Kitobjektiv är den typ av objektiv som säljs tillsammans med kameran i ett kit.
För att få ett prisvärt kit lägger de med en billigare typ av optik.
Canon har ofta lite sämre kitoptik även om de blivit bättre sedan ett knappt år tillbaka.
Till min A700 från sony köote jag i kit med en carl-zeiss optik som löst kostar 7000:- Det är inte så vanligt att följer med den här typen av kvalitets optik i kitena som riktar sig till amatörer till svenssons, lite skillnad vid proffs serier.
Optiken du har på länken är riktigt bra, slutsats på cyberphoto:
"Betyg? Med tanke på hastighet, byggkvalitet, skärpa och prislapp vore det konstigt om den inte fick toppklass."
För att ge dig lite huvudbry så är Tamron 90 en värdig utmanare men det kanske är lite hög brännvidd för dig? Beror vad du skall använda det till.
Nikon gör väldigt bra optik!
18-200 optiken är inte ljusstarkast men man får igen de stegen med den inbyggda VR,en "antiskak".
Ju mer zoom desto fler kompremisser. 18-200 är mer än 11 ggr zoom.
200/18=11.1 ggr zoom
Detta är för mkt normalt sätt för att ge skarpa och bra bilder men Nikon har lyckats riktigt bra med just denna. Man kan dock inte jämföra det med tamrons 17-50 eller 28-70 eller vilken fast optik som helst. dvs ej zoom.
Att försöka hålla sig under 3ggr zoom är en bra tumregel om man vill ha kvar kvaliten på bilderna.
Men läs gärna på om den optik du är sugen på. Kan vara lyckade modeller eller misslyckade. dpreview, cyberphoto och fotosidan har utmärkta recensioner på de flesta optiker och hus.
ursäkta men vad är kitobjektiv för något? är det något dåligt
så jag vet ifall jag ska ge butiken bakläxa eller så kan dom grejerna
Det var ungefär så de sa i butiken är det inte bra så låt höra.
är nikon bra på att göra objektiv? är det här bra eller hade ni valt ett annat märke osv.
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1549/overview.html