Tänker jag rätt om mina tändstift/bränsleblandning???

På min Diversion fanns också en bensinpump och dessutom en vakkuumstyrd bensinkran. Bara soppa när det är vakkuum.

Skulle vara konstigt att motorn ej skulle få tillräcklig bränsle.
Är bensinen okej? Kolla att det ej finns vatten under i tanken. Byt ut eventuell bensinen, tömma flottarkammare och blanda ny bensin i tanken med en flaska k sprit. Jag har själv haft någon gång problemet att tanklocket läckte in lite vatten.

Verkar att förgasarna kanske behöver nån generell översyn/renovering.
Har du sett över att flottarnålen till samtliga förgassare ej läcker?
Alla spridare rätt inskruvade? Gummi tätningar på plats? Inga spridare eller luftspridare igensätta?
Du kan utan luftburk se om alla de där "dörrar" som är vakuumstyrda i luftkanalerna öpnnar sig lika mycket när du gasar.

Inte så lätt att felsöka om förgassare aldrig har funkat som de ska hos dig.
 
Bytt ut slangen och skulle testa... Tvärstopp.
Spekulerar: förgasarna har pytsat i soppa när jag försökt starta så att cylindrarna fyllts och hydrolockat motorn.
Åtgärd: Skruvar ur tändstiften och drar runt motorn, värsta bensinfontänen. Kopplat våtdammsugare med lång transparent slang för att se resultatet, 1an hade ruskigt mycket soppa i sig de andra inte så mycket. Det är den cyllen som inte har tänt riktigt innan heller så röret inte gått upp i temp som de andra.
Kontroll: Oljenivån ser helt ok ut i siktglaset så jag hoppas att det inte tryckts ner soppa i oljan. Slipper byta olja?
Kan dessa funderingar stämma?

Du menar väl inte att du sög upp bensin med våtdammsugare!? Om du gjort det ska du va glad att de inte exploderade i dammsugaren. Du bör/måste byta olja för de har garanterad runnit förbi kolvringarna. De är helt klart felställda eller felande flotörnålar .
 
Nu har det gått bra ett tag men igår var det samma sak :huvet Provade att sätta separat vacuum på kranen om det skulle vara bränsletillförseln, kvitta lika.. Tog separat bränsleflaska och matade förgasaren-samma...
Har tillbringat dagen med att riva hela förgasaren och putsat och fejat, både in och utsida när man ändå är i farten. Dieselbad med tandborste på allt smuts och sedan ner i ultraljudstvätt. Därefter renblåsning med högtryck och kontroll att alla kanaler är öppna. När jag monterar ihop ser jag att någon bytt huvudmunstycken till 130 respektive 128 på yttre och inre förgasare. Original ska enligt Haynes vara 127,5 och 125 kan detta vara lite av problemet att den går fett och dränker motorn? Som på många andra MC har original blåset ändrats till eftermarknads, i detta fall Yoshimura. Är det därför någon ansett sig tvungen att ändra munstycken och behövs det verkligen? Kan det hjälpa att köpa nya Mikuni i originalstorlek?
Flottörerna är satta till 7mm, också det enligt Haynes. De stryper bränsletillförsel när nivån uppnåtts. Lågfartsmunstycken är Mikuni original 12,5. Trottelnålar och emulsionsrör ser ok ut. Som jag förstått det ska det vara hyfsat tydlig oval form på slitna rör.
Ledsen att det blir mycket frågor men det börjar bli drygt nu.
munstycken.JPGRena förgasare.JPG
 
128 är inte ett original Mikuni-munstycke. Troligen är 130 inte heller ett originalmunstycke. Som du skriver, original sitter det "127.5" och "125". Kontakta braigasen.se

Om någon föregående har "uppgraderat" till ett Dynojet-kit bör du även byta emulsionsrör och trottelnål till original.
 
Hittar inga beteckningar alls på mina trottelnålar. De ser inte ut som Mikuni om man jämför med bilderna hos Braigasen, deras är helt jämna medan mina har en liten kant precis under spåren för höjdinställningen. Blir väl till att beställa både huvudmunstycken, trottelnålar och emulsionsrör för säkerhets skull. Finns det risk att motorn går snålt med original då blåset är bytt? Om jag förstått det hela rätt bör jag gå upp ett snäpp på huvudmunstycken vid annat blås och då hamnar jag på 130 resp 127,5 då Mikuni tydligen kör på 2,5/steg. Ganska nära vad som sitter på :confused:
Ringer Braigasen under dagen...
Fjädern mellan nål och fasthållare saknades i ena förgasaren vilket inte hjälper till. Hittade ny i en låda :)
Trottelnål.jpg
 
Last edited:
Finns det risk att motorn går snålt med original då blåset är bytt?

De går rätt fett på full gas från fabrik. Det är bara tomgång och cruise som bökar för att få en euro-klassificering men det lär ju funka att gå upp ett snäpp på huvudmunstycken - för säkerhets skull.

Nålarna ser "hemmagjorda" ut.
 
Nålarna ser "hemmagjorda" ut.[/QUOTE]

Kan mycket väl vara något "Kina hittepo" :)
Klurigt byta emulsionsrör på dessa :(
 
Klurigt byta emulsionsrör på dessa :(

Det är inte helt omöjligt att jag har en förgasarbrygga från en gixxer750 som varit sänkt i saltvatten som jag räddade från Ekmans Bilskrot där emulsionsrören finns kvar. Inga nålar. Dess trottelmembran funkade i en av mina Banditer.
 
Det är inte helt omöjligt att jag har en förgasarbrygga från en gixxer750 som varit sänkt i saltvatten som jag räddade från Ekmans Bilskrot där emulsionsrören finns kvar. Inga nålar. Dess trottelmembran funkade i en av mina Banditer.

PM:a gärna vad du skulle vilja ha.
 
Någon har varit pysslig (tror jag) och borrat lite i glidgrunkorna. Har för mig att jag läst att detta är en del av någon effekt förbättrande åtgärd :huvet De stora hålen är lika på alla men sedan är det två som har mindre småhål och två som har snäppet större småhål. Nu när de väl är där, ska de med större småhål sitta på 1 & 4?

IMG_20200903_145637.jpg
 
Efter rengöring av allt samt komplettering av lite felande prylar är bågen ihopplockad igen. Då förgasarbryggan varit helt delad var synkronisering nödvändig och då det var min första gång tog det en liten stund men resultatet tycker jag ser ut att vara ok https://photos.app.goo.gl/DTNPP5fkhq7oTj6UA
Hann bara med en kort testrunda igår kväll men det känns som en hel annan båge :banana
Hoppas att helgen ger utrymme för lite längre rundor så att jag förhoppningsvis kan anse att felet är åtgärdat. Helt säker kan jag dock inte vara förrän efter ett gäng veckor då felet varit varit väldigt sporadiskt.
:bow Tack för alla hjälpande råd så länge! :krama
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top