Tänka på vid avställning över vintern?

festiz021

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Västerås
Hoj
1998, Suzuki 750 gsx-r
Vad ska man tänka på nu när man ska ställa av motorcykeln över vintern?
Är de bara att koppla bort batteriet eller ska man ta ur alla vätskor/oljor också?

Tacksam för svar =D
 
olja är ju bra å ha i maskin så det inte bildas kondens eller liknande så de börjar ärga å skit,,

när man vinter konserverar båtmotorer så häller man i 2t olja i cyklindrarna drar runt maskin å låter den tjocka 2t oljahinnan sitta så slipper man korrition osv..

och med vxlhuset byter man å fyller upp, ofta så tappar man vxl olja under säsongen på en båtmotor så påfyllnad krävs så då kan man lika gärna byta så de är gjort till kommande säsong på sjön..

så att tömma motorn på hojjen låter ingevidare.
 
Byt till ny och fräsh olja, tappa ut förgasarna, sätt batteriet på laddning. Gör ev service i vinter, typ ventiljustering o.s.v. Ta ut den till våren o gasa!
 
Koppla ur batteriet, byt motorolja, fyll upp tanken och se till att du har tillräckligt med glykol. Så har jag gjort i alla år och det har funkat alldeles utmärkt. Få upp hojen på central- eller depåståd så är den bekvämare att köra de första kilometrarna när du tar ut den till våren.
 
går i samma tankar själv och tror jag ska köpa en service manual från motorboken.se så får man lite hjälp på vägen!
 
Skruva ner hela hojen och bygg om den i vinter så slipper du bekymra dig för kondens i oljan!

Annars så tycker jag att man kan spilla i frisk olja och filter när det börjar vanakas åkning.
Batteriet mår bäst av att få masseras av en Cetec laddare hela vintern.
 
Kör soppatorsk och fyll upp tanken helt med alkylatbensin (finns på macken). Så slipper du avslagringar och slagg som det lätt blir med gammal standardsoppa.
 
Jag har bara kört ca 50mil sedan jag bytte olja i min. Ska jag ändå byta olja inför vintern i allla fall? Och sedan byta när det är dags att ta fram den igen?
 
ääääsch jag kör året runt istället... har ju ändå ingen vinter i skåne ;)
 
Detta hittade jag på internet för ett par år sedan:



”Här är några tips för vinterförvaringen som jag brukar göra och det har visat sej fungera bra i många år.

Bränlslesystemet: Det brukar ju tyvärr bli avlagringar i förgasarna som gör att dom inte fungerar nåt vidare på våren eller flödar över. Om man har stängt bensinkranen och inte tappat ur förgasarna så blir det garanterat problem på våren då bensinen har dunstat och gett avlagringar inne i förgasarna. Det finns många olika teorier om vad som är bäst, jag vet vad jag tycker är bäst och som jag vet fungerar.

1. Se till att ha ny färsk bensin i tanken när du ställer in den för säsongen, dagens bensin härsknar på ca 6 månader... Jag använder mej av Shell 98 blyfri och anledningen är följande: Shell har destillerat bränsle och de andra har krackelerat bränsle, Shells är renare och har högre energiinnehåll ( det skiljer 2,8 hkr i bromsbänk på min racerbil). I och med att den är renare så lämnar den inga avlagringar.

2. Slå i ca 2% tvåtaktsolja i tanken vare sej hojen är 2-T eller 4-T eller har separatsmörjning. Oljan konserverar tanken, förgasarna, slangar mm, glöm inte att köra motorn ett tag på blandningen innan du ställer in den.

3. Låt bensinkranen stå på under vintern, under förutsättningen att du har täta flottör ventiler. Anledningen är att det kommer hela tiden att dunsta av bensin i förgasarna och då fylls det på automatiskt om kranen är öppen och du slipper avlagringar efter avdunstat bränsle, visst kommer det att ryka lite mer på våren men det luktar ju två-takt!!

4. Ta ur batteriet och se till att det finns destillerat vatten upp till rätt nivå samt ladda ur det ibland med en 5W lampa och ladda det sedan med en laddare så slipper du oxiderade plattor i batteriet plus kortis. Man ska inte ladda ur batteriet helt med 5W lampan utan bara dra ur det lite grann för att sedan ladda det igen.

5. Givetvis så byter du olja plus filter i motorn och växellådan, en olja som en gång har blivit varm bryts ner på ca 6 månader när den får stå, tillsatserna bryts ned.

6. Se till att du har luft i däcken och smörj in däcken och sadeln med vinylputs för bilinstrumentbrädor, det håller gummit och vinylen mjuk samt skyddar det mot nedbrytning av ozonet i luften.

7. Vaxa och putsa upp den så blir det ingen oxidation, spraya motorn med tex 556 så blir den skyddad mot oxidation.

8. Rulla på hjul, vrid runt motorn samt tryck på fjädringen fram och bak minst en gång i månaden så står inte alla packboxar och torkar ihop.

9. Det absolut bästa är att starta hojen nån gång i månaden så att grejerna får röra på sej, inget mår bra av att stå helt still.

10. När bytte du bromsvätska sist? Många svarar att måste man göra det? Bromsvätskan är ingen olja utan en alkoholbaserad vätska som absorberar vatten vilket inte är kul att ha i systemet då det rostar samt att man kan riskera att bli utan bromsar om dom blir varma på grund av luft i systemet. När bromsvätskan är tillräckligt vattenmättat så fäller vattnet ut syre när det blir varmt och man får luft i bromsarna även om allt är sjysst. Ta för vana att byta den minst varannat år. Använd en vanlig typ av vätska, silicon typ är för racing och ska bytas ofta annars så kan den emulgera. Se till att vätskan har en hög kokpunkt, lura dej inte på att bara kolla på ett högt DOT tal, typ DOT5. DOT talet är ett medelvärde för fryspunkt och kokpunkt. Jag rekommenderar Quaker State brake fluid DOT3 som fungerar i banracing med bil, räcker alltså mycket gott i våra hojar.

11. Det är samma sak med oljan i framgaffeln, när byttes den sist... ”
 
Tack för tipsen Stinger, gäller dina råd för förvaring i kallgarage/varmgarage?
 
Tack för tipsen Stinger, gäller dina råd för förvaring i kallgarage/varmgarage?
Det var väl inga större fel på de råden. Men smörj inte in däcken med vinylglans bara... :skrämd

Verkar inte vara en teoristark kille/tjej som skrev det där :hihi

" Bromsvätskan är ingen olja utan en alkoholbaserad vätska som absorberar vatten vilket inte är kul att ha i systemet då det rostar samt att man kan riskera att bli utan bromsar om dom blir varma på grund av luft i systemet. När bromsvätskan är tillräckligt vattenmättat så fäller vattnet ut syre när det blir varmt och man får luft i bromsarna även om allt är sjysst. Använd en vanlig typ av vätska, silicon typ är för racing och ska bytas ofta annars så kan den emulgera. Se till att vätskan har en hög kokpunkt, lura dej inte på att bara kolla på ett högt DOT tal, typ DOT5. DOT talet är ett medelvärde för fryspunkt och kokpunkt. Jag rekommenderar Quaker State brake fluid DOT3 som fungerar i banracing med bil, räcker alltså mycket gott i våra hojar."

/J
 

Annars så tycker jag att man kan spilla i frisk olja och filter när det börjar vanakas åkning.

Är det av någon speciell andledning?

Kan tyvärr inte referera till någon tråd men har som för mig att det var något med att oljan koksar ihop under vintern och massa avlagringar lägger sig på botten och blir kvar där? :va
 
Är det av någon speciell andledning?

Kan tyvärr inte referera till någon tråd men har som för mig att det var något med att oljan koksar ihop under vintern och massa avlagringar lägger sig på botten och blir kvar där? :va

Om man har mycket partiklar, korrosiva förbränningsrester och bensin i oljan så kan det vara bra att inte ha den ståendes och settla i motorn hela vintern. Så har motoroljan ändå kort tid kvar till byte inför avställningen på vintern så är det lika bra att tappa ur och byta innan tycker jag. Då har man ett bättre korrosionsskydd om hojen kallförvaras, samt en mindre risk att det bildas bottensats som sugs genom oljepump och kanaler vid uppstart på våren.

Tycker jag

/J
 
Om man varm kör motorn några gånger på vinter så slipper man många problem

ja det är så jag gör med räser bilen varje vinter, så fort det är torrt så tar jag ut den och kör den varm på området... har aldrig haft nått problem med den änsålänge...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top