Tändstift original eller?

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Ser över nya hojen och tänkte ge den en service och funderar då över tändstiften... Ska man köra med original?
Har ett vagt minne att jag monterade stift med högre eller lägre värmetal efter rekommendationer när jag höll på att skrämma upp bilmotorer för ett antal år sedan.

Höjer du kompression med 3 t.ex. från 11:1 till 14:1 bör du köra med ett snäpp kallare stift. Likaså om du kör 1000 meter hastighetsrekord och kör med lite mager bränsleblandning runt 13:1 bör du köra ett snäpp kallare. Dvs för en originalhoj behöver man aldrig byta värmegrad.

Höjer du kompression med 3 t.ex. från 11:1 till 14:1 bör du köra med ett snäpp kallare stift. Likaså om du kör 1000 meter hastighetsrekord och kör med lite mager bränsleblandning runt 13:1 bör du köra ett snäpp kallare. Dvs för en originalhoj behöver man aldrig byta värmegrad.

Tackar Brinken. Då köper jag en uppsättning originalstift imorgon/senare idag. :tummenupp
(Höja kompressionen Rejält var precis vad jag gjorde med en av de gamla bilmotorerna som jag körde med andra stift i.)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman