Tändföljdstråden

Min 'puffra', som Robban_C säger, den har 1243. Min bil har som alla andra trötta rad4or 1342.

Kan nån snälla snälla förklara varför man har 1243 på hojjen ?

BITTE!

//P

Micke_Lindstrom skrev:
På en radfyra används bara 1342 eller 1243 som egentligen är samma sak, eller finns det några andra tändföljder som används?
 
Pejo, läs i den länk som jag lade ut tidigare i tråden så ser du att jag och Micke påbörjade diskussionen i tråden om trilskandes gammelHonda. Där konstaterade vi att det faktiskt är samma sak. Skillnaden ligger bara i från vilket håll man räknar.

Edit: Och varför vissa kallar det 1342 och vissa 1243, det vet vi inte alls. Det kanske var det som var svaret på din fråga. :-))
 
Då blir frågan: Varför går min motor baklänges för?


Robban_C skrev:
Pejo, läs i den länk som jag lade ut tidigare i tråden så ser du att jag och Micke påbörjade diskussionen i tråden om trilskandes gammelHonda. Där konstaterade vi att det faktiskt är samma sak. Skillnaden ligger bara i från vilket håll man räknar.

Edit: Och varför vissa kallar det 1342 och vissa 1243, det vet vi inte alls. Det kanske var det som var svaret på din fråga. :-))
 
Det beror väl på vilken cylinder som tillverkaren väljer att kalla 1-2-3-4.
Mest troligt är att den är precis som alla andra hojar.
Min sukka var det iallafall.
 
Micke_Lindstrom skrev:
RD 350 brukar väl kallas parallelltwin, där rör sig kolvarna med 180 graders förskjutning.
Parallell syftar väl bara på att cylindrarna är parallella precis som V-twin syftar på att cylindrarna bildar ett V.
En radfyra har ju parallella cylindrar men kallas inte parallellfyra för det.
När det gäller twinar finns det twin, V-twin, boxertwin och möjligen nåt jag glömt.
Nu har jag väl stuckit ut hakan ordentligt!
 
Last edited:
Vad kallar man då kawas gamla kR 250 räser? Jag har hört någon kalla den "Tandemtwin" eftersom cyllarna sitter efter varandra.
KR_engine_big.jpg


:confused: Mattias
 
Robban_C skrev:
Micke:
Jag är rädd att bippen har rätt vad gäller parallelltwin (dvs två kolvar som rör sig parallellt). Åtminstone enligt vad jag lärt mig.

Parallellet sitter cylindrarna ja, men cylindrarna behöver inte tända samtidigt för att kallas för parallell-twin...kolvarnas rörelser är parallell, även om de rör sig med 180 graders förskjutning...
 
bippen skrev:
En radfyra har ju parallella cylindrar men kallas inte parallellfyra för det.
När det gäller twinar finns det twin, V-twin, boxertwin och möjligen nåt jag glömt.
Nu har jag väl stuckit ut hakan ordentligt!
Jag har iaf hört folk kalla twinnar där kolvarna rör sig med 180 graders förskjutning för parallelltwin, det är ju inte helt ologiskt att kalla dom för det eftersom cylindrarna faktiskt är parallella.
Jag såg nyss en reklamannons för en Triumph Thruxton och i den stod det att den hade en "klassisk parallelltwin" vilket troligen avsåg att det är en 360 graders twin.
Språkbruket kanske håller på att ändras?


Pejo skrev:
Då blir frågan: Varför går min motor baklänges för?
Det gör den inte, Robban menade att skillnaden bara ligger i från vilket håll man numrerar cylindrarna.
Om man skriver 12431243 ett par gånger efter varandra och läser den baklänges så ser man följden 1342 dyka upp.
Om man då vänder på ordningen som cylindrarna numreras i så blir det ju precis samma sak.
Att radfyran i din bil verkar slö har med andra saker att göra.
 
Jag läste nånstans att en fördel med RG500ns konstruktion skulle vara att de två åt motsatt håll roterande vevaxlarna skulle göra att gyrokrafterna från vevarna skulle ta ut varandra. Är det så det funkar? Jag har hunnit läsa ganska mycket fysik, men just gyroeffekter behöver man tydligen inte lära sig inom Elektroteknik. :)
 
Och, jag i min naivitet, tror att man räknar från samma håll, och undrar därför om och isåfall varför maskinen går från vänster till höger istället för tvärs om... men, jag hajjar poängen, det är lite av dagens i-landsproblem, skit i det och kör nu, typ :tummenupp

Att bilen är slö beror på... att det är en åsna, ett fordon man fyller med skit och sig själv o sen åker hur långt som helst med... behöver inte gå fort, men behöver alltid gå...

Micke_Lindstrom skrev:
Det gör den inte, Robban menade att skillnaden bara ligger i från vilket håll man numrerar cylindrarna.
Om man skriver 12431243 ett par gånger efter varandra och läser den baklänges så ser man följden 1342 dyka upp.
Om man då vänder på ordningen som cylindrarna numreras i så blir det ju precis samma sak.
Att radfyran i din bil verkar slö har med andra saker att göra.
 
Pejo skrev:
Och, jag i min naivitet, tror att man räknar från samma håll, och undrar därför om och isåfall varför maskinen går från vänster till höger istället för tvärs om... men, jag hajjar poängen, det är lite av dagens i-landsproblem, skit i det och kör nu, typ :tummenupp

Att bilen är slö beror på... att det är en åsna, ett fordon man fyller med skit och sig själv o sen åker hur långt som helst med... behöver inte gå fort, men behöver alltid gå...

Det är möjligt att man alltid räknar från samma håll men det borde inte bli nån större skillnad om motorn går från "vänster till höger" eller tvärt om.
 
Men jag tror inte det är någon slump att det blir på ena eller andra sättet... det borde finnas en orsak. Även om den nu känns futtig... Nu ska jag inte förstöra den fina tråden mer.

Micke_Lindstrom skrev:
Det är möjligt att man alltid räknar från samma håll men det borde inte bli nån större skillnad om motorn går från "vänster till höger" eller tvärt om.
 
PacMan skrev:
Jag läste nånstans att en fördel med RG500ns konstruktion skulle vara att de två åt motsatt håll roterande vevaxlarna skulle göra att gyrokrafterna från vevarna skulle ta ut varandra. ...
De borde ta ut varandra, dvs gyroeffektens 90-gradiga förskjutning försvinner ju, eller rättare sagt motverkas inom motorn så att säga. Men tröghetsmomentet som finns hos alla roterande föremål finns kvar.
Men sen finns det en aspekt till och det är att vissa vibrationer borde ta ut varandra. Ung som att vissa vibrationer tar ut varandra i en boxer.
Nu ska man inte tolka detta som att det inte finns några vibbar. Vibbarna finns ju fortfarande där med tillhörande stress på komponenter som vevaxel, lager med mer men de märks ju alltså inte utanför puffran.

Pejo:
Man kan säga att båda varianterna (1342/1243) arbetar identiskt, att sen nån designer/konstruktör har valt att numrera piporna hitåt eller ditåt är bara för att förvirra oss stackars freaks.
Men principen för en rakfyra är alltså:
En ände.
Grannen till första änden
Andra änden
Dess granne
Och sen börjar vi om igen.
Men visst fan är det förvillande. Jag var tvungen att rita mysko symboler på papper och stega fram och tillbaks innan jag fick ihop det när Micke och jag diskuterade saken i den där andra tråden.

Edit: Cylindernumrering är enkelt på gamla bilar med bakhjulsdrift och raka spisar. Då var det solklart, ettan längst fram. Punkt. När framhjulsdrift kom så blev det cirkus. Ettan vid remskivan låter ju rimligt, så har det ju alltid varit. Men ex vis en viss fransk tillverkare numrerar från svänghjulet. :kocko
Min stolthet förbjuder mig att tala om vilken tillverkare som gör nåt så dumt!
 
Last edited:
PacMan skrev:
Jag läste nånstans att en fördel med RG500ns konstruktion skulle vara att de två åt motsatt håll roterande vevaxlarna skulle göra att gyrokrafterna från vevarna skulle ta ut varandra. Är det så det funkar? Jag har hunnit läsa ganska mycket fysik, men just gyroeffekter behöver man tydligen inte lära sig inom Elektroteknik. :)

Det var ett tag sen jag läste mekanik och jag har inga böcker här att kolla upp det i men jag tror att det ligger till så här:
Själva gyroeffekten som gör att hojen stabiliseras påverkas inte, dvs. den effekt som gör att det är lätt att hålla balansen när man håller en viss hastighet med motorcykeln.
Utan den effekten skulle det vara lika svårt att hålla balansen när man kör som när man står helt stilla.
Men när man lutar ner hojen i en kurva så vrider sig styret i kurvans riktning pga. framhjulets rotationriktning, detta tror jag kallas Gyralverkan?
Om man har två lika tunga vevaxlar som roterar mot varandra så uteblir alltså gyralverkan som vill vrida motorcykeln men inte gyroverkan som stabiliserar den.
Detta har troligen en gynnsam effekt på motorcykels manöverförmåga eftersom dom valt att bygga den så.
Det här var som sagt bara ur minnet men man brukar ju snabbt få höra om man skrivit nåt som är fel. :)

Edit: Robban hann visst före men vi verkar ju vara ganska överens.
 
McFille skrev:
Parallellet sitter cylindrarna ja, men cylindrarna behöver inte tända samtidigt för att kallas för parallell-twin...kolvarnas rörelser är parallell, även om de rör sig med 180 graders förskjutning...


Eeeeeh :va Om dom rör sig paralellt och med förskjutning så måste det väl endå röra sig om 360 grader? Ellur?
 
håkanolsson skrev:
Eeeeeh :va Om dom rör sig paralellt och med förskjutning så måste det väl endå röra sig om 360 grader? Ellur?

Han menade nog att linjerna som kolvarna rör sig längs är parallella, samma sak som att cylindrarna är parallella.
 
håkanolsson skrev:
Eeeeeh :va Om dom rör sig paralellt och med förskjutning så måste det väl endå röra sig om 360 grader? Ellur?

Men bara för att dom går parallellt behöver dom ju inte göra det samtidigt...
 
PacMan skrev:
Men bara för att dom går parallellt behöver dom ju inte göra det samtidigt...

Brukar du kalla din RD parallelltwin trots att kolvarna på den har 180 graders förskjutning?
Det brukade iaf jag göra när jag hade en RD 350.
 
Måste bara gör ett innlägg

det är kamaxlarnas slipning som avgör vilken tändföljd man får på en radfyra

1 2 4 3 eller 1 3 4 2 alltså inte från vilket håll man räknar det blir INTE likadant
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top