Tänka på vid avställning över vintern?

Tack för tipsen Stinger, gäller dina råd för förvaring i kallgarage/varmgarage?


Jag tror nog att det gäller kallgarage eftersom det ska hållas på med batteriet. Själv har jag en finurlig apparat som har koll på batteriet (c-tec), och, som sagt, dessa tips har jag själv hittat på internet.
 
"9. Det absolut bästa är att starta hojen nån gång i månaden så att grejerna får röra på sej, inget mår bra av att stå helt still."

Jodå men så att eeeeh.... :rolleyes:

Gör inte detta, då får ni antagligen byta stift till våren eller glödga dem åtminstonde, startar man hojen några minuter i månaden så kommer inte stiften upp i sin arbetstemperatur och de blir till slut dåliga.

Det är inte skitkul att byta stift på en radfyra, så ni som inte visste det vet det nu. :)
 
Detta hittade jag på internet för ett par år sedan:
”Här är några tips för vinterförvaringen som jag brukar göra och det har visat sej fungera bra i många år................................”

Ja den som skrev ner detta har då inga problem att fördriva Vintern. :rolleyes:

Olja som blivit varm bryts ner :D

Så här har jag gjort i många år.

Oljebyte gör jag, man ska ha rent på för natten.
Jag tankar fullt, för att slippa rost (om cykeln står i ett kallare utrymme)
Tar in batteriet i värmen, om den förvaras kallt, annars inte.
Ett friskt batteri av kvalite' klarar en vinter utan att laddas, och startar hojen galant till våren.

Vid snöfritt tippar jag ner en flaska injector cleaner i tanken.
Jag har "lagat" många hojar som inte går på alla burkar vid den här tiden på året.
Sen körs det :tummenupp
 
Last edited:
"9. Det absolut bästa är att starta hojen nån gång i månaden så att grejerna får röra på sej, inget mår bra av att stå helt still."

Jodå men så att eeeeh.... :rolleyes:

Gör inte detta, då får ni antagligen byta stift till våren eller glödga dem åtminstonde, startar man hojen några minuter i månaden så kommer inte stiften upp i sin arbetstemperatur och de blir till slut dåliga.

Det är inte skitkul att byta stift på en radfyra, så ni som inte visste det vet det nu. :)

Det tipset tackar jag för! :tummenupp
 
Om man varm kör motorn några gånger på vinter så slipper man många problem

DelCitat från en text,som jag läste, sparade, och faktiskt förstod logiken i:tummenupp

1. Varmkör ALDRIG någon motor på tomgång! (det tar längre TID innan den blir varm, Chokekörning tvättar bort olja i cylindrarna så dessa slits oerhört jmf med normal körning, och sist VATTEN bildas så länge motorn inte kommit upp i driftstemp, vilket den gör bäst med lite lätt belastning = kör iväg snällt direkt när du startar. Kör de första 2-3 Km i lugnt tempo, men inget komatempo.
2. Vattnet kommer ut. Men bara när motorn är varm = undvik kortkörningar, OCH starta ALDRIG en vinterkonserverad motor förrän du ska köra en riktig tur! Den blir bara MER och MER bemängd med kondensvatten i olja, cylindrar, och avgasrör (som rostar). I all välmening startar en del sina hojar på vintern, varvar lite (och tror att detta ersätter en RIKTIG konservering), under några minuter. Men detta räcker inte på långa vägar för att driva ut fukten.
3.Kondensvatten i oljan i kombination med sura svavelföreningar bildar syra. Det är DÄRFÖR du ska byta olja när du ställer in hojen för vintern!
 
ja det är så jag gör med räser bilen varje vinter, så fort det är torrt så tar jag ut den och kör den varm på området... har aldrig haft nått problem med den änsålänge...

Finns väl inget som säger att du skulle fått problem om du inte gjort det heller?

:7peta
 
Att köra en sväng i lugnt temop är ju bra men inte så kul i en meter snö så ett altenativ är att som sakt inte stå på tomgång men ett par tusen varv om men inte vill åka ut å sladda vill säga. :)
 
Man kan ju iaf. säga att om man inte kan hålla sig ifrån att torrbryta på vintern så ska hojen nå minst arbetstemp. Annars bör man inte starta.....
 
Detta hittade jag på internet för ett par år sedan:




1. Se till att ha ny färsk bensin i tanken när du ställer in den för säsongen, dagens bensin härsknar på ca 6 månader... Jag använder mej av Shell 98 blyfri och anledningen är följande: Shell har destillerat bränsle och de andra har krackelerat bränsle, Shells är renare och har högre energiinnehåll ( det skiljer 2,8 hkr i bromsbänk på min racerbil). I och med att den är renare så lämnar den inga avlagringar.

Njja, nu är det faktiskt så att en last med bensin från Gulfen kan byta lastägare flera gånger under lastresan till Europa.
En last som var tänkt för Shell vid lasttillfället kan vara ägd av Q8 vid lossningstillfället. Detta är inte alls ovanligt..
 
Chirre skrev:
Njja, nu är det faktiskt så att en last med bensin från Gulfen kan byta lastägare flera gånger under lastresan till Europa.
En last som var tänkt för Shell vid lasttillfället kan vara ägd av Q8 vid lossningstillfället. Detta är inte alls ovanligt..

Ehhh va? :va
Du menar antagligen råoljan eller? För bensinen raffineras ju i Sverige.

Sen det där snacket med krackelerat bränsle och destilerat bränsle det vette fan. Visst är det väl så att bensinen blir lite bättre utan krackning, men mig veterligen så raffineras (destilleras) all bensin på våra svenska raff iaf.
 
När man byter olja inför vintern, bör man starta motorn en kort sväng innan man stänger av den "för gott", eller bör man bara fylla på oljan och rulla in hojen i idet?
 
När man byter olja inför vintern, bör man starta motorn en kort sväng innan man stänger av den "för gott", eller bör man bara fylla på oljan och rulla in hojen i idet?

Vill du att den nya oljan ska få ligga på alla invertes delar under vintern, bör du köra den en stund.
 
Finns väl inget som säger att du skulle fått problem om du inte gjort det heller?

:7peta


Jo det finns det visst, för senaste igår skulle jag ta fram min vinterbil som nu stått under hela sommaren. Har av någon anledning inte startat den alls som jag brukar göra och det tog mig minst 1½ timme att bara lyckas få ut den från garaget och sen få igång den.. detta har jag sluppit om jag har gjort som jag brukar göra...
 
FLER ÅSIKTER!! Detta börjar bli intressant. Vi kan ju göra en sammanfattning innan snön kommer. Ehh, har den kommit i norrland?
 
Angående 2t...

Under alla år som jag har ägt en snöskoter så har jag aldrig konserverat den en enda sommarförvaring.
Visst, man slipper ju den där biten med kallgarage men förutsatt att man har varmgarage så verkar en 2T klara sig bra.
Snöskotrarna har jag bara startat och varmkört med då och då och den har gått lika bra vinter som sommar.



Edit: Jag lär säga att detta har iaf fungerat för mig. Att vara på den säkra sidan och konservera mer noggrant är säkert bra. Om man ids.
 
Last edited:
Jo det finns det visst, för senaste igår skulle jag ta fram min vinterbil som nu stått under hela sommaren. Har av någon anledning inte startat den alls som jag brukar göra och det tog mig minst 1½ timme att bara lyckas få ut den från garaget och sen få igång den.. detta har jag sluppit om jag har gjort som jag brukar göra...

Där ser man.

För mig fungerar det utmärkt att konservera, ladda batteri och sånt på hösten för att på våren starta. Båtmotorer, motorcyklar både 2 och 4takt.

Sedan om dom hade startat ännu snabbare/lättare på något annat sätt eller vad som egentligen är bäst för motorn är väl rätt svårt att bevisa!

Expert någon? Undersökning?
 


2. Slå i ca 2% tvåtaktsolja i tanken vare sej hojen är 2-T eller 4-T eller har separatsmörjning. Oljan konserverar tanken, förgasarna, slangar mm, glöm inte att köra motorn ett tag på blandningen innan du ställer in den.


2% tvåtaktsolja??? På en äldre motor kan jag köpa det, men hur mår en kat av att bli fullkletad med oljerök?
 
2% tvåtaktsolja??? På en äldre motor kan jag köpa det, men hur mår en kat av att bli fullkletad med oljerök?

"Konservera" i all ära, men för mig är det något man gjort med Lenin och andra välbevarade mumier.
Vi pratar väl om en vinter va......5,6,7 månader - lite beroende på var man bor.

Vill man pyssla ihjäl sig och läsa vaggvisor, så får man väl göra det :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top