Har även läst om överladdade 2-t som inte alls spolar färskgas (mekanisk kompressor) genom vevhus, dvs de använder ventiler till både insug och utblås men genomlöper en hel cykel på ett varv, precis som en 4-t. Vet dock inte om det är vanligt. Detta gällde riktigt stora entrepenadmaskiner.
Bimota hade, såvitt jag förstått av en mejlinglista som jag är med på, inte gjort hojen klar då den släpptes. Dvs de borde ha lagt ytterligare ett halvår på insprut, växellåda, el med mer. Tror att de tog sig vatten över huvudet. Tror att Orbital var inblandade i att ta fram själva spridarna till V-due.
Och Bimota har köpts av en rik snubbe (eller ett konsortium) men det verkar inte hända mycket. Några bilder på nya modeller med tveksamma prestanda och skyhöga priser, några rykten om att de ska sätta ihop fler SB8 av de TLR-motorer de har i lager (tror det var ca 150 st) etc. Men inte mycket konkret.
Har för övrigt varit ombord på en bogserbåt. Ingen stor, det var den bogsebåten som finns i Köpings hamn. Men det var intressant ändå. Så här bygger man en bogserbåt:
Man tar den största puffran man hittar på varvet och sen bygger man ett skrov runt den. Klart. Typ alltså.
Och på små hyllor uppe på väggarna runt huvudmotorn satt smådieslar för drift av hydraulik, el med mer. Tror dessa var 3 eller 4 st. Dessa relativt små dieslar var alltså typ större långtradarpuffror! Fatta vad stor huvudmotorn är redan i en liten bogserbåt. I trappen ned till maskinrummet fick man ducka för nåt som såg ut som ett fövuxet oljefat på anabola. Det var ljuddämparen!