Synka spjällhus - Vacuummätare

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tänkte jag ska synka spjällhusen på hojen någon dag framöver men har ingen vacuummätare för detta. Var finns det någon billig bra mätare att inhandla för detta syfte?

Hepp! Trillade just över Morgan Carbtune Pro för cirka 650:- från UK. Är det "good shit"?

Eller har ni något husmorstips? Pingisbollar i genomskinlig trädgårdslang? :rolleyes:

Har du för avsikt att göra samma jobb 10ggr till, på andra hojar som ex. Då kan du satsa på att köpa vaccummätare. Annars. lämna in.
Kom ihåg att justera ventilerna först. Annars blir det fel mätvärden om en ventil inte stämmer.

Mats

Är man lite innovativ så kan man göra en egen vattenpelare och använda till detta.

Jag köpte 2 snorbilliga vacummätare på biltema, funkade grymmt och hojen går 100x jämnare på lågvarv nu än innan :), (hade dock bara 2 cyl att synka)

Nålarna hoppade ganska kraftigt på tomgång men fick ställa så de hoppa ungefär lika mycket, och på lite varv gick det fint att avläsa, men borde ju funka bättre på en r4 än en twin som jag gjorde det på, annars kan man säkert bygga en liten vacumtank till varje mätare som jämnar ut trycket.

http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Bil_instrument/Vacuummeter/

Motorn är en nyuppbyggd utbytesmotor och har bara gått 100 mil så jag hoppas att ventiler är ok. Anledningen till att jag vill testa att synka är att den är lite lätt ojämn på tomgång. I övrigt går den bra.

Nu är det iofs en Daytonamotor istället för en Speed Triple som satt där tidigare så jag vet inte hur pass stabila de är på tomgång, men det känns som den bör gå lite jämnare iaf.

Får titta lite på att bygga en egen. Att lämna in kommer säkerligen att gå på minst samma pris som att köpa en mätare så ekonomiskt lär jag inte tjäna på inlämning.

Det var ju också ett alternativ.

Last edited:
Jobbat med detta många år.
Vätska e det som gäller för att ha nån jävla chans att kunna hinna med.
Vatten e la ok idag antar jag,eller alkohol i nån form.
Överlägset bäst i min mening e det som e illförbjudet numer.
Kvicksilver.
Fö.
1013,25mBar=10" vatten=760mm Hg,vilket e referens/atmosfär tryck vid 15gradC å hanvsnivå

Köp en Morgan Carbtune Pro! :tummenupp

Köpte en för två veckor sedan för 705kr inkl frakt från england. Funkar hur bra som helst! Finns massa klipp på youtube där man ser hur den ser ut och fungerar.

700 spänn är fan ingenting med tanke på att du aldrig mer behöver lämna in en hoj på synk. Några dagars leverans bara och de hade märkt paketet "present" utan att jag bad om det.

Köpte lite extra slang som jag förlängde till originaltanken. Ställde tanken på en soptunna bredvid hojjen. Hängde Carbtune i ett snöre från Garagetaket. Pluggade in vakuumslangarna i gasarna och justerade.

Klart. På med tanken och njut!

Jobbat med detta många år.
Vätska e det som gäller för att ha nån jävla chans att kunna hinna med.
Vatten e la ok idag antar jag,eller alkohol i nån form.
Överlägset bäst i min mening e det som e illförbjudet numer.
Kvicksilver.
Fö.
1013,25mBar=10" vatten=760mm Hg,vilket e referens/atmosfär tryck vid 15gradC å hanvsnivå

1013,25mBar är ca 407" vatten eller 29,92" Hg.

1013,25mBar är ca 407" vatten eller 29,92" Hg.

Ja,jo.
Dela 760 mm med de berömda 25.4...ergo sum.
29.92.

Sak samma.
Det som e grejen e att vätska e överlägset luft/gas när man synkar.
Dämpningen gör det bra fan mkt enklare att se vad de e man gör via rören.

Fö.
Till det du skall göra duger enklaste stigar rören i världen från vilken kemifirma som helst.
Vanlig sketen plast/akryl räcker länge så länge inte vätskan e aggresiv mot plaster.
En slang i änden på vardera,å för din egen skull kan det vara vettigt att färga vätskan.
Om du använder vatten funkar det med helt vanlig ekströms rödfärg från ICA,men addera gärna lite alkohol isf för att minimera kapillär effekt.
Det specifika värdet e rent praktiskt ointressant eg vs att de 4 staplarna visar lika.
Luftdrivna synkinstrument,å jag tror famimig jag använt dem alla,har nackdelen av det man kallar hysteresis.Kort sagt,undvik dem.

Om du fixar en omgång billiga stigarrör,helt resolut spika fast/klamra dem på en spånplatta bara.
Låter mer märkvärdigt än vad de e.
Se bara till att de har ett vettigt "slag".Som sagt,10" räcker länge.
Blir billigare än de flesta sk "synkinstrument" med,men viktigare än så blir det 100ggr bättre å lättare samt snabbare att jobba med.

Innan synk e det dock viktigt att du sett till att tändsystemet gör sitt jobb samt att ventilspelen står som de skall.
Påverkar undertryck signalen annars.

Last edited:
Vet inte hur det är med detta när man synkar på detta viset men någon droppe diskmedel i (om man använder dig av vatten) för ytspänningens skull.

Jag har byggt en egen av spolarslang och några T-rör från biltema. Har satt i en bit bromsrör i varje slang till förgasarna för att strypa flöded lite. Använder spillolja för att den syns bra.
Klamma fast allt på en bräda eller skiva så är det klart. Fungerar perfekt och kostade några tior.

Morgan carbtune funkar tillräckligt bra för vad den kostar och och hojen slipper att suga i sig ATF eller vatten. Å andra sidan är det ju ballt med saker man byggt själv.........

Jag köpte 2 snorbilliga vacummätare på biltema, funkade grymmt och hojen går 100x jämnare på lågvarv nu än innan :), (hade dock bara 2 cyl att synka)

Nålarna hoppade ganska kraftigt på tomgång men fick ställa så de hoppa ungefär lika mycket, och på lite varv gick det fint att avläsa, men borde ju funka bättre på en r4 än en twin som jag gjorde det på, annars kan man säkert bygga en liten vacumtank till varje mätare som jämnar ut trycket.

http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Bil_instrument/Vacuummeter/

Jag köpte stoppring 30-6357 på clas ohlson, och använder en vanlig m4skruv istf de som sitter i, för att dämpa hoppningarna. Annars fungerar bränsletrycksmätarna 15-1366 från biltema kanon att synka med.

Blev latemansmetoden. Köpte en Morgan Carbtune. Den låg ganska lågt på mittenspjället och lite off mellan de andra två. Var mer skruva för att få reaktion på vacuumet än jag hade väntat mig, men jag antar att det blir svårt att ha större utslag på det. Mittencylindern var för övrigt den som rasade på den gamla motorn, men jag har fått för mig att det ofta är den som går på triplarna (?).

Nu låter den betydligt jämnare på tomgång. Tuneboy visar dock ungefär samma variation i varv, om jag kommer ihåg rätt dvs. Men jag vet inte om uppdateringen på Tuneboy är tillräckligt snabb för att visa mer än ungefärligt. Den låter ju som sagt bättre. Den svarar bra på gas men det gjorde den innan också tyckte jag. Sen är ju triplarna lite råa på tomgången. Får se hur den känns att köra sedan när vädret blir bättre, är inte tillräckligt mycket biker för att ge mig ut i det som var idag.

Jag köpte 4 vacuum mätare på feltema för 79:90:- st och satte fast på en bräda :)

Sparkar liv i tråden igen

Hej, nu kommer jag bli dumförklarad antar jag men det skiter jag i.

Jag undrar utan att ha rivit isär och kollat vilka slangar man skall mäta på.

Skall kolla på en CBR 600f 02

Jag trodde jag hade koll tills jag börja kolla i honda bibeln och då tappade jag bort mig. Slangarna som går till luftburken förvirrade mig, vad är det för nått.

Ananrs så rätta mig om jag har fel.
Man mäter 1 och 2 sen 3 och 4 sist kör man synk parvis?

Funkar det att dra och fästa en slang på en skiva i ett U med vätska i botten ställa den lodrätt som jag set någon gjort och se fixa motstånd i slangen och koppla på den och mäta?

Nån som kan förklara lite snabbt hur jag gör rätt.

Bifogar kassa men ändå från bibeln sidorna om det så ni vet vad jag surrar om.

Bifogat

• 1ny.JPG
    1ny.JPG
    127.5 KB · Visningar: 238
  • 2.JPG
    2.JPG
    121.6 KB · Visningar: 222
  • 3.JPG
    3.JPG
    136.3 KB · Visningar: 157
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul