Tändstift original eller?

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Ser över nya hojen och tänkte ge den en service och funderar då över tändstiften... Ska man köra med original?
Har ett vagt minne att jag monterade stift med högre eller lägre värmetal efter rekommendationer när jag höll på att skrämma upp bilmotorer för ett antal år sedan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Höjer du kompression med 3 t.ex. från 11:1 till 14:1 bör du köra med ett snäpp kallare stift. Likaså om du kör 1000 meter hastighetsrekord och kör med lite mager bränsleblandning runt 13:1 bör du köra ett snäpp kallare. Dvs för en originalhoj behöver man aldrig byta värmegrad.
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Höjer du kompression med 3 t.ex. från 11:1 till 14:1 bör du köra med ett snäpp kallare stift. Likaså om du kör 1000 meter hastighetsrekord och kör med lite mager bränsleblandning runt 13:1 bör du köra ett snäpp kallare. Dvs för en originalhoj behöver man aldrig byta värmegrad.

Tackar Brinken. Då köper jag en uppsättning originalstift imorgon/senare idag. :tummenupp
(Höja kompressionen Rejält var precis vad jag gjorde med en av de gamla bilmotorerna som jag körde med andra stift i.)
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top