Systemkamera beslutsångest!

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag kör nikkon och är kanon nöjd.. Har en D80..
D80:n kan du få för ett riktigt bra pris nu när D90 kommit... Det är i stort sett samma kamera bildmässigt..

Fattar inte grejen med live-view och film... Det e ju för fan en systemkamera du skall tjöpa!! :D

rekommenderar ett 18-55mm och ett 55-200 för att få bra spann som nybörjare.. Efter ett tag vill du nog ha ett fast o då kommer detta snart..

http://www.fotosidan.se/cldoc/27984.htm

(skall själv köpa..)

Bilden är tagen på koh kood... julafton.. :yoparty

Bifogat

• fiske_motljus2.jpg
    fiske_motljus2.jpg
    43.8 KB · Visningar: 66
Last edited:
Fick tips av brorsan

När jag köpte kamera styrde brorsan in mig på att köpa en Nikon D80.
Ångrar mig inte ett ögonblick. Var först inne på en D60, tyckte att det skulle räcka. Men då har man inte samma frihet i att välja objektiv som man vill. Man kan inte använda samma på D80 och D60, men D80 och uppåt har samma.
Så tjatade han på mig att köpa ett 18-200 objektiv. Det sög fett, kostade 6500 bara objektivet. Men fan va underbart det är med superzoom.
Man har hela tiden föremålet i sökaren utan att behöva byta objektiv.

Jag spräckte budgeten med det dubbla. Men jag inser nu att det var rätt trots allt. Har man inte råd, vänta ett år till. Var också skeptiskt till at Live View saknades. Jag kom över det väldigt fort. Nu fattar jag finessen med sökaren.

Jag har ganska stora händer, så D60 var helt enkelt för liten att lägga i handen. Kunde inte hålla den still. D80 ligger som ett skräddarsytt jaktgevär i handen.

Att det blev en Nikon var bara för att brorsan också har det. Canon är nog precis lika bra. Men det är ju kul att låna lite objektiv ibland.

Känns det klumpigt att ha kameran med sig så tar jag min gamla kompaktkamera med mig istället. En systemkamera har man inte för att det är smidigt. Den har man för att ta bilder!

Mats

Live view är att skärmen används som sökare när du fotar, att kunna se bilden som är tagen är en annan sak (och oerhört praktiskt :D ).

/J

ah, det kanske man klarar sig utan men det är bra med live view med :tummenupp

edit: när jag tänker efter så hörs det ju på namnet vad det är för något :D

Fattar inte grejen med live-view och film... Det e ju för fan en systemkamera du skall tjöpa!! :D

Man får ju det på köpet med D90, blir nog svårt att plocka bort funktionerna :D

grym bild

Last edited:
Köp D80 om du vill komma billigt undan och få en bra kamera, köp D90 om du har mer deg.

D40 och D60 har ingen autofokusmotor i kamerahuset, vilket begränsar utbudet på objektiv och gör att dom går fetbort iaf för mig. Jag kör D80 och är kanonnöjd.

Köp D80 om du vill komma billigt undan och få en bra kamera, köp D90 om du har mer deg.

D40 och D60 har ingen autofokusmotor i kamerahuset, vilket begränsar utbudet på objektiv och gör att dom går fetbort iaf för mig. Jag kör D80 och är kanonnöjd.

Visst autofokusmotor i huset är säkert bra om man ska ha massa objektiv.
Men jag känner inte att jag är på den nivån. Dessutom blir då kameran för stor.
Vill kunna ta med den på semester utan problem.

Var hittar man en bra beg.marknad för systemkameror? Blocket har ju inte mycket att hänga i granen. Många begagnade kameror ligger ju över det pris man kan få dom för nya:mad:

Var hittar man en bra beg.marknad för systemkameror? Blocket har ju inte mycket att hänga i granen. Många begagnade kameror ligger ju över det pris man kan få dom för nya:mad:

Du har ju fotosidans annonsmarknad men även där förekommer fantasipriser!
http://www.fotosidan.se/classifieds/

Hade valt D60. Canon går bort då kitoptiken är skräp. Olympus? Nej tack. Liten och svag sökare, tre fjärdedelstandarden är för mig mest nackdel. optikerna är dyra och dåligt med dem på begat marknaden.

Själv sitter jag med en Sony A700 men rekommenderar ingen dit. Jag är nöjd och kameran presterar riktigt bra men personligen hade jag köpt en Nikon D90 om jag kunde kunde backa tiden.

Sitter med 10 optiker och 3 blixtrar som är konica minolta / sony så känns värdelöst att börja om från scratch.

Personligen hade jag tittat på en begad D80 om jag inte hade pengarna. Mer bang for the buck får du nog leta efter. Lite större... JA men är du ute efter en liten kamera kanske du skall titta på en point n shot trots allt.

Last edited:
Hade valt D60. Canon går bort då kitoptiken är skräp.

Nja, att välja hus baserat på kitoptiken är som att köpa båge baserat på vad det sitter för däck på den.

Fel, fel, fel som Brasse brukade säga. :) Men det är min personliga åsikt efter att ha tagit ett par djupdykningar i SLR-träsket.

En beggad 400D kan man göra underverk med, så länge det inte är överdrivet mörkt där man vill fota, sedan lägger man resten av slantarna på feta gluggar, och uppgraderar huset senare.

Alt.2 är lite mer rock'n'roll - plocka upp en beggad Nikon D200 (jag saknar min än :huvet ) - och spakar den med ett fast 50/1,8 tills man har råd att plocka upp lite riktiga grejer ...nikons gamla 80-200/2,8 är en pärla till actionfoto, porträtt och det mesta faktiskt.

Inte bärbart, men jävligt rock'n'roll.

/J

Jag började med D60 och var helnöjd, finns gott om objektiv med inbyggd fokusmotor. Perfekt instegskamera. Håll dig till Nikon eller Canon med tanke på tillbehörsmarknaden.

När det gäller objektiv, om du vill hitta mer för pengarna, e ett tips å titta bortom märket.
Om du exempelvis äger en Canon så har bland andra Tamron och Sigma prisvärda objektiv som funkar klockrent :)

Vem f*n köper kitobjektiv, det är som att backa två steg bakåt & fota med en 3mp kamera! Så Nikons kitobjektiv är så mkt bättre?

Svårt att vara sämre... ;) Skämt åsido så har Nikon kostat på sina kitobjektiv lite mer. Inte så att deras 18-55:a är den bästa optiken på marknaden, men deras 18-105 och 16-85 är båda riktigt trevliga. Jag fotade lite i studion med 16-85:an och den höll förvånansvärt bra kvalitet. Men det är klart, den kostar lite mer än 18-55:an också.

Googlade som fan och hittade ett test på dammborttagning. Inte samma som jag jag tänkte på tidigare men det gav ju samma resultat. Dock ingen Nikon med, däremot en Tampax flåt Pentax...

http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

"If you are looking for a camera, have the dust removal as an expectation only at the end of your list."

Olympus var först med dammborttagning och tog patent på den mest effektiva metoden. Svårare än så är det inte. Dessutom har de "flugfångare" i miniatyr runt sensorn som fångar upp skräp som lossnar, så man slipper få dit dyngan igen.

Till trådstartaren: Du kan egentligen köpa vilken systemkamera som helst, du kommer att få braaa mycket bättre bilder än med vilken kompaktkamera som helst. Köper du en Nikon D40 / D60 får du med en två timmars genomgång på kameran, och hur mycket är inte det värt för en rookie? Som att få en dag på bana för att man köper en hoj.

OTROLIGT prisvärt paket, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D4018200VRpac :fakta

Visst, D40 är lite till åren men vafan. Den duger gott, och om ett par år kan du köpa en begad D90 för småpengar. Objektiven har en avsevärt mycket längre livslängd än ett kamerahus.

Lutar mer och mer åt nikon D60 med kitobjektivet som har bildstabilisering.
Får åka runt imorgon och pruta lite.

Tack för alla tips.

Lutar mer och mer åt nikon D60 med kitobjektivet som har bildstabilisering.
Får åka runt imorgon och pruta lite.

Tack för alla tips.

Nikons 18-200 med stab är förvånadsvärt bra med tanke på omfånget.
Kanske inte så litet men helt ok allt i ett lösning.

OM man nu tänkt att klara sig med kitoptiken så är Nikon ett bättre alternativ än Canon

Nja, att välja hus baserat på kitoptiken är som att köpa båge baserat på vad det sitter för däck på den.

Fel, fel, fel som Brasse brukade säga. :) Men det är min personliga åsikt efter att ha tagit ett par djupdykningar i SLR-träsket.

En beggad 400D kan man göra underverk med, så länge det inte är överdrivet mörkt där man vill fota, sedan lägger man resten av slantarna på feta gluggar, och uppgraderar huset senare.

Alt.2 är lite mer rock'n'roll - plocka upp en beggad Nikon D200 (jag saknar min än :huvet ) - och spakar den med ett fast 50/1,8 tills man har råd att plocka upp lite riktiga grejer ...nikons gamla 80-200/2,8 är en pärla till actionfoto, porträtt och det mesta faktiskt.

Inte bärbart, men jävligt rock'n'roll.

/J

Mitt carl zeizz kitoptik till min a700 är så kass så jag bara måste kasta det nu då alltså ;)

Skämt åt sido. Nikons kitoptik ÄR bättre än Canons. det var det jag ville poängtera.

Vem f*n köper kitobjektiv, det är som att backa två steg bakåt & fota med en 3mp kamera! Så Nikons kitobjektiv är så mkt bättre?

Saknar Live view ofta när jag kör makro och fotar underifrån.
Film ser jag som en bonus. Slipper jag släpa på min gamla Hi8.
Men man skall veta att D90 inte filmar lika bra som en dedikerad dito.
Snabba rörelser och/eller svep så blir det inte hundra men klart godkänt.
Upplösningen är ju inte att klaga på precis :D
Och möjligheten att byta optiker tex.

Jag kör nikkon och är kanon nöjd.. Har en D80..
D80:n kan du få för ett riktigt bra pris nu när D90 kommit... Det är i stort sett samma kamera bildmässigt..

rekommenderar ett 18-55mm och ett 55-200 för att få bra spann som nybörjare.. Efter ett tag vill du nog ha ett fast o då kommer detta snart..

http://www.fotosidan.se/cldoc/27984.htm

(skall själv köpa..)

Last edited:
Njä, nikon/canon - kitoptiken är klart likvärdig, jag har kört/ägt både canons 18-55 och Nikons motsvarande - och båda är fullt dugliga för en nybörjare som skall lära sig hantera kameran.

/J

Med tanke på att kvaliten varierar även på de lite dyrare optikerna så kan du fått ett bra ex från canon då. Visst går det att ta bra bilder med dem men jämför man dem generellt så är det allmänt känt att Nikon har lite högre kvalite på sina kitar jämfört med Canons. PUNGT :D

Sedan så är det ju självklart som sådant att de inte går att jämföra med kvalitets optiker.

Njä, nikon/canon - kitoptiken är klart likvärdig, jag har kört/ägt både canons 18-55 och Nikons motsvarande - och båda är fullt dugliga för en nybörjare som skall lära sig hantera kameran.

/J

Last edited:
Fotomässa!

Blev ingen Nikon idag eftersom jag såg att det skulle vara fotomässa på svenska mässan imorgon (fredag).
Någon som vet om det brukar finnas några fina mäss-erbjudanden?

Kan ju i vilket fall vara kul att gå dit och snacka lite kameror med folk som har koll, förvånansvärt dålig kunskap på "japan-foto" och "expert" tycker jag...

Scandinavianphoto i Mölndal?
Eller till och med ericssons foto i mölndal men jag föredrar scandinavian.

Expert? varför skulle de ens vara bra där?

Japan foto har jag inte så stor erfarenhet av mer än vissa saker kan de vara riktigt billiga på och andra snudd på dyra.

Blev ingen Nikon idag eftersom jag såg att det skulle vara fotomässa på svenska mässan imorgon (fredag).
Någon som vet om det brukar finnas några fina mäss-erbjudanden?

Kan ju i vilket fall vara kul att gå dit och snacka lite kameror med folk som har koll, förvånansvärt dålig kunskap på "japan-foto" och "expert" tycker jag...

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back