Tändstift väldigt känsliga?

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Kawasaki
Kom just in från att försöka testa starta min hoj. Jag (av någon obegriplig) satte på choken för fullt för jag tänkte att det e kallt som fan den tycker om choke. I efterhand kom jag på att det gör det inte alls det. Behöver aldrig choke annars. Men nu körde jag fullt med startmotorn och t.o.m. :kocko gasade...den startade tamme fan inte. Jag fortsatte så här i kanske 1minut tillslut började den visa liv då fortsatte jag med choken FULLT i kanske 5 minuter till men ingen hände förutom när jag drog bort tändhatten på 4:an och satte dit direkt så tände dn till på 2 iaf. men slog tillbaka till 1 cyl direkt. Då stängde jag av och skruvade bort tanken tog ett stift som jag hade liggande och det hande gnista... skruvade sen bort stiftet från 4:ans och testade..det hade knappt gnista..ingen gnista mella "gapet" iaf..bara nere "runtikring"..insåg då att det va slut...jag kände på grenrören och bara 1:an va het..resten kalla. 3!! Stift är slut m.a.o. är dom faktist så känsliga att dom går slut av att man gör som jag gjorde....har läst här i en annan tråd att dom kan gå slut om man chokar för mycket och det är kallt..detta är små pisstift för den delen..men vill höra det specifikt i denna tråd med min beskrivning. Jag tänker nu fara till stan och köpa nya stift (ett helvete och byta) och sen läsa era svar när jag kommer tillbaka.

Kan det vara så att ditt batteri är lite slött och inte orkar ge bra gnista? Hade det problemet för ett tag sen, och trodde som du att det var stiften som var knas. Hojen startade dock kanonfint när jag kablade från bilen, och efter laddning av batteriet avr det inga problem.

Bränn rent dom gamla med gaslåga eller nåt sånt så du får liv i liket och ge dig sen ut och åk så fungerar stiften med största säkerhet sen!

Mmmmkay.
For till stan och köpte nya stift. Jag kommer inte göra det här misstaget igen. Stiften kostade 110Kr/st. Nåja kom hem skruvade i dom och tjejen ryytade till ordentligt och spann efter det igen som en katt.

Liknelsen mellan kvinnor och hojar är numera i min värld HELT övertygad. Jag menar: Man har det bra tillsammans allt känns rätt och man far ut och kramas lite nu och då och oftast drar man till ordentligt och känner sig lustfylld. Men om jag skulle få för mig att trycka på lite för mycket när tjejen inte vill det och tjatar och tjatar så stänger hon av. Total utfrysning. Vad du ÄN gör så vägrar hon komma med och kramas. Det enda möjligheten du har är att köpa något dyrt som du vet att hon vill ha och vips så får man kramas igen.

Alla eventuella likheter till mina ex är avsiktliga!
:Bugar

Last edited:
Förresten, jo. Neeh Batteriet var finfint det orka ju dra på i 5 minuter ;)
Jag har nu bevisat att om man gör som jag gjorde så kan man få slut på stiften. 3 av 4 stift var slut. Kanske detta är speciellt känsligt för min gsxr-95 eftersom den har mindre stift än andra hojar. Eller kanske det är vanligare med "A" stift i nyare hojar va vet jag. Men helt klart var det ju det som hände eftersom hojen har gått bra hela sommaren och inga problem med stiften...och så gör man något så obota korkat som ultrachoka den och dessutom gasa direkt när hojen stått i 2 månader och nu i +1°C.

Paroxyst skrev:
Stiften kostade 110Kr/st.

Det hade räckt till en gasolbrännare och lite till. Dvs, bränn bort sotet från de gamla stiften så kan du återanvända dem igen. Nu är det sista gången jag tipsar om gasolbrännare - resten av de sjuttioelva inläggen om samma sak finns ju sökbara. :D

Det är inte säkert att dina stift är förstörda. Värm rent och sätt i ett av dom så får du se. Den går då på de 3 nya och efter en stund (eller med en gång) på det fjärde. Förhoppningsvis ska jag väl tillägga.

Jojo, jag vet att det är ett elände att byta pluggar på den där knarren men det bekymrar ju inte mig, jag har ju inte min kvar :D .

Men lilla vännen. Stiften var inte sotiga. Dom såg hur fina ut somhelst men hade ingen gnista i "gapet" endast en svag svag gnista "nere" i stiftet och DÄR var det lite sotigt. Så om det skulle vara problem med sot och avhjälpas med att bränna bort det varför gnistra det inte där det ska gnistra utan nere i stiftet där det va sotigt.
När jag va moppephukkoh så hände det alltsom oftast att man fick "sotpigg" på stiftet och då hjälpte det att pilla bort "piggen" rengöra och elda på stiftet. Men något säger mig att det inte riktigt hjälper i det här fallet. Dom blir aldrig lika bra som nya genom att värma med gasol och därefter inte går lika bra. Möjligtvis så skulle det för tillfället ha räddat mig tillfälligt så jag kunde komma hem om jag nu vore i skogen och mailade om problemet men nu var hojen redan i garaget.

Du skulle gärna få förklara för mig (eller någon annan) vad det är som ha hänt med stiftet när det ger med sig sådär.

Mhmm... nu kanske jag håller på bli lite klokare... tänk va www.google.com kan va bra ibland ;)

Tydligen eftersom "Självrengöring" av stiften händer vid 450°C så sotar det igen om man matar på bränsle och inte tillräckligt med syre så mattas stiftet ner med sot och åter sot vilket gör att tändningsförmågan blir mycket sämre riktigt snabbt! :tummenupp Det sista listade jag ut själv. Det betyder att det ligger rätt mycket i att stiften inte alls behöver va slut utan bara behöver ordentlig rengöring. Hi hi :brinnerup

Ska lyssna mera och ifrågasätta mindre i fortsättningen här på forumet.
Det är ju i alla fall därför gud gav oss 2 ögon och öron och bara 1 mun.
Lyssna och se mera än du snackar. :banana
http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=179

Last edited:
Paroxyst skrev:
Förresten, jo. Neeh Batteriet var finfint det orka ju dra på i 5 minuter ;)

Jag trodde oxo att mitt var finfint, eftersom det orkade veva startmotorn så länge, men det klarade uppenbarligen inte av att både dra på startmotorn och generera schysst gnista. Gnistan fanns, men den var lixom för svag. Om du har en bil i närheten förslår jag att du försöker kabla från den, om inte annat för att utesluta klent batteri. :)

PacMan skrev:
Jag trodde oxo att mitt var finfint, eftersom det orkade veva startmotorn så länge, men det klarade uppenbarligen inte av att både dra på startmotorn och generera schysst gnista. Gnistan fanns, men den var lixom för svag. Om du har en bil i närheten förslår jag att du försöker kabla från den, om inte annat för att utesluta klent batteri. :)

Meeen sluta! :wiggle ;)

Batteriet ÄR fint. SO there! Nä men allvarligt batteriet är i skick och med nya stift så gick den perfekt igen juh. Den går bäst av alla juh. Men om du hade såna problem så är din hoj konstig. Inte ska en hoj sluta leverera/har svag gnista om batteriet är relativt bra och dessutom motorn igång. Om batteriet är svagt typ att det är 11-12V men strömmen (Amp) är svag så batteriet på en par sekunder faller i styrka kan jag tänka mig att det kan påverka tändningen men inte om batteriet är "relativt" bra...eller ska jag måsta googla igen nu.

Choke finns inte på insprutarhojar utan det är bara tomgångshöjning

den bränsleanrikning som krävs är mappat i sprutet
men är tyvär väldigt grovt tilltaget på hojar
inte alls lika fintunat som på bilar tyvär är det ett väldigt vanligt problem när man garagestartar hojar på vintern å inte kan köra ur dom ordentligt

Ett bra tipps är att lossa alla tändhattar / tändspolar på nyare

låt dom ligga ca 1 cm ovanför kontaktpiggen på stifften

starta hojen (offtast startar hojen vid denna åtgärd)

låt den gå lite varm tryck sedan tillbaka en tändhatt itaget
man märker om den fortfarand går på det stifftet

sen när alla 4 är på plats så låt den gå rejält varm eller helst kör en sväng

om du har förgasarhoj bortse från den första delen av mit inlägg

Peter

Ja..och det roliga är att varenda jävla vår så får vi som har mc-verkstäder in en hel jävla drös hojar "som gick som fan" i höstas..och sen inte alls när våren kom....Och när dem får räkningen för dränering av knasare/byte av stift så e det ett jävla gnäll...Lyssna och lär...ställ undan hojen på rätt sätt(finns tusen trådar)och ge sen fan i den tills det är dags att åka ordentligt på våren. Ja,stiften kan se bra ut men funka lika bra som mitt bankkonto....alltså inte alls....Ibland går det att bränna rent dem men långt ifrån alltid,ett stift som har varit dyngsurt ÄR skrot såvida man inte har en ultraljudstvätt och knappt då,möjligt att dem 2 jag har mest respekt för här på forumet(Robban och AnderssonTurbo) säger emot om stiften men det är min absoluta uppfattning att dem är skrot...Alltså,byt olja,kör varmt och sen låt den va! Alternativt gnäll inte på räkningen...och hoppas på att inte hela vevhuset e fullt av soppa när du startar den mitt i vintern....tro mig,bensin i oljan gör underverk för smörjningen.. :tummenupp

PacMan skrev:
Batteriet har väl ändå inget direkt att göra med gnistan? :va
Ett svagt batteri ger samma symptom som om man kickar en hoj för löst - motorn dras inte runt nog snabbt för att alstra en ordentlig tändström.

Esquire skrev:
Batteriet har väl ändå inget direkt att göra med gnistan? :va
Ett svagt batteri ger samma symptom som om man kickar en hoj för löst - motorn dras inte runt nog snabbt för att alstra en ordentlig tändström.

Nu är väl den är här diskussionen lite OT, men jag svarar ändå. :)

I mitt fall är jag i alla fall bombsäker på att batteriet var den felande länken. När hojen inte startade monterade jag loss ett stift och la det ovanpå ventilkåpan och gnista fanns när jag drog runt motorn. Av nån anledning vägrade hojen starta och till sist testade jag att kabla från bilen, och hojen startade direkt. Efter laddning av batteriet gick den igång finfint även utan hjälp. Då drog jag slutsatsen att det inte räcker att startmotorn bara orkar dra runt motorn, utan att batteriets kondition har ett samband med gnistans intensitet.

Rätta mig gärna om jag har fel! :)

PacMan skrev:
Nu är väl den är här diskussionen lite OT, men jag svarar ändå. :)

I mitt fall är jag i alla fall bombsäker på att batteriet var den felande länken. När hojen inte startade monterade jag loss ett stift och la det ovanpå ventilkåpan och gnista fanns när jag drog runt motorn. Av nån anledning vägrade hojen starta och till sist testade jag att kabla från bilen, och hojen startade direkt. Efter laddning av batteriet gick den igång finfint även utan hjälp. Då drog jag slutsatsen att det inte räcker att startmotorn bara orkar dra runt motorn, utan att batteriets kondition har ett samband med gnistans intensitet.

Rätta mig gärna om jag har fel! :)

Helt korrekt om spänningen sjunker för mycket så uteblir gnistan
starten kan dra runt ändå

Typiskt busorna må jag säga tyvär så fortsätter spridarna att öppna
gissa om det blir surt då

hehe

Biltema har en fin laddare med starthjälp som funkar fint
jag har även monterat laddhandske på min hoj för snabbinkoppling

ett bra alternativ när man micklar mycke med hojen som jag gör

Peter

Esquire skrev:
Batteriet har väl ändå inget direkt att göra med gnistan?

CDI/svarta-lådan slutar iaf att ge gnista under 10.5 volt, iaf på en Suzuki GSF1200. Plockar man ur ett stift och kollar går startmotorn med mindre belastning och batterispänningen dras inte ned så mycket - så man kan bli lurad på det. T.ex, är en battericell kortsluten medans de andra är i toppskick kommer man att kunna köra startmotorn nästan hur länge som helst - men utan att svarta lådan kommer att ge någon signal till tändspolarna. Jag löste det på mig genom att "jumpstarta" den på tvåans växel, behövdes då bara nåt enstaka varv på motorn för att den skulle starta, dvs utan startmotor.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8