Hallå.
Undrar nyfiket hur folket på sh.com ser på systembolaget i sverige.
Så, till frågorna alltså, vad tycker/tror ni om:
Systembolagets monopol,
de kraftigt tilltagna priserna,
åldersgränsen?
Sverige, EU och Alkoholpolitken, kommer vi få ha kvar systemet länge till?
Själv tror jag inte att sverige kan behålla den svenska alkoholpolitiken länge till. Övriga medlemsländer har ju fri konkurrens inom sprit-försäljningen(?)
Priserna suger ju.
Bor man i södra sverige kan man importera sprit från närliggande länder, eller om man bor längre uppåt kan man ju kanske tillverka egen öl/sprit.
Genast kommer en följdfråga;
Varför får man inte bränna sitt eget brännvin hemma?
Man får ju göra vin, och om man destillerar vinet så får man ju ut samma alkoholmängd, bara det att den är mer koncentrerad.
Monopolet
Som jag förstår det så vill man bara försöka få svenskarna att konsumera så lite sprit som möjligt. Bra lr dåligt? Jag tycker nog man ska försöka ändra på kulturen istället.
Åldersgränsen
18 år borde det vara, eftersom man i den åldern får gå ut på krogar/restauranger/barer och beställa sprit/öl.
Detta är mina nuvarande funderingar, men jag vill gärna vidga mina vyer, och försöka förstå hur/varför vi har systembolaget i sverige.
Så fritt fram i debatten
unke_b
Undrar nyfiket hur folket på sh.com ser på systembolaget i sverige.
Så, till frågorna alltså, vad tycker/tror ni om:
Systembolagets monopol,
de kraftigt tilltagna priserna,
åldersgränsen?
Sverige, EU och Alkoholpolitken, kommer vi få ha kvar systemet länge till?
Själv tror jag inte att sverige kan behålla den svenska alkoholpolitiken länge till. Övriga medlemsländer har ju fri konkurrens inom sprit-försäljningen(?)
Priserna suger ju.
Bor man i södra sverige kan man importera sprit från närliggande länder, eller om man bor längre uppåt kan man ju kanske tillverka egen öl/sprit.
Genast kommer en följdfråga;
Varför får man inte bränna sitt eget brännvin hemma?
Man får ju göra vin, och om man destillerar vinet så får man ju ut samma alkoholmängd, bara det att den är mer koncentrerad.
Monopolet
Som jag förstår det så vill man bara försöka få svenskarna att konsumera så lite sprit som möjligt. Bra lr dåligt? Jag tycker nog man ska försöka ändra på kulturen istället.
Åldersgränsen
18 år borde det vara, eftersom man i den åldern får gå ut på krogar/restauranger/barer och beställa sprit/öl.
Detta är mina nuvarande funderingar, men jag vill gärna vidga mina vyer, och försöka förstå hur/varför vi har systembolaget i sverige.
Så fritt fram i debatten

unke_b