synd att det inte blir högre böter...

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Inga fyrkantiga hjul för min del, ingen rosa cykel heller.
Nej, ni har inte samma rätt som andra att använda vägen OM det finns en cykelbana, då skall den användas.
Du skriver att vi alla skall hjälpas åt i trafiken. Är det därför du medvetet blockerar vägen genom att lägga dig mitt i körbanan?
Väx upp själv och cykla där det är tänkt att ni skall cykla.

Att du skiter fullständigt i om jag har bråttom ger dig dock inte rätt att blockera vägen. Vet du att jag inte är på väg till ex:akuten ? Vet du att det inte är något akut som du hindrar ?? Väx upp
Och jo, ibland finns det dom som är viktigare än andra(du och din cykel).

Så du åker till akuten varje dag och varje gång är den en cykel ivägen? märkligt. Jobbigt de blir när du då anser de helt ok att preja cyklisten av vägen måste någon komma och hämta honom och de blir fler folk på akuten= längre väntetid!
Dessa individer som vi pratar om är ju folk som cyklar som hobby och träning vart ska man träna för ex vätternrundan om inte på vägen, spandex cyklisterna ska kanske hyra in sig på gälleråsen ett par gånger om året ta lite tider från båge åkarna?
Har inte sett många 70 vägar med cykelväg knappt väggren.

Jag bad komunen om en cykel väg till jobbet 7 km 70 väg utan väggren. De var många som cykla till jobbet på den vägen. Ända tills en individ som troligen resonera som ice 13 vafan en cyklist!! jag som skulle till akuten eh!! hon får väll flytta på sig jag ska fram men de fick inte plats med den mötande bussen som kom cyklisten åkte av vägen och bröt benet.
vi fick ingen cykelväg
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
En cyklist som håller sig intill vägkanten alternativt håller sig i väggrenen respekterar jag. Även de rosafärgade trikåfjantarna. Jag kan till och med tänka mig att i detta läge gå ner lite i hastighet OCH hålla gott mått när jag passerar.

Men när "ni" (vilket fack det nu var vi placerade cyklister i) inte håller er på rätt sida om den högra vägmarkeringen blir jag lika irriterad som många andra. Då tummar jag på marginalen, provar tutan, vindrutespolaren och andra roliga funktioner som en bil kan tänkas ha - allt för att jävlas tillbaka för att "ni" kör mitt i vägen.

"Ni" är ett satans avskräde som borde utrotas, jag hatar er ras och ni borde aldrig ha fått se dagens ljus.

Jag försvarar inte den påkörande gubbens handling, dock är jag inte förvånad att han gjorde som han gjorde, jag lyfter ej heller på ögonbrynen åt händelsen - snarare att jag fnissar lite åt det.

Ni känner väl till 2+1-fälten på vägarna?
Har ni sett 2 traktorer ligga i bredd "bara för att de FÅR köra på vägen"?

Nä cyklistfjantar, håll er undan!

Dessa individer som vi pratar om är ju folk som cyklar som hobby och träning vart ska man träna för ex vätternrundan om inte på vägen, spandex cyklisterna ska kanske hyra in sig på gälleråsen ett par gånger om året ta lite tider från båge åkarna?

Jag vet inte om du försöker vara ironisk eller om du menar allvar.
Detta var ju ett toppenförslag, då kan de fylla hela banans bredd utan att riskera att bli utskällda, trängda, tutade på, etc, etc...
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Cykla tre-fyra stycken i bredd över krön och skymda kurvor, kallar du det självbevarelsedrift?:va

Där ni håller gällande hastighet så stör ni inte mig, jag håller också 30 på 30-väg. Däremot så är ni jävligt irriterande när ni lägger er mitt i vägen på 70 och 90-vägar, bara för att ni sölar ner era tighta trikåer om ni blir omkörda av något som går så pass mycket fortare än ni själva gör;)

Skämt åsido, man FÅR INTE köra omotiverat långsamt eller hindra övrig trafik medvetet. Kan ni inte hålla gällande hastighet så får ni hålla er vid lägre skyltade vägar. Och cyklister ska hålla sig på cykelbanor eller längst ut i vägrenen, ingen annanstans. Att cykla mitt i vägen är ungefär lika dumt som att promenera där. Vore det acceptabelt? Skulle du spatsera mitt i vägen, bara för att du inte vill att bilarna blåser om dig med liten marginal om du går ute i vägrenen?

Var ute och körde (bil) för ett par timmar sen, och få då se något så sällsynt (inte) som ett par cyklister som betedde sig helt åt helvete jävla fel i trafiken. En tant och en yngre kvinna som helt sonika cyklade rakt över en korsning, mot väjningsplikt (och de var inte ens på övergångsstället, utan mitt i vägen), så att jag och ett par andra bilar fick nita som fan. Och vad gör kärringarna? Jo, de cyklar på som om inget hade hänt. Inte ens ett "ursäkta så mycket:hej" eller nånting:huvet

Och jag är övertygad om att de såg oss då det är helt plant och fri sikt överallt i den korsningen. De bara sket i att det kom bilar när de ville över helt enkelt. Hur jävla dum får man bli?:huvet



Ni cyklister.

Åh jo, för man ser ofta cyklister ligga mitt i vägen i bredd trots att det finns fullgoda vägrenar där de lätt hade fått plats och kunnat bli omkörda med bra marginal om de bara cyklat på led.

Jag tror inte att omkörning av cyklist är så jävla farligt eller sker med så små marginaler som ni får det att låta som. Visst, det är säkert skitläskigt att sitta på en liten vinglig cykel och bli omkörd av något som går dubbelt så snabbt med så lite som en halvmeters marginal, men bara för att det är läskigt kan ni väl inte bli förbannade och lägga er mitt i vägen som stoppklossar bara för det? Ni vistas trots allt på vägarna helt frivilligt, vill ni inte bli omkörda av något som är så mycket snabbare så får ni väl cykla på vägar med lägre hastighet. Jag förstår räligt talat inte vad problemet är:confused: Andra hobbyutövare brukar leta upp lämpliga platser att utföra sin hobby på, men cyklisterna leker mitt i vägen och blir arga när det kommer andra trafikanter där...

Så "förståelse för sina medtrafikanters situation i trafiken" innebär att man lägger sig mitt i vägen och tvingar övriga trafikanter att gå ner till er hastighet bara för att ni inte vågar bli omkörda?? Snälla någon...



Visst, men håll dig då i vägrenen och var väl medveten om att det kommer bilar bakom dig i hög hastighet. Lägg dig inte mitt i vägen och tvinga de snabbare trafikanterna att sakta ner till din hastighet för att du inte vågar låta dem passera dig i sin hastighet med enligt dig för liten marginal. Och jag säger enligt dig eftersom jag som sagt inte tror att det är så farligt så ni får det att låta. Hur många cyklister här har egentligen skrapat styret i sidan på en bil för att han körde om med för liten marginal? Tror nog att de flesta håller ut åtminstone ett par decimeter från er bredaste punkt, vilket borde vara fullt tillräckligt. Ni kanske tycker att det känns läskigt, men det behöver inte vara farligt för det. Vad som däremot är farligt är att ligga mitt i vägen i en avsevärt lägre hastighet än vad folk väntar sig med avseende på vägens skyltade hastighet. Den som kör långsamt på en snabbare väg har skyldighet att hålla sig ur vägen, basta. Eller du välkomnar omkörande lastbilar på motorvägen, gubbar i beige keps som ligger i 50 oavsett skyltad hastighet och mopeder mitt i vägbanan?

Och det där argumentet håller fortfarande lika dåligt. Ska ni jämföra så får ni ju ta ett exempel som faktiskt fungerar, exempelvis en bil som kör långsamt på motorvägen. Det är inte heller accepterat! Och jag medger att det finns folk som kör som svin med sina sporthojar, och det är också dumt.Men de agerar i alla fall inte stoppklossar genom att ligga i bred klunga i ca hälften av den skyltade hastigheten.
Jag håller inte med dig om att ett par decimeters avstånd i sidled är fullt tillräckligt. Sitter du på hojen och en bil sticker förbi dig med några decimeters avstånd för att hinna om innan mötet kommer tror jag inte du hade tyckt att det var okej.

Precis som Pacman säger så tycker jag det går utmärkt att cykla på ungefär samma sorters landsvägar som man brukar välja med hojen. Jag cyklar för övrigt alltid ute i kanten men blir med jämna mellanrum omkörd av bilar samtidigt som det är möte, så jag kan förstå varför någon skulle vilja förhindra en omkörning i det läget.

De som det talas om är som sagt aktiva cyklister som är ute och tränar och jag tycker gott att de kan få hållas med sin hobby ute på vägarna på samma sätt som vi tillåts utöva vår hobby där. De har oftast bra koll på läget och håller för det mesta rätt god fart. Är det någonstans cyklister ställer till med problem så är det ju inne i städerna.
 
Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
När jag körde moped fick jag iaf lära mig att köra på vägen precis som om det var en hoj/bil jag körde. Dvs att mopeden har lika mycket rätt att köra där som alla andra.
Kör man i vägrenen så finns ju risken att man blir omkörd av en lastbil samtidigt som den får möte. Det kan bli trångt om inte vägrenen är stor. Då är det säkrare att köra precis som en motorcykel skulle ligga i filen.

Ser inte riktigt argumentet men att man förhindrar omkörningar; de ända omkörningarna man förhindrar är ju när det inte finns plats/man får möte och blir omkörd i samma fil. Något som i sig är straffbart.

"Cykla tre-fyra stycken i bredd över krön och skymda kurvor, kallar du det självbevarelsedrift?"
Köra bil/mc fort över krön så man inte hinner bromsa för ev. hinder på vägen, kallar du det självbevarelsedrift?:va
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Själv blir jag less på cyklister till och från, det värsta är cyklister som inte kan hålla sin cykel stadigt utan ska använda halva vägbanan för sin vinglande framfart. Dock brukar jag då tänka på tiden när jag själv cyklade, hur jobbigt, kallt och ruggit det kunde vara, så jag skrattar lite för mig själv och väntar tills det är läge att köra om för att bränna förbi snabbt :yoparty

Dom flesta på cykel beter sig som idioter, däremot ger det inte oss andra rätten att köra på dom som gubben gjorde i artikeln. Gubben smet dessutom, tänka sig att stå för det man gjort i Sverige... Jag hoppas gubben får ett kännbart straff och inte blir frikänd för att han såg dåligt, han trodde det var en motorcykel, han hörde inte när cykeln bromsade in :tungan Eller att pensionärsförbunden går och stödjer honom vid rättegången för gamlingars rätt att köra på det dom känner för.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag håller inte med dig om att ett par decimeters avstånd i sidled är fullt tillräckligt. Sitter du på hojen och en bil sticker förbi dig med några decimeters avstånd för att hinna om innan mötet kommer tror jag inte du hade tyckt att det var okej.

Precis som Pacman säger så tycker jag det går utmärkt att cykla på ungefär samma sorters landsvägar som man brukar välja med hojen. Jag cyklar för övrigt alltid ute i kanten men blir med jämna mellanrum omkörd av bilar samtidigt som det är möte, så jag kan förstå varför någon skulle vilja förhindra en omkörning i det läget.

De som det talas om är som sagt aktiva cyklister som är ute och tränar och jag tycker gott att de kan få hållas med sin hobby ute på vägarna på samma sätt som vi tillåts utöva vår hobby där. De har oftast bra koll på läget och håller för det mesta rätt god fart. Är det någonstans cyklister ställer till med problem så är det ju inne i städerna.

För det första upptar en hoj med motorcyklist något mer plats än en vanlig cyklist. För det andra tror jag att det sker mer sällan eftersom hojarna inte sällan håller mer än skyltad hastighet. Och för det tredje vet jag mycket väl att det kan vara läskigt att bli omkörd med små marginaler. Men bara för att det är läskigt behöver det som sagt inte vara farligt. Jag menar, det räcker ju med att möta en lastbil för att det ska uppstå ett ganska bra vinddrag. Och då kör man ändå på olika sidor av vägen. Men är man bara medveten om vad som kommer så brukar det inte vara något problem. Och nog hör man när det kommer en bil bakom en när man cyklar?

Visst håller tävlingscyklisterna rätt god fart, för att vara cyklister. Men vägarna är också skyltade till högre fart än inne i städerna, högre än vad tävlingscyklisterna håller. Och vanliga cyklister ligger sällan i bred klunga och tar upp plats, de håller sig ofta på cykelbanorna.
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Det regnar och jag har lite tråkigt så jag googlade lite och fick fram lite matnyttig info:

Regler för cykling - finns det ?
Även om vem som helst får ge sig ut i trafiken på cykel betyder det inte att det saknas regler för hur cyklande ska uppträda.

Cyklisten är trafikant och uppsutten på sin "rullare" är cyklisten också fordonsförare.

En cyklist:
är skyldig att följa anvisningar genom vägmärken, vägmarkeringar och signaler
får inte cykla påverkad av starka drycker
ska cykla på cykelbana om det finns en sådan
ska hålla så långt till höger som möjligt på den bana som används
har väjningsplikt när han eller hon kommer in på en väg från en cykelbana
får svänga i korsning eller korsa en körbana endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra
ska hålla till höger vid möte med andra fordon
får inte köra om före ett övergångsställe
ska anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver
får inte stanna eller parkera på ett övergångsställe eller inom tio meter före övergångsstället
ska vid möte eller omkörning av gående ska ge den gående tid att vika åt sidan eller tillräckligt utrymme
ska visa särskild hänsyn mot barn, åldringar och personer som har nedsatt syn eller hörsel eller annat handikapp eller sjukdom som medför problem i trafiken
ska ge signal när det behövs för att förebygga eller avvärja fara
ska ge tecken när han eller hon tänker svänga eller byta körfält
ska använda belysning under mörker
får inte använda annat blinkande ljus är körriktningsvisare
Dessutom finns vissa särskilda regler:
cyklande ska färdas efter varandra, men om det kan ske utan fara eller olägenhet får de färdas i bredd
cyklande ska hålla minst en hand på styret
cyklande får inte låta cykeln dras av annat fordon
vid färd i mörker ska cykeln vara utrustad med: Godkänd belysning, fram och bak, vit reflex fram, röd reflex bak, orange reflex åt sidorna eller godkända däck av vitt reflekterande material.
alla cyklar ska vara utrustade med effektiv broms och ringklocka.
på cykel får inte färdas fler än cykeln är byggd för me om det finns lämpliga säten och skydd mot ekrarna får man skjutsa ett barn under 10 år om "föraren" fyllt 15 och två barn under 6 år om "föraren" fyllt 18
cykeln får inte lastas så att den blir svår att manövrera.
cyklande som ska färdas ut på cykelöverfart ska ta hänsyn till fordon som närmar sig och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.


Dessutom gäller:
cykel får parkeras på gångbana, om inte fara uppstår eller gångtrafiken onödigtvis hindras eller störs.
alla cykelbanor är dubbelriktade, om inte skyltning meddelar annat.

Bötesbelopp


ej följa anvisningar genom vägmärken eller vägmarkeringar 500 kr
köra mot rött ljus 1 500 kr
cykla berusad Trafikbrottslagen
använder ej cykelbana när sådan finns 500 kr
ej hållit till höger på egen bana 500 kr
ej iakttagit väjningsplikt när man kör in på väg från cykelbana 1 000 kr
sväng i korsning eller korsa körbana som utgör fara eller onödigt hinder 500 kr
ej hållit till höger vid möte 500 kr
omkörning strax före obevakat övergångsställe 1 500 kr
vid omkörning av gående, ej givit denne tid att vika åt sidan och ej lämnat tillräckligt utrymme 500 kr
ej givit signal för att förebygga eller avvärja fara 500 kr
ej givit tecken vid sväng eller körfältsbyte 500 kr
ej använt belysning som finns på cykeln 500 kr
använt blinkande ljus( ej körriktningsvisare) 500 kr
paråkning på cykel (ramning) 500 kr
ej visat hänsyn till korsande fordon vid färd ut på cykelöverfart Trafikbrottslagen

Källa: http://www.cykelframjandet.se/malmo/regler.htm (bör ju gälla oavsett var i landet man bor).
:fakta
;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du någonsin sett mopedister ligga tre-fyra stycken i bredd och vägra flytta på sig när du kommer upp bakom och vill köra om?:va

Nej, men däremot så hamnar jag djäkligt ofta bakom MC-gäng som beter sig på det viset. Kan det vara så att nån del av det mentala nervsystemet tar skada av vibrationerna från motorcyklar?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej, men däremot så hamnar jag djäkligt ofta bakom MC-gäng som beter sig på det viset. Kan det vara så att nån del av det mentala nervsystemet tar skada av vibrationerna från motorcyklar?

Men hur fort kör dessa gäng? skyltad hastighet? Långt under? Långt över?

För mig handlar det inte så mycket om den position trafikanten intar som det faktum att en bred långsamtgående klunga är svårare att köra om än en smal dito. Eller, att en snabbare klunga inte behöver omköras. För mig får gärna både cyklister, mopedister, motorcyklister, traktorer och fan vet allt köra i så bred trupp de vill, bara de kör snabbare än jag. För jag vill inte behöva hamna bakom något som är så brett att jag inte kan köra om och därför tvingas sänka min hastighet till deras.
 

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Höll på krocka med en cyklist mitt inne i city här om dagen. Han valde att titulera sig som fotgängare eller nåt då han i fullfart kom rämmande vid ett övergångsställe som hade rött. Allt gick väldigt fort så jag vet inte om det verkligen var övergångsstället han var på eller i körfilen för bilarna. Båda hade rött oavsett, jag hade grönt och gasade igång hojen men fick testa om bromsarna fungerade ganska duktigt, så skönt att man måste tvärnita på en av alla vita markeringar som finns på stockholmsgator vilket ledde till lagom släpp... Ledsen att säga det men cyklister borde även dom få ta körkort eller helt enkelt ge fan i att cykla i stan, de kan ju inte bete sig som folk!!
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Men suck har ni inget körkort eller? Kör själv 24meters i jobbet och visst kommer det en del cyklister då och då även på ställen där det är alldeles för trångt att kunna göra en omkörning. Då får man väll helt enkelt ta det lite piano och vänta 10sek innan man kan passera?

Ni som gnäller på cyklister är säkert samma idioter som försöker pressa sig förbi på insidan av lastbilen i dom mest galna situationerna :finger
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top