Systembolaget

Bingo skrev:
Nä fan, klart att folket har rätt till riktigt usla viner på dunk för 22 kr/5l. Bolaget passar mig bra men jag är helt med på att man avskaffar det. Jag fäller en tår dock :gråta

En av liberalismens baksidor. Folk är för dumma för sitt eget bästa. Chrille kanske har rätt...

t-rex skrev:
Om detta utbud är större än vad som finns i andra länder kan vi nog sluta oss till att folk inte utnyttjar hela sortimentet=oekonomiskt. Personlig erfarenhet säger dock att vet man bara var man skall leta så hittar man bra mycket mer än vad man har användning för i de flesta länder, och är man bara ihärdig så kan de ta hem det mesta du kan komma på.

Men visst, det blir kanske lite svårare att en torsdag prova det där kinesiska vinet som trampats av munkar i månens sken med en upplaga på 2000 flaskor om året... Att då sänka en organisation genom att tvinga dem ha "fullt utbud" är inte ett argument som jag skulle använda för att behålla nämnda organisation.

Visst, det går att hitta de flesta sorter även i utländska spritbutiker men det är fan så mkt svårare. Jag var i Madrid för några månader sen o tänkte köpa med mig en fin flaska whisky men jag fick leta igenom ett flertal butiker innan jag till slut hittade den flaska Lagavulin jag var ute efter på gourmetavdelningen på El Corte Inglés. Jag har känsla av att Markus skulle få ännu svårare att hitta sina vinsorter i de flesta andra länder än Sverige (förresten, ett vin från Golanhöjderna måste ju ändå vara ett arabiskt vin, kan du dricka sånt Markus? :7peta :hihi )

t-rex skrev:
En av liberalismens baksidor. Folk är för dumma för sitt eget bästa. Chrille kanske har rätt...
Hehe, Chrille har alltid fel :fakta

Baksida är det bara från ett perspektiv - mitt denna gången.

Coola Ola skrev:
Visst, det går att hitta de flesta sorter även i utländska spritbutiker men det är fan så mkt svårare. ...

Visst är det så. Frågan är bara om findrickarna kan kräva att fuldrickarna skall vara med och finansiera deras behov av skumma spritsorter. Att det sedan var svårt att hitta Lagavulin i Madrid säger mer om spanjorer än om alkoholpolitik. Vi snackar om ett folk som kom på blandningen cola/rödtjut här....

unke_b skrev:
... Varför får man inte bränna sitt eget brännvin hemma?
Man får ju göra vin, och om man destillerar vinet så får man ju ut samma alkoholmängd, bara det att den är mer koncentrerad.

Ingen som uppmärksammat denna lilla fråga?
Borde det vara :ajjabajja o destillera själv?

unke_b skrev:
Ingen som uppmärksammat denna lilla fråga?
Borde det vara :ajjabajja o destillera själv?
Hur kul skulle det vara att bränna hemma om det inte vore lite förbjudet? De enda som åker dit på hembränning är ju stortillverkare med snudd på industriell tillverkning som säljer till småkids och missbrukare. Om Janne i skogen bränner några liter per år för husbehov så är ju risken att han ska åka fast obefintlig och straffet om han ändå skulle göra det står ju i paritet med straffet att gå mot röd gubbem det vill säga inget straff alls.

Jag har inga problem med att smågangsters som bränner kubikvis med sprit i gamla lagerlokaler och säljer det till småungar åker fast.

Webspy skrev:
Jag tycker systemet e toppen.

Det finns inget annat land är vin är så billigt som i sverige !

Det e bara billiga skitviner och ren sprit som e dyrt här...

Bra viner från 70-80 kronor och skumpa samt lite finare sprit e grymt billigt på systemet !

//Anders

Hmm, försöker du vara lustig eller? Vilken skumpa (antar att du menar Champagne (antar att den kommer från distriktet Champagne)) skulle vara billig? Vad kostar en flaska Le Faite från 99 på bolaget?

Sänk skatten och öppna försäljningen. Detta kommer gagna alla våra inhemska bryggerier som det just nu går mkt dåligt för, sen stannar pengarna kvar i Sverige med för den delen, inte i Tyskland eller Danmark.

Just nu redovisas att svenskarna dricker jättelite, men varken smuggelsprit eller HB finns med på de listorna. Tänk på alla resurser som kan minskas om det inte e lönt att smuggla längre.

Får man tillgång till alkohol på normalt sätt kommer kulturen ändras efter hand tror jag. Sverige är ett av de få länder där många går ut fullare än de kommer hem.

Blackninja skrev:
Sänk skatten och öppna försäljningen. Detta kommer gagna alla våra inhemska bryggerier som det just nu går mkt dåligt för, sen stannar pengarna kvar i Sverige med för den delen, inte i Tyskland eller Danmark.

Just nu redovisas att svenskarna dricker jättelite, men varken smuggelsprit eller HB finns med på de listorna. Tänk på alla resurser som kan minskas om det inte e lönt att smuggla längre.

Får man tillgång till alkohol på normalt sätt kommer kulturen ändras efter hand tror jag. Sverige är ett av de få länder där många går ut fullare än de kommer hem.

Tänker lite i samma banor där.
Undrar bara hur lång tid en eventuell kulturförändring skulle ta.

Ser man på övriga europa så ser inte en fre- lördagskväll ut likadant som det gör för en svensk. Här hemma förfestar man innan på går till krogen, eftersom det är hutlöst dyrt där. I övriga europa går man ju direkt till puben/krogen.

Den gyllene regeln i vodka-bältet (typ, sverige, ryssland, norge(?) dk(?) finland, baltikum, polen m.fl) går ju ut på att man på så lite tid ska bäla i sig så mkt brännvin man bara orkar utan att bli alltför full.
Det går enligt min gamla samhälls-lärare inte likadant till i övriga länder.

måste säga att jag tagit del av många intressanta åsikter/argument hittentills.

fortsätt så :tummenupp

unke_b

sgtpepper skrev:
Hur kul skulle det vara att bränna hemma om det inte vore lite förbjudet? De enda som åker dit på hembränning är ju stortillverkare med snudd på industriell tillverkning som säljer till småkids och missbrukare. Om Janne i skogen bränner några liter per år för husbehov så är ju risken att han ska åka fast obefintlig och straffet om han ändå skulle göra det står ju i paritet med straffet att gå mot röd gubbem det vill säga inget straff alls.

Jag har inga problem med att smågangsters som bränner kubikvis med sprit i gamla lagerlokaler och säljer det till småungar åker fast.

tja det har åkt dit några husbehovsbränare här i trakterna faktiskt.
Risken är förstås liten men folk är för jävla avundsjuka vet du.

I vart fall har de fått böter o nån form av tvångskatt på den beräknade mängd de kan tänkas ha lurat staten på.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär