Synka förgasare!

Är det inte lättast att ta fyra långa slangar, klammra fast på lämplig bräda och ner i en hink med vatten? Då slipper man ju alla jobbiga T-kopplingar och kan synka alla 4 på en gång.
Hur många bar suger en vanlig förgasare ungefär? måste ju dimensionera slangarna så man slipper vatten i fuggarna...

Jabben skrev:
Är det inte lättast att ta fyra långa slangar, klammra fast på lämplig bräda och ner i en hink med vatten? Då slipper man ju alla jobbiga T-kopplingar och kan synka alla 4 på en gång.
Hur många bar suger en vanlig förgasare ungefär? måste ju dimensionera slangarna så man slipper vatten i fuggarna...
Just det. Det är det som är problemet, annars kommer man att märka vad som har hänt när hinken är tom :banana

Tricket med T-koppling är att om det är samma tryck (läs: sug) i båda (tänk 2 cylindrar) slangarna så kommer motorn inte att dra i sig något vatten oavsett hur mycket den än suger. Inte förrän obalansen mellan cyllarna börjar närma sig 1m vattenpelare eller vad man nu har för längd så riskarar du att motorn drar i sig vatten.

Det kan vara fiffigt att använda olja eller 2-T olja så gör det inget om motorn får en sup för mycket.

Med 2 st T-kopplingar kan du koppla ihop alla 4 slangarna och synka alla på en gång.

/Peter

Jabben skrev:

Upprepar lite från inlägget ovan...
Du har missat finessen med hemsnickrade varianten, nämligen att den mäter
exakt det du vill veta, nämligen skillnaden i tryck. Och det med helt överlägsen precision
och noggrannhet. (Å andra sidan är ju priset lågt.....)

Vill du inte koppla ihop rören går det oxå bra, men då får du öka längden något,
till ca 10 m. Den vattenpelaren motsvarar 1 bars tryck.

(Med kvicksilver istf vatten räcker 1 m gott, men det är ju inget att rekommendera, av andra skäl....)

Men mer behövs iaf inte, fuggen kan ju inte sänka trycket under absolut vakum. Så mer än 1 bar sug (undertryck) kan du inte få.
/u

har precis skruvat isär min zx9r för jag tänkte ge mig på en synkning men har aldrig gjort det förut. men var fasen kopplar man in klockorna. såg ett ställe som verka misstänkt, under varje insug sitter det en liten nippel med en klen slang på, är det där man kopplar in klockorna? (känns ju som om man borde koppla in klockorna nån stans på förgasaren) och var sitter skruven man ställer med?
tacksam för hjälp!
/mvh erik

hittade precis ställskruvarna (tror jag) men har som sagt inte lyckats lura ut var man kopplar in klockorna??

Last edited:
har precis skruvat isär min zx9r för jag tänkte ge mig på en synkning men har aldrig gjort det förut. men var fasen kopplar man in klockorna. såg ett ställe som verka misstänkt, under varje insug sitter det en liten nippel med en klen slang på, är det där man kopplar in klockorna? (känns ju som om man borde koppla in klockorna nån stans på förgasaren) och var sitter skruven man ställer med?
tacksam för hjälp!
/mvh erik

hittade precis ställskruvarna (tror jag) men har som sagt inte lyckats lura ut var man kopplar in klockorna??

Det är säkert på dessa nipplar du ska koppla in klockorna, alltså inte till själva förgasarna utan framför dem mot insuget. Sedan ska du ju ställa spjällens läge i förhållande till varandra, och det sitter justerskruvar mellan alla spjäll som man helt enkelt skruvar på.

Det är säkert på dessa nipplar du ska koppla in klockorna, alltså inte till själva förgasarna utan framför dem mot insuget. Sedan ska du ju ställa spjällens läge i förhållande till varandra, och det sitter justerskruvar mellan alla spjäll som man helt enkelt skruvar på.

japp, är helt säker på att jag hittat ställskruvarna nu men nipplarna jag hittade fanns visst bara på 1an å 4an efter en nogrannare kontroll...

japp, är helt säker på att jag hittat ställskruvarna nu men nipplarna jag hittade fanns visst bara på 1an å 4an efter en nogrannare kontroll...

Antar att det som du har kollat på är dräneringsslangarna.

Där du ska koppla in vaccumklockorna är på insuget om ja inte minns fel

gammal tråd-.. vart sitter synk skruvarna på min R1 01:a??
ja o en vän kontrollerade ventilspelen inatt lika bra å synka när allt ändå är nerskruvat...

tack på förhand :)

Last edited:
gammal tråd-.. vart sitter synk skruvarna på min R1 01:a??
kontrollerade ventilspelen inatt lika bra å synka när allt ändå är nerskruvat...

tack på förhand :)

Dom sitter i framkant undertill på förgasraren, och skruven sitter i ett litet rör som sticker ut. Några av skruvarna var riktigt jobbiga att komma åt med bryggan monterad har jag för mig.

Jag har nu justerat synkningen på min R6:a hela kvällen utan att få det riktigt riktigt bra, är kanske lite väl nogran men det är så jag vill ah det. Har plockat ur alla munstycken och nålar osv för ultraljudstvätt och nu när allt är ihopsatt igen och ska synkas så får jag inte det riktigt 100 måste man även justera luftskruven när man synkar??

Ett tips för framtiden är att förlänga vacumnipplarna på förgasarna så de är lätttilgängliga med slang. Jag har förlängt mina och kommer åt dem bakom en sidokåpa två skruv istället för att demontera halva cykeln.

Har du någon bild på detta? Jag går i tankarna att göra en liknande förlängning, men jag har inte kommit på något snyggt sätt att montera anslutningarna. Helst skulle man ju vilja att slangarna slutar i nya nipplar med pluggar som är lätta att ta bort när man ska ansluta mätslangarna.

Axelstopp från clasohlsson 30-6357(ca 40:- för 2) för att strypa slangarna så nålarna bara fladdrar lite.

Jag lyckas inte hitta dessa på hemsidan. Kan du länka till en likvärdig produkt?

Tråden är gammal, men ämnet är aktuellt...

Förr fanns det små smidiga "slangstrypare" i akvariebutikerna. Man ströp luften in till luftstenen med dem bla. Vet inte om det fortfarande finns.

Har du någon bild på detta? Jag går i tankarna att göra en liknande förlängning, men jag har inte kommit på något snyggt sätt att montera anslutningarna. Helst skulle man ju vilja att slangarna slutar i nya nipplar med pluggar som är lätta att ta bort när man ska ansluta mätslangarna.

Jag lyckas inte hitta dessa på hemsidan. Kan du länka till en likvärdig produkt?

Tråden är gammal, men ämnet är aktuellt...

Oh! Den hojen är såld sen länge och inget foto. Mina klockor ligger till ingen nytta just nu. Enstånka resp hoj med så mycket datorstyrning att det inte är lönt att försöka utan den speciella programvaran.

Clasisjön har degenerat(blivit för komersiella) på senare år så det enklaste jag kan rekomendera är akvarieaffärens slangstrypningar till luftflöde.

Tack dominator91 för tipset om slangstrypare från akvariebutik! Jag hittade några riktigt bra alternativ på nätet.
http://www.akvarieimporten.se/sv/13-kopplingar-syresten
Dubbla eller trippla reglerventiler för småpengar. Riktigt billig frakt också.

Oh! Den hojen är såld sen länge och inget foto.
Synd att du inte hade någon bild. Kommer du kanske ihåg hur du monterade? Tänkter främst på pluggning och fixering av slangarnas ändar.

Tack dominator91 för tipset om slangstrypare från akvariebutik! Jag hittade några riktigt bra alternativ på nätet.
http://www.akvarieimporten.se/sv/13-kopplingar-syresten
Dubbla eller trippla reglerventiler för småpengar. Riktigt billig frakt också.

Synd att du inte hade någon bild. Kommer du kanske ihåg hur du monterade? Tänkter främst på pluggning och fixering av slangarnas ändar.

Koppling: Förgasare -> kort slang -> flödesregulator (kranarna) -> slang -> mätaren.

4st 1-envägskranar, dessa bör sitta så nära förgasaren som möjligt för att undvika att slangen drar ihop av undertrycket och påverkar resultatet. Du behöver 4st uppsättningar av mätare, en till varje cylinder. Ojämnd längd på slangarna kan påverka resultatet, försök ha samma längd på alla slangar.

Sedan är det bara att para ihop cylinder 1-2 och 3-4 sedan 2-3.

Koppling: Förgasare -> kort slang -> flödesregulator (kranarna) -> slang -> mätaren.

4st 1-envägskranar, dessa bör sitta så nära förgasaren som möjligt för att undvika att slangen drar ihop av undertrycket och påverkar resultatet. Du behöver 4st uppsättningar av mätare, en till varje cylinder. Ojämnd längd på slangarna kan påverka resultatet, försök ha samma längd på alla slangar.

Sedan är det bara att para ihop cylinder 1-2 och 3-4 sedan 2-3.

För att förtydliga: Min fråga om montage gäller alltså tipset från Anders R om att förlänga vakuumnipplarna för montage under sidokåpa eller dylikt. På min hoj måste jag demontera luftburken för att komma åt ordinarie anslutningspunkt. Man vill ju få det att se snyggt ut om de ska sitta där permanent.

Själva synkningen har jag gjort ett par gånger tidigare och är mycket nöjd med noggrannheten som uppnås med vätskepelare. Avläsningen av vätskepelarens nivå underlättas dock rejält om man kan strypa med bra precision. Hoppas att kranarna från akvariebutiken fungerar bra (tidigare har jag använt ett skruvstycke). Mätklockor har jag aldrig provat, men jag misstänker att det krävs bra kalibrering för att få tillförlitliga mätvärden mellan olika klockor. Lagom strypning av slangarna kan säkert underlätta avläsning genom att nålarna fladdrar mindre.

Jag kan inte se att det skulle spela någon roll om flödesregulatorn sitter nära förgasaren eller nära mätaren. Vidare känns det inte heller som att slangarnas längd skulle kunna påverka eller för den delen om slangarna drar ihop sig pga undertrycket (isf borde synkning göras med styva slangar isf klena plastslangar). Däremot borde ett läckage vid mätaren eller kranen kunna påverka mätresultatet om det är tillräckligt stort.

Hoppas att du inte tolkar mitt inlägg som ett påhopp. Jag vill bara försöka tänka kritiskt för att öka förståelsen. Du kan väl förklara hur du tänker crev?

Last edited:
För att förtydliga: Min fråga om montage gäller alltså tipset från Anders R om att förlänga vakuumnipplarna för montage under sidokåpa eller dylikt. På min hoj måste jag demontera luftburken för att komma åt ordinarie anslutningspunkt. Man vill ju få det att se snyggt ut om de ska sitta där permanent.

Själva synkningen har jag gjort ett par gånger tidigare och är mycket nöjd med noggrannheten som uppnås med vätskepelare. Avläsningen av vätskepelarens nivå underlättas dock rejält om man kan strypa med bra precision. Hoppas att kranarna från akvariebutiken fungerar bra (tidigare har jag använt ett skruvstycke). Mätklockor har jag aldrig provat, men jag misstänker att det krävs bra kalibrering för att få tillförlitliga mätvärden mellan olika klockor. Lagom strypning av slangarna kan säkert underlätta avläsning genom att nålarna fladdrar mindre.

Jag kan inte se att det skulle spela någon roll om flödesregulatorn sitter nära förgasaren eller nära mätaren. Vidare känns det inte heller som att slangarnas längd skulle kunna påverka eller för den delen om slangarna drar ihop sig pga undertrycket (isf borde synkning göras med styva slangar isf klena plastslangar). Däremot borde ett läckage vid mätaren eller kranen kunna påverka mätresultatet om det är tillräckligt stort.

Hoppas att du inte tolkar mitt inlägg som ett påhopp. Jag vill bara försöka tänka kritiskt för att öka förståelsen. Du kan väl förklara hur du tänker crev?

Undertrycket är större innan kranen och kör man för mycket slang kan själva slangen vilja dra ihop sig när cylindern åker ner och visa ett lägre tal på mätaren, vilket resulterar i att justeringen kan bli inkorrekt. Fast när jag tänker efter, om alla slangar är lika långa mellan förgasaren till regulatorn så borde det resultera i samma resultat som om de skulle sitta nära förgasarna.

Jag kör själv med köpt vätskepelare som använder strypbrickor som sätts i slangarna, just för att jämna ut luftflödet. Kan inte säga om den är bra eller dålig, mina förgasare kan man justera om och om igen och ändå få olika resultat. Inte ens verkstan lyckades synka förgasarna helt, hehe.

Blippa gasen när allt är balanserat för att återställa spjällen och se om det krävs lite finjustering. Se bara upp med vätskan så den inte sugs ut.

Tycker det är bra att vara kritisk, så att det blir rätt :tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back