Szr 660

Beffe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Hejsan!
Jag funderar starkt på att ta hojkort nästa sommar och nu har man ju givetvis börjat fundera på en lämplig nybörjarhoj. Jag har nu fått upp ögonen för Yamaha SZR 660. Den är billig i inköp, den borde vara billig i försäkring och framförallt; det är en enstånka! :rock :tummenupp
Är nämligen helt förälskad i enstånkor och V-twinar :)
Det ljudet... :kär
Hur som helst, jag undrar nu om någon här inne skulle kunna berätta lite om denna hoj? Hittade en artikel på nätet men det känns ändå som att jag vill höra vad ni tycker om den. Försäkring? (kommer vara 21 år och med rykandes färskt körkort), kvalitèn, allmänt om hojen m m.
Förresten, det är ingen som har lite fina bilder på en szr? Ljud eller film hade varit helt underbart! :D
Tack på förhand!
Christian

Seizure Later här på forumet har en sådan. Om jag inte har helt fel är den till salu, skicka ett pm till honom så kan han nog hjälpa dig.

Var själv sugen på sen sådan, dom ligger lågt i pris nere i tyskland! jag tror att det är hans hoj också? tror priset låg på 35000:- eller nåt?

Bifogat

• szr660.jpg
    szr660.jpg
    16.9 KB · Visningar: 976
MrGooFy:
Tror jag väntar med att PM:a honom, kanske ser han den här tråden och svarar. Vem vet, det kanske inte bara är jag som vill veta mer om denna underbara hoj? ;)
Tyvärr har jag inte råd att köpa en hoj just nu, jag har för tusan knappt råd med körlektioner till B-kortet :crash
Men nästa sommar förhoppningsvis.... :tummenupp

motardnisse:
Jo jag såg det när jag var inne på mobile.de och kollade. Verkar nästan som att man kan få en fin en för runt
20 sluga! :slicka :crash
Varför köpte du inte en SZR?
/ Christian

1: jag är för lång 1,80, andra kanske tycker den är bra även om man kanske är 1,80 men inte jag.

2: Har redan en massa lån på bostad samt motarden.

3: om hade haft 20000:- så hade jag nog åkt ner, jag får en massa pengar från skatten men dessa ska användas till något annat.

4: saknar min yamaha trx850, så man skulle bli ledsen om man satte sig på en szr660 som saknar samma drag som i trx850

Men det är nog en suverän första hoj!!!!

Den har en ganska kompakt körställning, om man är normallång, som kan bli ganska tröttande i längden.
Sen har den ju ganska trött motor jämfört med andra sporthojar.

Jag var själv inne på en sån ett tag. Den är ju faktiskt grymt snygg i förhållande till priset.

Och sen är det ju extremt coolt med en sporthoj med stånkamotor i :D

Ja, vart ska jag börja?

SZR är en väldig rolig hoj trots sina få HK, låt dig inte luras av siffrorna!

Den är byggd av Yamaha Belgarda i italien som tyckte att den saknades i yamahas utbud.
Ramen är en variant av TZR 250:s ram, mycket vridstyv. Framgaflen är från Piaoli, fult justerbar, bakfjädringen är från Boge, fult justerbar den med. Fälgarna är från Brembo, precis som bromsarna. Svingen är ett litet konststycke i sig, bananformat på högersidan så avgasröret kan smygas tätare och nerläggningsvinklen blir bättre. Tanken är i plast och hela bygget väger 159 kg torr, vilket ger bra kurvhastighet.

Motorn drar rent ifrån ca 2600-3000 rpm och hela vägen till rödmarkeringen vid 7000. Varvstoppet kommer 200 rpm efter, men om du växler vid 6800 hamnar du precis på vridtoppen igen.
På motorväg är hojen inget kul, toppfarten är ca 180 km (med mig då, som väger 100+) men på dom små favoritvägar skäms den definitivt inte för sig och det är där jag också trivs bäst.

Längd, där ska man nog inte vara för lång, jag är 190 cm och är i längste läget för den, mitt knä klarar inte vinklen och jag får inte in knäna i uttagen på tanken. Men ändå har jag körd 70 mil på en dag med den, det var dock lite längre än jag vill göra om. 50 milaresor ska dock inte vara något problem.

Bensinförbrukning, jag har legat på ,5 oavsett hur jag körd, försäkring, ja där ger jag 1450,- hel/hel så den är ett billigt bekantskap.
Och den är ovanlig, jag har sett 2 andra IRL.

Tack för alla svar pojkar! :bow
Själv har jag nästan samma mått som du Seizure Later, 187 lång och väger 100 kg :rock Vi får väl se sen när det blir aktuellt, om hojen passar för mig, hoppas det iaf!
Seizure Later, får man fråga hur gammal du är, hur länge du har haft kortet etc? Med tanke på din otroligt billiga försäkring menar jag. Hade varit intressant att veta.
Jag måste säga att jag blir bara mer och mer sugen på en SZR. Verkar vara en riktigt trevlig hoj! Jag har dock ett par frågor till som jag hoppas få svar på;
* Hur står den sig i acc mot andra 600 kubikare? T.ex R6, Monster 600 m fl? Visst, jag inser ju att den knappast kommer ligga jämsides med en R6:a men den kanske ändå hänger med hyffsat upp till 100 strecket? Hur står den sig när vägen börjar svänga? Om man lär känna hojen riktigt bra och man lär sig köra ordentligt, då kanske Rettor m fl har anledning att bli lite svetta i pälsen? :D :1pajas
* Finns där några häftiga "aftermarket parts" (eller vad det nu heter) som man kan trycka på den? Kolla på den här SZR:
http://www.bikepics.com/pictures/024674/
Jag tycker den blev grymt snygg med den röva :crash
Jag tänkte även lite på slip-on, finns där några sådana som passar eller är SZR:n så pass ovanlig att det aldrig har byggts något system till den? Man kanske kan ta ett som passar en SuperMotard och efter lite modefieringar få på det?
* Jag är otroligt nyfiken på hur den egentligen låter. Om man går in på http://www.cybersportbike.com/front.htm och väljer Sounds/Rawsounds 4/ Yamaha SRX 600, det är så jag hoppas att den låter! :rock :D Ok, nu har SRX ingen pipa på men man kanske kan få SZR:n att låta ungefär så? :)
Många frågor blev det! :D
Tack på förhand!
Christian

Last edited:
Kortet har jag haft sen 82, och jag är 39, men försäkringen är en +30. Jag bor i zon 4, det har väl också lite att säga....

Här kan du hitta lite trim: Supermono eller här: Kedo

Det finns slipons till den, men dom flesta har tagit en begagnad till en vanlig cykel.
I rak acceleration får du svårt med radfyra 600, dom har det dubbla antal hk, men när det blir kurvigt så är den kapapel att hänga av en Retta, med rätt chafför på båda, alltså. (Säger nog mera om folken än om hojorna, men kolla filmen med en sporthoj mot en SM på bogesundsvägen, så ser du att effekt inte är allt.)
SZR vill gärna varva mera än SRX, men den låter som en potent storstånka, ja. Supermono har vist en ljudfil på sidan...

På tal om import...?

vad blir den totala kostnaden om man privat-importerar en SZR för ca 2.200 euro från tyskland. Vad kostar det att få den körklar alltså. :confused:

funderar också på en SZR, mycket fin hoj :hej

mvh // Patrik

Den totala kostnaden blir en registreringsbesiktning a 1850,-
(+kostnaden för att åka ner till Tyskland och kolla hojen, sätta den på släp och köra hem den + försäkring på vägen + 60,- för ett skylt). Räkna med ca 4-7000,- beroende på vart du hämtar den. Billigare per styck om du hämtar flera på en gång.

Seizure Later skrev:
Den totala kostnaden blir en registreringsbesiktning a 1850,-
(+kostnaden för att åka ner till Tyskland och kolla hojen, sätta den på släp och köra hem den + försäkring på vägen + 60,- för ett skylt). Räkna med ca 4-7000,- beroende på vart du hämtar den. Billigare per styck om du hämtar flera på en gång.

ok, tack :hej

:hej
Så här svarade jag på ett privat mess för ett tag sen:

Tja

Det största problemet är att den vibrerar en del, i 130km/h och högre kan det bli jobbigt på längre turer....fast man vänjer sej faktist! jag hade problem med att högerhanden domnade de första 50 milen, men nu är det borta helt.

Jag tycker att frambromsen är ruskigt fin, bra känsla osv och bakbromsen (min iaf) tar lite dåligt, men det är ju bara att trycka hårdare

Fjädring och chassi är underbart, otroligt stabilt och steglöst justerbart

Jag hade en GSX400F -82 innan och jämfört med denna är szr:en väldigt pigg, 0-100 går väl ung. lika fort men över det har gsx:en ingen chans. Jag tycker att det räcker till gott och väl faktist...sen är ju vridet grymt och det är skönt att dra på låga varv. Lite synd är det att ettan är höjd jämfört med org. motorn (XTZ660) och detta gör att man får va fäörsiktig med kopplingen vid starter och dessutom går den knappast att dreva upp . Vad du tycker beror ju helt klart på vad du kört innan, den kan ju inte mäta sej med en rad-4:a på 600cc på rak väg, men börjar det svänga hänger det mer på föraren än på hojen.

Jag är 185 och det är väl egentligen för långt och mina knän hamnar utanför skålningarna i tanken men det är inget som jag stör mej nämvärt på. Jag sitter (tack vare min längd) inte så extremt framåtlutad (bekvämt) och vindrutan plockar bort mycket fartvind (upp till hakan ung.)

Den startar alltid och jag har inte haft några större problem med den på de 600 mil jag kört (sen i juli)...har snittat bränsleförbrukningen på 0,53

Touringkör mycket mellan GBG och Ljungby (småland) och det är inga problem, möjligtvis skulle jag vilja klaga på packmöjligheterna och passagerarplatsen.

Så: kul hoj, med tillräcklig effekt och fint chassi & bromsar, vibrationer som man kan leva med och dessutom rimliga försäkringspremier

Lycka till och återkom om det är nåt mer du vill veta

MVH
Daniel

Jag var 21 när jag köpte min och fick då pröjsa 4000:- hel/helår hos bilsport och MC tack vare mellanklass+mellankort, men om 2 veckor får jag tungt kort och billigaste premien jag hittat är 700:-/mån.

Och så en bild...orange är den snyggaste färgen :rock

Bifogat

• yamaha szr 660.jpg
    yamaha szr 660.jpg
    62 KB · Visningar: 475
24 mil på ca 8 liter första tankningen...........sen 20 mil på 8 liter andra gången mellan Halmstad och Stockholm.

Sen är den inte kapabel att hänga på CBR.....mycket ansträngt, jag försökte.

Sålde min orangea till Ravetrancer, men nu ska han sälja den igen så hör med honom

Tack för alla svar! :bow Jag uppskattar det verkligen.
Jag var inne på Bike.se och läste recensionerna där om SZR:n, det verkar onekligen som att den är väldigt liten
men ändå bra :D
Att den är ganska slö är väl bara till att inse men jag såg att där fanns en del godis till den. Ett 726 cc kit hade ju inte varit fel :crash Vassare kam, race slipon etc så ska den nog gå ännu bättre :D Man skulle ju kunna ha lite som mål att första säsongen kör man mer eller mindre original, kanske ett slipon och ett bättre luftfilter. Andra säsongen däremot (när man verkligen insett att den inte är så snabb rakt fram :p ) då kan man ju börja rikta in sig på att vässa motorn ordentligt, kosta vad det kosta vill :rolleyes: ;)
M.v.h
Christian

Szr

Ser att det var ett tag sen tråden var aktiv men om du vill veta mer om szr:en kan du skicka ett mail eller ett pm, har bla ett special slipon på min mm..
//D

Slappa skrev:
Ser att det var ett tag sen tråden var aktiv men om du vill veta mer om szr:en kan du skicka ett mail eller ett pm, har bla ett special slipon på min mm..
//D

Kan du inte utvekla lite om vad du har för utblås, bestyckning och sådant. jag har haft min i en vecka och det vore kul att veta lite om vad som går att göra med den.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025