Systembolaget

unke_b

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
honda crf450
Hallå.

Undrar nyfiket hur folket på sh.com ser på systembolaget i sverige.

Så, till frågorna alltså, vad tycker/tror ni om:

Systembolagets monopol,
de kraftigt tilltagna priserna,
åldersgränsen?
Sverige, EU och Alkoholpolitken, kommer vi få ha kvar systemet länge till?

Själv tror jag inte att sverige kan behålla den svenska alkoholpolitiken länge till. Övriga medlemsländer har ju fri konkurrens inom sprit-försäljningen(?)

Priserna suger ju.
Bor man i södra sverige kan man importera sprit från närliggande länder, eller om man bor längre uppåt kan man ju kanske tillverka egen öl/sprit.
Genast kommer en följdfråga;

Varför får man inte bränna sitt eget brännvin hemma?
Man får ju göra vin, och om man destillerar vinet så får man ju ut samma alkoholmängd, bara det att den är mer koncentrerad.

Monopolet
Som jag förstår det så vill man bara försöka få svenskarna att konsumera så lite sprit som möjligt. Bra lr dåligt? Jag tycker nog man ska försöka ändra på kulturen istället.

Åldersgränsen
18 år borde det vara, eftersom man i den åldern får gå ut på krogar/restauranger/barer och beställa sprit/öl.

Detta är mina nuvarande funderingar, men jag vill gärna vidga mina vyer, och försöka förstå hur/varför vi har systembolaget i sverige.
Så fritt fram i debatten :tummenupp

unke_b

Är inte så insatt i det där, tycker bara det är idiotiskt med 20-årsgräns, 18 borde det vara..

Jag är inte insatt ett dugg. Beror på att jag inte förstår det vuxna språket och allt fiffel hit och dit samt att jag aldrig har sponsrat systembolaget med ett enda korvöre.

Själv tycker jag att monopolet är bra då man får mindre alkoholskador än om allt var fritt och billigt. Sen att man tar ut sån jäkla skatt, ja återigen bra för samhällets hälsa. Visserligen förmynderi men om det kan rädda lite liv och spara pengar från sjukvården så varför inte.

Vad gäller åldergränsen är det ju logiskt att 18 åringar inte går och köper 40-80 % då de ofta inte kan hantera det. Ett bra alternativ kanske vore det som tillämpas i Finland att sprit upp till 22% (?) får köpas av 18-åring av monopolet.

Tråkigt att det e så jäkla ojämnt när alla glin kan köpa vad de vill i skåne från langare medan de som bor lite högre norrut får förlita sig på hembränt eller inget alls.

Ja 20 är väl tilltagen ålder för att köpa lite brännvin, 18 är mer rimligt.
Reklamen dom körde för ett tag sedan där man påvisade att man var medbrottsling till allt möjligt för att man handlar smuggel eller HB var juh i högsta grad en känga till dom själva.
Det är juh dom höga priserna som driver på smugglingen tex, skulle priset vara lägre på hemmaplan vore smuggelsprit och cigaretter rätt ointressant.
Plus att det faktiskt är ett svidande faktum att vi släpper ut en massa stålar ur landet till Tyskland och Danmark.
Monopolet har spelat ut sin roll, det är lika enkelt att få tag på billig öl och sprit här som om det hade funnits i butikerna.
Det har vi alla företagsamma långtradarchaffisar att tacka för.

//Tobbe

Jag tycker Systembolaget är bra som det är faktiskt. Visst, det är ganska dyrt men utbudet är oslagbart o ofta kunnig personal. Det är ju inte orimligt dyrt o priserna minskar förmodligen drickandet vilket är bra.

Monopolet suger, precis som en del andra statliga bolag. Var finns marknadsekonomin!?
Pga Sveriges kraftigt tilltagna skatter på i princip allt, så bidrar detta till ökade priser. Regeringen försöker "hålla" alkoholkonsumtionen nere genom att ha höga skatter. Likadant med bensin etc.
Så enkelspårig som vår regering är så kommer nog inte System-monopolet avskaffas än på ett tag.
Har inte alkoholmängden för import ökats vid årsskiftet?
För oss som bor i södra sverige kan det ibland vara billigare att åka utomlands. Vår familj brukar göra 2 årliga "spritresor" till Tyskland då öl, starksprit och vin bunkras.

Men jag måste nog erkänna att systembolagets Norrlands Guld smakar bättre än Harboe, trots att "gratis är gott".

(Detta var ur en lekmans synvinkel)

Edit: Samtidigt som utbudet och servicen är oslagbar, som påpekats ovan

Last edited:
unke_b skrev:
Systembolagets monopol,
Skulle systembolaget tvingas släppa sitt monopol så skulle det bli precis som tobak. Endast tillåtet att sälja till personer över en viss ålder men inte en jävel bryr sig. Detta skulle ju självklart leda till att de alkoholrelaterade skadorna i Sverige ökar och kostar staten ännu mer pengar vilket leder till högre skatt.

unke_b skrev:
Samma anledning här, alkoholskatt, staten vill att svenskarna skall dricka måttligt och vilket sätt är bättre än att sätta ett hutlöst pris på varorna.

unke_b skrev:
åldersgränsen?
Den höga åldersgränsen motiveras av att du på krogen kan dricka när du är 18år gammal, men bara tills du blir full och utkastad. Medans du på systembolaget kan handla hem mängder med starksprit och dricka dig precis hur full som helst. Staten tror väl att man är mer ansvarsfull när man fyllt 20 gentemot 18.

unke_b skrev:
Troligtvis inte.

Icke att förglömma är ju att systembolaget på grund av sitt monopol kan hålla världens största utbud på alkoholhaltiga drycker... Ingen vinbutik i världen kommer ens i närheten av det...
Bara det tycker jag är anledning nog att spara det...

30min till danmark (10min till färjans shop)
10min till systemet..

halva priset i danmark

systemet 20år
danmark ~16år

inte mycket att välja på.. visst tullen finns ju där :rolleyes: inte åkt på en kontroll på säkert 50resor. Syrran åkte iof fast, 300kr i böter (åhh nej)!

Systemet :tummenner
Danmark :tummenupp

Jag tycker det är jätte bra att spriten är svår o få tag på för ungdommar under 20år.
för eftersom det är 20 årsgräns så kan inte någon som är under 20 få tag på sprit i flaska och under 18 så kan de inte få tag på något alls
Tänk om det varit lägre gräns o billigare då hade alla supit bort skallen varje dag...

Smuggelsprit finns inte och hembränt förekommer inte heller längre på "gatan"
Och det är bra
För vill man ha alkohol så kan man bara handla det via systemet och då får staten in skatten :rolleyes:

Jag tycker att det är bra att alkoholen säljs på bolaget då det blir lite svårare och jobbigare att handla. I Sverige räknar man att ungefär 300 000 vuxna människor har alkoholproblem vilket inte är så bra. Dessa siffror skulle öka om man släppte alkoholen fri i affärer och liknande. Alkoholrelaterade skador/sjukdomar/olyckor skulle nog öka en hel del. Jag hörde en intervju med någon före detta chef över systembolaget att anledningen till att man har 20 som åldersgräns är att det ska vara lite svårare för ungdomar att få tag på alkohol. Det är inte så många 20-åringar som umgås med de som är 15-16 år men desto fler 18-åringar som gör det.

Sen är det synd att det ska vara så svårt att sätta dit langare...

Sedis

AleX skrev:
Jag tycker det är jätte bra att spriten är svår o få tag på för ungdommar under 20år.
för eftersom det är 20 årsgräns så kan inte någon som är under 20 få tag på sprit i flaska och under 18 så kan de inte få tag på något alls
Tänk om det varit lägre gräns o billigare då hade alla supit bort skallen varje dag...

Smuggelsprit finns inte och hembränt förekommer inte heller längre på "gatan"
Och det är bra
För vill man ha alkohol så kan man bara handla det via systemet och då får staten in skatten :rolleyes:
Det där var äkta ironi :D

Oro skrev:
Antingen dricker jag inte tillräckligt mycket eller så tjänar jag för mycket, jag ser iaf inte spritpriserna på systemet som ett stort problem. :va

Däremot fick det gärna vara billigare att ta en öl på puben!

Kan inte annat än hålla med. :tummenupp
Jag menar, från 240:- för en låda bärs är faan inte dyrt.
Att de sedan tar 50:- för en vattnig fatöl på puben, det är en annan historia.

Chefen Alabama skrev:
Kan inte annat än hålla med. :tummenupp
Jag menar, från 240:- för en låda bärs är faan inte dyrt.
Att de sedan tar 50:- för en vattnig fatöl på puben, det är en annan historia.

tja, känns på något sätt lite fel att pröjsa 240:- för ett flak bira, när man kan åka till tyskland/danmark och få samma vara för ~80:-.

Men men, kan inte annat än att som alla andra här hålla med om att systemet är oslagbart i utbud, då de har skyldighet att ta hem precis det man vill ha.

unke_b

UrbanTiger skrev:
Ungjävlar ska inte dricka sprit :fatta!

Jag är uppväxt med att jag fått smaka på spriten redan som "ung"
då men jag inte som 11åring fick en 6a till sillen.. utan runt 13 får smaka på mammas eller pappas glas.
sen en 2,25 cider till maten.

Min såkallade debut var nog runt 14-16 och med det menar jag tex man var på fest o drack eller till maten.

O hur e jag nu då...

Jag e inte den som är askallas varje helg snarare 1 gång om året max.
senast jag drack sprit var för en vecka sen o då blev det en öl till maten innan de var det nog nästan en månad.

Jag har inget emot alkoholen och vet att till sommaren blir det mer eftersom det är så gött o ta en öl när man grillar.

Hmm mina kompisar som inte fick smaka då... att man ser dessa :fyllisar :zpy med mera e inget ovanligt
Men samtidigt beror det på sitt förhållande till sina föräldrar med...

allt man inte får göra är ju kul..
Jag fick...

unke_b skrev:
Systembolagets monopol,

Rena rama sovjetfasonerna. Kanske staten borde få monopol på andra "farliga" saker:

Vapenbolaget
Moraknivsbolaget
Sporthojsbolaget
Tobaksbolaget
Bilbolaget

unke_b skrev:

Allt annat är sjukt beskattat så varför inte även här?

unke_b skrev:
åldersgränsen?

20 är säkert bra, men inte tillräckligt bra för att motivera att när man är 18 får man ta körkort, gå på krogen, sitta i fängelse, rösta (om t.ex Systembolagets framtid...) - men man får inte köpa sin egen alkohol. Antingen får man höja myndighetsåldern eller sänka åldersgränsen på Systembolaget

unke_b skrev:

Som tur är, max 10-15 år till. :fyllisar

Jag tycker systemet e toppen.

Det finns inget annat land är vin är så billigt som i sverige !

Det e bara billiga skitviner och ren sprit som e dyrt här...

Bra viner från 70-80 kronor och skumpa samt lite finare sprit e grymt billigt på systemet !

//Anders

AleX skrev:
Jag är uppväxt med att jag fått smaka på spriten redan som "ung"
då men jag inte som 11åring fick en 6a till sillen.. utan runt 13 får smaka på mammas eller pappas glas.
sen en 2,25 cider till maten.
Oj, den där meningen förstod jag inte mycket av, fick du en 6:a till maten som 11-åring eller inte?

Personligen gillar jag Norge och Finlands modell, där man köper starkvaror på Vinmonopolet respektive Alko men där alkohol upp till 4.5% eller däromkring går att köpa i butik, med andra ord; inför mellanölen i matbutikerna igen! :)

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär