Systemkamera beslutsångest!

Status
Ej öppen för fler svar.
Scandinavianphoto i Mölndal?
Eller till och med ericssons foto i mölndal men jag föredrar scandinavian.

Expert? varför skulle de ens vara bra där?

Japan foto har jag inte så stor erfarenhet av mer än vissa saker kan de vara riktigt billiga på och andra snudd på dyra.

Jo, scandinavian foto ska ju vara riktigt bra. Men har hört innan att dom ska vara dyra. Kollade dock nyss på nätbutiken och d60:in var faktiskt inte dyrare där än på netonet.
Ericssons foto har jag inte hört så mycket om, men kanske värt att kolla där också om man ändå är i mölndal.

Nä scandinavian är inte dyra. Ericssons är lite dyrare men du får bra service.

Klart bästa näthandeln. Proffisg personal och bra priser är Cyberphoto.
Det håller även mina fotovänner med om. Aldrig problem vid garantier, alltid trevliga och bra råd.

Jo, scandinavian foto ska ju vara riktigt bra. Men har hört innan att dom ska vara dyra. Kollade dock nyss på nätbutiken och d60:in var faktiskt inte dyrare där än på netonet.
Ericssons foto har jag inte hört så mycket om, men kanske värt att kolla där också om man ändå är i mölndal.

Lägger min röst på Scandinavian Photo.
Handlat en hel del där, och är de en hundralapp dyrare tjänar de lätt in det på all kunskap och bra service. För undertecknad, som e en övervintrad rookie (typ) är det grymt med personal som kan hjälpa en på väg till rätt stuff :)
Sen har de helt ok försäkringar, om olyckan skulle vara framme. (Fick en ny kamera när min blev stulen.)

Vem f*n köper kitobjektiv

ursäkta men vad är kitobjektiv för något? är det något dåligt

så jag vet ifall jag ska ge butiken bakläxa eller så kan dom grejerna

Nikons 18-200 med stab är förvånadsvärt bra med tanke på omfånget.
Kanske inte så litet men helt ok allt i ett lösning.

Det var ungefär så de sa i butiken är det inte bra så låt höra.

är nikon bra på att göra objektiv? är det här bra eller hade ni valt ett annat märke osv.

http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1549/overview.html

Last edited:
Kitobjektiv är den typ av objektiv som säljs tillsammans med kameran i ett kit.

För att få ett prisvärt kit lägger de med en billigare typ av optik.
Canon har ofta lite sämre kitoptik även om de blivit bättre sedan ett knappt år tillbaka.

Till min A700 från sony köote jag i kit med en carl-zeiss optik som löst kostar 7000:- Det är inte så vanligt att följer med den här typen av kvalitets optik i kitena som riktar sig till amatörer till svenssons, lite skillnad vid proffs serier.

Optiken du har på länken är riktigt bra, slutsats på cyberphoto:
"Betyg? Med tanke på hastighet, byggkvalitet, skärpa och prislapp vore det konstigt om den inte fick toppklass."
För att ge dig lite huvudbry så är Tamron 90 en värdig utmanare men det kanske är lite hög brännvidd för dig? Beror vad du skall använda det till.

Nikon gör väldigt bra optik!

18-200 optiken är inte ljusstarkast men man får igen de stegen med den inbyggda VR,en "antiskak".
Ju mer zoom desto fler kompremisser. 18-200 är mer än 11 ggr zoom.
200/18=11.1 ggr zoom

Detta är för mkt normalt sätt för att ge skarpa och bra bilder men Nikon har lyckats riktigt bra med just denna. Man kan dock inte jämföra det med tamrons 17-50 eller 28-70 eller vilken fast optik som helst. dvs ej zoom.

Att försöka hålla sig under 3ggr zoom är en bra tumregel om man vill ha kvar kvaliten på bilderna.

Men läs gärna på om den optik du är sugen på. Kan vara lyckade modeller eller misslyckade. dpreview, cyberphoto och fotosidan har utmärkta recensioner på de flesta optiker och hus.

ursäkta men vad är kitobjektiv för något? är det något dåligt

så jag vet ifall jag ska ge butiken bakläxa eller så kan dom grejerna

Det var ungefär så de sa i butiken är det inte bra så låt höra.

är nikon bra på att göra objektiv? är det här bra eller hade ni valt ett annat märke osv.

http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1549/overview.html

Last edited:
Kitobjektiv är den typ av objektiv som säljs tillsammans med kameran i ett kit.

Nikon gör väldigt bra optik!

OK, thanks, ett + till butiken då de säljer bra grejer, ja jag har märkt av ljuskänsligheten på 18-200, fast mycket går att fixa i photoshop.

Last edited:
Kör gärna i raw format och släng in bilderna helst i nikons egna program.
Spaka reglagerna för en grov inställning. Spara i tif 16bit. Redigera sedan i PS minst cs2.

man kan byta ut Nikons egna raw hanterare till Lightroom men många tycker att färgerna inte blir riktigt lika bra. Om detta beror på SBS eller om Nikons egna program läser av raw filerna bättre vet jag ej.
ACR Adobe camera raw är också ett alternativ men som jag personligen hade tagit i tredje hand. Men oavsett vilken raw du använder får du ut mer än att ta bilderna i jpg.

Varför RAW och en raw hanterare? Jo för i raw finns maximaldata av din bild så om du vill få fram mer ljus i skuggiga områden eller liknande finns helt enkelt mer data att ta fram den typen. Sedan är det även så att när du drar i spakarna fram och tillbaka med olika inställningar så gör en raw hanterare inga ändringar mellan varje spak. Så finns det data kvar som du dragit bort med en spak, och sedan drar i en annan spak som i viss mån tar tillbaka den datan så ligger det kvar enda tills du exporterar bilden.

Gör du samma sak i PS så kan lite data försvinna i varje moment.

Dock är ju PS solklart ett verktyg som är ett måste för slutredigeringen.

OK, thanks, ett + till butiken då de säljer bra grejer, ja jag har märkt av ljuskänsligheten på 18-200, fast mycket går att fixa i photoshop.

Blev en d60 idag på mässan! Köpte den i scandinavian fotos monter till ett helt ok pris. Nu blir det att gräva ner sig i alla funktioner...

Skulle behöva någon bra litteratur för att komma igång med lite de manuella inställningarna och lära mig ta bra bilder. På mässan var det många som sålde "Digital Photo" av Scott Kelby är det någonting att ha?

Något annat tips?

Blev en d60 idag på mässan! Köpte den i scandinavian fotos monter till ett helt ok pris. Nu blir det att gräva ner sig i alla funktioner...

Skulle behöva någon bra litteratur för att komma igång med lite de manuella inställningarna och lära mig ta bra bilder. På mässan var det många som sålde "Digital Photo" av Scott Kelby är det någonting att ha?

Något annat tips?

Greja medlemsskap på fotosidan.se - och ut och fota med dig, böcker och litteratur kan ge dig förståelse för vad du kan göra med inställningarna, men bilden är det fortfarande *du* som tar. :)

Prova att fota lite av varje, så märker du vad du tycker är kul - och det leder till vad det är för objektiv du kommer ha nytta av...

/J

Last edited:

Något annat tips?
Det finns en instruktionsvideo hos dom som är i rätten nu, där dom undervisar i hur en canon 350d fungerar. Men den är bra på så vis att du får lära dig om slutartider, bländare och massa annat.

Även om du kör nikon så är det samma justeringsmöjligheter.

Kika på den.

Håller med de 2 ovanstående!

Grattis till en kanonkamera!
Scott kellby boken har jag. Lite tung att börja med tror jag men riktigt bra förövrigt.

Det finns en instruktionsvideo hos dom som är i rätten nu, där dom undervisar i hur en canon 350d fungerar. Men den är bra på så vis att du får lära dig om slutartider, bländare och massa annat.

Även om du kör nikon så är det samma justeringsmöjligheter.

Kika på den.

Scott Kelby e skön. Redan införskaffat tre böcker. Perfa för såna som undertecknad som inte gillar rena faktaböcker, utan måste ha lite lattjo och garv mellan faktaraderna :)

Kör gärna i raw format och släng in bilderna helst i nikons egna program.
Spaka reglagerna för en grov inställning. Spara i tif 16bit. Redigera sedan i PS minst cs2.

man kan byta ut Nikons egna raw hanterare till Lightroom

ACR Adobe camera raw är också ett alternativ men som jag personligen hade tagit i tredje hand. Men oavsett vilken raw du använder får du ut mer än att ta bilderna i jpg.

Gör du samma sak i PS så kan lite data försvinna i varje moment.

Dock är ju PS solklart ett verktyg som är ett måste för slutredigeringen.

Jag fläskar på med Raw och högsta JPG för varje bild, det tar plats men får köpa mer disk etc. så ångrar man sig inte sen ifall det blir en bra bild, har inte kommit igång med Raw ännu.

försvinner data i PS? är det inte redigering av JPG du tänker på?

hade tänkte CS4 och deras Raw tillägg, men du menar att nikons program är bättre?

Scott kellby boken har jag.

är det någon skillnad på att köpa dom separat eller box? boxen är dyrare än separata ex.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0321604032

lite förvillad, är det här andra böcker eller samma böcker?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0321605829

edit: här är en på rea och svenska

Scott Kelby

Digitalfotografi - 2 delen - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter steg för steg

Pris: 129 kr
Ordinarie pris: 199 kr

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609363

tack, blev 3 böcker med den, finns det bättre alternativ så hojta någon så ändrar jag,

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609150

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609363

Last edited:
..försvinner data i PS? är det inte redigering av JPG du tänker på?

Datan blir korrupt. Det är egentligen avrundningsfel. Jämför med att handla tre liter mjölk för 8.20/liter, köpa alla tre på en gång jämfört med att köpa dem en i taget. Man vill därför projicera i hög upplösning och redigera i stort färgdjup, så att avrundningsfelen hamnar utanför synbart (eller hörbart för digital audio) område. Man vill också inkludera samtliga förändringar med varandra i en enda kalkylering. I redigeringsprogram, där man förändrar stegvis, så adderas felen upp med varandra som vid mjölkandelsexemplet. Att t ex färgkorrigera, och sedan färgkorrigera igen är därför dåligt. Det är bättre att backa och göra om med nya värden. I raw görs jobbet i en singel-operation. (tror jag)

Last edited:
I senaste "kamera&bild" ficka adobes lightroom bästa betyg, följt av capture one och nikons nx2 :) , sen är det mycket en smaksak vad man tycker är lättast att jobba med,,,som vanligt

I senaste "kamera&bild" ficka adobes lightroom bästa betyg, följt av capture one och nikons nx2 :) , sen är det mycket en smaksak vad man tycker är lättast att jobba med,,,som vanligt

Försöker anpassa mig med Lightroom men tycker den är krångligare än Elements.

En del nikon fantaster menar att färgerna blir bättre i Nikons egna raw hanterare. Samma sak om jag använder utökat dynamiskt omfång så kommer det inte till sin rätt i Lightroom eller ACR. Det verkare som att fullt stöd för detta inte finns vilket iofs inte är så konstigt då Sony antagligen håller hårt i sina ideer. Om jag kör Sonys egna så blir det bättre.

Jag fastnar dock mest i Lightroom ändå, Oavsett vilken raw hanterare du grovjusterar bilden så blir det bättre än att köra i ps med en gång.
Tror Lightroom är det mest kompletta och utvecklade programmet men allt har sina för och nackdelar.

Men det låter väl inte så konstigt om tillverkarens egna program är optimerat bättre till sitt raw format då alla har sina egna kluriga och "hemliga" lösningar dålt i rawdatan?!

att redigera i jpg är naturligtvis ÄN värre, men raw i rawhanterare så förlorar du ingen data för varje moment du gör. Så om du avrundar först fram och sedan bak så kommer fortfarande programmet ihåg vad du rundat bort och om du gör en tredje ändring så tar den med detta i beräkningen.

Skall tydligen finnas något läge i ps som skall likna detta men jag vet väldigt lite om detta och jag tror det än så länge är lite i beta stadiet.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back