det finns utalat syfte med aktiviteten att få gå steg 5 o 6 (RR-licens).
Där finns ytterligare en anledning att ha en lösare koppling mellan steg 1-4 och steg 5-6.

Sedan är det inget fel i att ha gått frivilliga kurser innan licenskursen.

Men det är ju enkelt, vill du ta licensen genom SMC går du kurserna i följd och tar licens. Vill du inte gå deras kurser gå en annan licenskurs.

Det är väl utmärkt för de som gillar deras upplägg och kurser att kunna fortsätta och ta licens med kanske samma instruktörer etc.

Den licenskurs där jag är instruktör i MCHK-Racing är det krav att det ska vara en äldre mc du kör på. Vill du gå den kursen får du köpa, låna, hyra eller sno en äldre hoj. Annars gå en licenskurs där det inte är några sådana krav. :krama

Men det är ju enkelt, vill du ta licensen genom SMC går du kurserna i följd och tar licens. Vill du inte gå deras kurser gå en annan licenskurs.

Det är väl utmärkt för de som gillar deras upplägg och kurser att kunna fortsätta och ta licens med kanske samma instruktörer etc.

Den licenskurs där jag är instruktör i MCHK-Racing är det krav att det ska vara en äldre mc du kör på. Vill du gå den kursen får du köpa, låna, hyra eller sno en äldre hoj. Annars gå en licenskurs där det inte är några sådana krav. :krama

Nu är era krav lite speciella eftersom ni bedriver motorhistorisk verksamhet. Alla motorhistoriska fordon och verksamhet är en viktig del av kulturarvet och är väl värda att bevara. Att då föra in dagens fordon förstör ju hela atmosfären på arrangemanget. Där är det helt naturligt med speciella krav.

Skulle man bedömma dessa fordon och tidstypisk skyddsutrustning (t.ex. potthjälmar). med 2010 års ögon ur rent funktionell synpunkt. Då är det mesta bara "skit" jämfört med t.ex en ny CBR 600 rr och modern skyddsutrustning. Alltså måste man ha lite specella krav i eran verksamhet frånsett viktig skyddutrustning typ nya integralhjälmar och ryggskydd m.m.

Nu är era krav lite speciella eftersom ni bedriver motorhistorisk verksamhet. Alla motorhistoriska fordon och verksamhet är en viktig del av kulturarvet och är väl värda att bevara. Att då föra in dagens fordon förstör ju hela atmosfären på arrangemanget. Där är det helt naturligt med speciella krav.

Skulle man bedömma dessa fordon och tidstypisk skyddsutrustning (t.ex. potthjälmar). med 2010 års ögon ur rent funktionell synpunkt. Då är det mesta bara "skit" jämfört med t.ex en ny CBR 600 rr och modern skyddsutrustning. Alltså måste man ha lite specella krav i eran verksamhet frånsett viktig skyddutrustning typ nya integralhjälmar och ryggskydd m.m.

Jag håller helt med att gamla hojar prestandamässigt många gånger upplevs som skit mot en sprillans 600, men inte desto mer blev jag imponerad när jag kollade på en trackday på Donington Park och en gammal stångareplika, Norton Manx 500 körde fortare än de flesta banåkarna med moderna 600 och 1000 :yoparty
Han sniffade stock600 åkarna i tempo :Bugar

Jo, vissa små skillnader finns det. Men motorcyklarna ska likväl uppfylla svemos reglemente vad avser säkerhet, tex rundade ändar på grepp, fotpinnar etc.

Och personliga utrustningen har samma krav som om du vill köra rookie, SO eller prosuperbike.

Men likväl så väljer SMC att de som går genom dom i deras speciella upplägg måste följa upplägget.

Blir det som antytts dagar med 2-3 schoolgrupper och en sportgrupp passar det iaf. mig utmärkt,tjejen kör en kurs och jag får leka lite. :)

Henrik

Det gäller bara vissa banor i så fall. Många av banorna som SMC använder saknar Svemo banlicens för mc träning /tävling. Det är därmed inte tillåtet att använda dessa banor för Svemosanktionerad verksamhet (steg 5 -6).
Orsaken till att banlicens saknas är nästan alltid att de har allvarliga brister i säkerheten vid t.ex avåkningar.

Storbanor som saknar banlicens för MC är i dagsläget bl.a Kinnekulle ring, Mittsverigebanan (Härnösand) och Gotland ring. Alla dessa banor används av SMC för "trafikövningar" steg 1-4 (även för snabb grupp).
Detta gäller naturligtvis också Arlanda TT som är ännu värre ur säkerhetssynpunkt ( förutom snabb grupp).

// Torbjörn

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...