Tänka på vid avställning över vintern?

Det borde väl gå att sätta sån där snabbkontakt till CTEK på batteriet och fortfarande ha batteriet kopplat till mcn när man laddar? Om det inte är fallet kommer min kuts gå sönder snart. (kraschkåpor i glasfiber som man måste bända loss i bak)
 
Ta och byt olja i den, ställ sedan in den i vardagsrummet och lägg en massa pengar på puts och lull lull hela vintern.
 
Det borde väl gå att sätta sån där snabbkontakt till CTEK på batteriet och fortfarande ha batteriet kopplat till mcn när man laddar? Om det inte är fallet kommer min kuts gå sönder snart. (kraschkåpor i glasfiber som man måste bända loss i bak)

Klart att det gör! Jag har ett sånt laddintag på min hoj, fast annan kontakt bara. :tummenupp

/J
 
Det borde väl gå att sätta sån där snabbkontakt till CTEK på batteriet

Jag tror kontakten som ingår till CTEK laddaren är smidigare att använda till en bil än mc. Själv brukar jag ta ut batteriet under vinterförvaringen. Till bilen har jag köpt ett tillbehör som gör det möjligt att underhållsladda batteriet genom cigarettuttaget. Kan varmt rekommendera den.
 
Jag tror kontakten som ingår till CTEK laddaren är smidigare att använda till en bil än mc. Själv brukar jag ta ut batteriet under vinterförvaringen. Till bilen har jag köpt ett tillbehör som gör det möjligt att underhållsladda batteriet genom cigarettuttaget. Kan varmt rekommendera den.

Kruxet var att jag skulle slippa ta ur batteriet för att slippa göra sönder kåpan i bak.

Klart att det gör! Jag har ett sånt laddintag på min hoj, fast annan kontakt bara. :tummenupp

/J

Tackar!
 
Last edited:
Här är lite spännande läsning. Var tyvärr tvungen att konvertera från .doc till .txt för att kunna ladda upp det, så det är inte så lättläst...
 

Bifogat


Så kör man injectorcleaner i bensinen vid första körningen så är allt frid alltså?

Enligt min åskit och erfarenhet så funkar dessa produkter mycket bra.
En del säger att större delen är alifatnafta i dessa produkter, vilket det för övrigt klart framgår på förpackningen. Men det funkar!:D

Likväl som en pilsner till större delen utgörs av vanligt vatten, men den funkar den med :tummenupp
 
Här är lite spännande läsning. Var tyvärr tvungen att konvertera från .doc till .txt för att kunna ladda upp det, så det är inte så lättläst...

Bra läsning tack!

I instruktionsboken för min hoj står det också att man ska hälla en tesked olja i varje cylinder och dra runt motorn några sekunder. (samtidigt som man tändstiften hålls skyddade och jordade och motorn är avstängd och OFF knappen(nödstoppet) är intryckt. Det här verkar bra men det låter lite jobbigt att skruva bort tanken ( fulltankad ska den ju vara också vid på ställning) för att komma åt tändstiften. Vad anses om detta tilltag?

Jag har Hondas märkesförsäkring så jag kommer nog inte ställa av den. Men med så här nogrann på ställnings kommer man ju inte att ta nån åktur, även om det skulle vara fint väder. Men det kanske är lika bra...


Vad säger ni som har läst dokumentet?
 
Jag har personligen aldrig hällt olja i cylindrarna inför vintern och mina hojar har klarat sig hittills. Har en kompis som blandade tvåtaktsolja i bensinen till sin Wildstar och hade stora bekymmer att få den att gå rent på våren efter.
Jag brukar:
*Tvätta, torka, smörja.
*Byta olja & filter.
*Blanda Motorex bensinkonservering i en full tank och köra några minuter.
*Koppla in Ctek-laddaren.
*Täcka över och glömma bort :rolleyes:

Har funkat 20 vintrar än så länge.
 
Jag har personligen aldrig hällt olja i cylindrarna inför vintern och mina hojar har klarat sig hittills.

I see
Tack för svaret.

Några råd om produkter man kan använda elelr vart det är billigt att köpa på nätet? Bikeshop hade en mc vård paket för 400 med kedjesmärjning vax och avfettning och kedjerengöring. Men det finns inte kvar längre.

Jag har en fet repa och en fet buckla (not me) på tanken på min hoj. Ska låta färgaffären ta en titt på det och föreslå lösning. Men är det nån som har nåt tips på vad man kan göra?

Repan har gått in på metallen på vissa ställen.

Bucklan är på loggan så det är lite olika färger där och också smårepor.

Tack om nån har tips. Det är alltid värdefullt
 
Jag har en Gsxr k7, och funderar på hur det är med glycolen när man förvarar den i kallgarage? Ska man byta till en glycol som man vet klarar av minusgrader, eller ska man lita på att original glycolen pallar minusgrader?
 
Jag gjorde såhär och hoppas det kommer fungera, min första vinterförvaring:

Tvättade och vaxade.
Gjorde ren kedjan och smörjde den.
Bytte olja och oljefilter.
Dränerade förgasarna.
Gjorde rent luftfilter och smorde in.
Ökade trycket i däcken med en halv bar. (Har inget depåstöd)
Tankade fullt och hällde i lite k-sprit.

Nu ska den bara rullas på lite under vintern så att däcken inte blir platta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top