Nej, det är därför vi håller oss ur vägen, vi som har lite självbevarelsedrift. Men visst, är det precis en bilbredd brett vid en refug tex, då kan jag också lägga mig ivägen några meter för att slippa bli omkullprejad av nån med för liten k*k som bara måste förbi.
Oftast är såna ställen dessutom bara på 30-väg eller vid vägbyggen så då håller jag iaf minst skyltat
Cykla tre-fyra stycken i bredd över krön och skymda kurvor, kallar du det självbevarelsedrift?
Där ni håller gällande hastighet så stör ni inte mig, jag håller också 30 på 30-väg. Däremot så är ni jävligt irriterande när ni lägger er mitt i vägen på 70 och 90-vägar, bara för att ni sölar ner era tighta trikåer om ni blir omkörda av något som går så pass mycket fortare än ni själva gör
Skämt åsido, man FÅR INTE köra omotiverat långsamt eller hindra övrig trafik medvetet. Kan ni inte hålla gällande hastighet så får ni hålla er vid lägre skyltade vägar. Och cyklister ska hålla sig på cykelbanor eller längst ut i vägrenen, ingen annanstans. Att cykla mitt i vägen är ungefär lika dumt som att promenera där. Vore det acceptabelt? Skulle du spatsera mitt i vägen, bara för att du inte vill att bilarna blåser om dig med liten marginal om du går ute i vägrenen?
Var ute och körde (bil) för ett par timmar sen, och få då se något så sällsynt (inte) som ett par cyklister som betedde sig helt åt helvete jävla fel i trafiken. En tant och en yngre kvinna som helt sonika cyklade rakt över en korsning, mot väjningsplikt (och de var inte ens på övergångsstället, utan mitt i vägen), så att jag och ett par andra bilar fick nita som fan. Och vad gör kärringarna? Jo, de cyklar på som om inget hade hänt. Inte ens ett "ursäkta så mycket

" eller nånting
Och jag är övertygad om att de såg oss då det är helt plant och fri sikt överallt i den korsningen. De bara sket i att det kom bilar när de ville över helt enkelt. Hur jävla dum får man bli?
Nu vet jag inte riktigt vilka "vi" är, men jag tror inte någon gnäller om han blir omkörd på ett säkert sätt med god marginal.
Att ligga i bredd förhindrar inte någon omkörning överhuvudtaget mer än den som hade skett när det är ytterst olämpligt eftersom det helt enkelt inte finns plats att passera utan att utsätta cyklisten för fara.
Det skadar inte att försöka ha lite förståelse för sina medtrafikanters situation i trafiken, oavsett om du vill ha dem där eller inte. Jag vågar lova att det är än fler som inte vill ha sporthojar där.
Ni cyklister.
Åh jo, för man ser ofta cyklister ligga mitt i vägen i bredd trots att det finns fullgoda vägrenar där de lätt hade fått plats och kunnat bli omkörda med bra marginal om de bara cyklat på led.
Jag tror inte att omkörning av cyklist är så jävla farligt eller sker med så små marginaler som ni får det att låta som. Visst, det är säkert skitläskigt att sitta på en liten vinglig cykel och bli omkörd av något som går dubbelt så snabbt med så lite som en halvmeters marginal, men bara för att det är läskigt kan ni väl inte bli förbannade och lägga er mitt i vägen som stoppklossar bara för det? Ni vistas trots allt på vägarna helt frivilligt, vill ni inte bli omkörda av något som är så mycket snabbare så får ni väl cykla på vägar med lägre hastighet. Jag förstår räligt talat inte vad problemet är

Andra hobbyutövare brukar leta upp lämpliga platser att utföra sin hobby på, men cyklisterna leker mitt i vägen och blir arga när det kommer andra trafikanter där...
Så "förståelse för sina medtrafikanters situation i trafiken" innebär att man lägger sig mitt i vägen och tvingar övriga trafikanter att gå ner till er hastighet bara för att ni inte vågar bli omkörda?? Snälla någon...
Är det 70 eller 90 finns det, i alla fall här i Gbg-området sällan någon cykelbana ändå, och då måste jag ju (och har laglig rätt att) cykla på vägen. Ja, om det inte gäller en större led, typ Älvsborgsbron då, men där kan jag inte tänka mig att en cyklist någonsin har kört bland bilarna.
För övrigt var det på ett cykelforum jag också hänger på, en viss hets mot sporthoj-förare som påstods kör om cykelklungor helt galet fort och nära. Då fick jag försvara Sporthoj-kollektivet, och nu försvarar jag cyklisterna.
Sedan håller jag med om något som skrevs på cykelforumet i fråga, nämligen att cyklister precis som sporthoj-åkare oftast är ute på vägarna för sitt nöjes skull, och lite tolerans från båda sidor borde vara på sin plats kan jag tycka.
Visst, men håll dig då i vägrenen och var väl medveten om att det kommer bilar bakom dig i hög hastighet. Lägg dig inte mitt i vägen och tvinga de snabbare trafikanterna att sakta ner till din hastighet för att du inte vågar låta dem passera dig i sin hastighet med enligt dig för liten marginal. Och jag säger enligt dig eftersom jag som sagt inte tror att det är så farligt så ni får det att låta. Hur många cyklister här har egentligen skrapat styret i sidan på en bil för att han körde om med för liten marginal? Tror nog att de flesta håller ut åtminstone ett par decimeter från er bredaste punkt, vilket borde vara fullt tillräckligt. Ni kanske tycker att det känns läskigt, men det behöver inte vara farligt för det. Vad som däremot är farligt är att ligga mitt i vägen i en avsevärt lägre hastighet än vad folk väntar sig med avseende på vägens skyltade hastighet. Den som kör långsamt på en snabbare väg har skyldighet att hålla sig ur vägen, basta. Eller du välkomnar omkörande lastbilar på motorvägen, gubbar i beige keps som ligger i 50 oavsett skyltad hastighet och mopeder mitt i vägbanan?
Och det där argumentet håller fortfarande lika dåligt. Ska ni jämföra så får ni ju ta ett exempel som faktiskt fungerar, exempelvis en bil som kör långsamt på motorvägen. Det är inte heller accepterat! Och jag medger att det finns folk som kör som svin med sina sporthojar, och det är också dumt.Men de agerar i alla fall inte stoppklossar genom att ligga i bred klunga i ca hälften av den skyltade hastigheten.