synd att det inte blir högre böter...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Som det märks så är det attityden "Jag gör vad jag vill oavsett vad du säger". Och vad kan man göra åt den menaliteten? Jo, inget. Så knyt händerna i byxfickan och muttra en stund och bli än mer svante.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Tävlingscyklister är helt slut i huvudet. Tre i bredd på 70-väg är tydligen ok om man har neonspandex och bockstyre. :dummer

Men eftersom jag inte har något emot att påpeka när mina medtrafikanter beter sig dumt så brukar jag låta aprilian morra förbi med öppna spjäll på en armslängds avstånd, förr eller senare kommer dessa människor att fatta piken.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
För någon vecka sedan var det någon idiot-jävel på skidor med stavar som fullt ut sprättade för att åka fort. Jag har honom i möte i min fil och han ger signalen att han över huvud taget inte kommer flytta på sig. Jag ser det aningen sent och han får nog ett dugligt vinddrag. Sedan så tutar jag fullt ut oxå. Hoppas det hördes.

Han tog upp merparten av min fil... vad skulle jag gjort om det var en högersväng och jag fått en mötandes bil eller för delen lastbil i andra filen? Jo, jag kunde mycket väl råkade köra på honom. Vems fel skulle det då vara? Olyckshändelsen, javisst... men man vill ju inte råka kör ihjäl idioten som inte fattar bättre.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7577715.ab

Synd att det inte blir högre böter, då kanske dom lär sig att man cyklar på cykelbanan istället.
Hatar verkligen dessa jävla puckon som trots en bredare cykelväg än gata, cyklar mitt i gatan/vägen.

Tävlingscyklister är helt slut i huvudet. Tre i bredd på 70-väg är tydligen ok om man har neonspandex och bockstyre. :dummer

Men eftersom jag inte har något emot att påpeka när mina medtrafikanter beter sig dumt så brukar jag låta aprilian morra förbi med öppna spjäll på en armslängds avstånd, förr eller senare kommer dessa människor att fatta piken.

Ni är ju för roliga ingen själv insikt alls.
När de handlar om billister som missar plastraketer som ligger på konstant omkörning då jävlar ska de dö och backspeglar ska slås av kettingar tuffaste öppna späjllen min motorcykel låter sååå mycket osv.
Men när någon som tydligt motions cyklar=moped fart då ska de hålla sig på trottoaren med barnvagnar och gående osv och då gör bilisterna helt rätt i att preja dem.
Är de så svårt att bara visa lite hänsyn? tror ni cyklisterna ligger där bara för att retas? De kanske ligger i bredd bara för att de vet att bilister klämmer sig förbi i skymd kurva och möte annars?
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Men när någon som tydligt motions cyklar=moped fart då ska de hålla si..

Det är ju det som är problemet. På 70väg ska man köra i just 70, på 50 i 50 och på 90 i 90. Hade dem gjort det hade det inte varit några som helst problem.

Att det går folk på cykelbanorna är ett kasst argument.
Bara för att någon annan gör fel, behöver väl inte dem göra samma fel genom att cykla på någon annans väg istället? Flyttar ju bara problemet till andra och utsätter sig själv för större fara!
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Som jag uppfattat det så verkar det inte vara många cyklister som förstår att dom faktiskt räknas som fordon när dom cyklar på gatan. Dvs dom ska följa vanliga trafikregler på samma sätt som en bilist, mc el moped.

Cyklister tror oftast att dom har förtur överallt (ungefär som hojåkare). Speciellt på obevakade övergångsställen, där har fotgängare företräde, ej cyklister.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Ni är ju för roliga ingen själv insikt alls.
När de handlar om billister som missar plastraketer som ligger på konstant omkörning då jävlar ska de dö och backspeglar ska slås av kettingar tuffaste öppna späjllen min motorcykel låter sååå mycket osv.
Men när någon som tydligt motions cyklar=moped fart då ska de hålla sig på trottoaren med barnvagnar och gående osv och då gör bilisterna helt rätt i att preja dem.
Är de så svårt att bara visa lite hänsyn? tror ni cyklisterna ligger där bara för att retas? De kanske ligger i bredd bara för att de vet att bilister klämmer sig förbi i skymd kurva och möte annars?


Nu var det inte tal om att inte upptäcka, se, mm. Nu var det en cyklist som medvetet ligger mitt i vägen för att han inte gillar att cykla på den cykelbanan som finns antagligen bara 3 meter ifån honom.
Ingen har sagt något om att dom skall cykla på trottoaren.
Jag kan inte begripa varför dom ligger i bredd när dom är flera.
Att dom ligger i bredd bevisar ju bara att dom är dumma i huvet på riktigt. Av ren självbevarelsedrift skulle jag själv hålla mig så jävla långt till höger det bara går om jag var tvungen att cykla på vägen.
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Så länge cyklisten följer trafikreglerna och beter sig vettigt/kontrollerat i trafiken och inte gör plötsliga anfall sidleds så är de fine för mig. Dock funderar jag på hur vissa vågar cykla och kryssa mellan bilar, samt köra mot rött med endast (i bästa fall) cykelhjälm på skallen...

Hellre en snabb och säker cyklist bland bilarna än nära folk som promenerar, faktiskt! Det händer ofta att framförallt barn och äldre råkar (även om det är dumdristigt) att gå ut i cykelbanan.

Det är bra att farbror blå finns på cykel nu (undercover) och bötfäller idioter på cykel! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ni är ju för roliga ingen själv insikt alls.
När de handlar om billister som missar plastraketer som ligger på konstant omkörning då jävlar ska de dö och backspeglar ska slås av kettingar tuffaste öppna späjllen min motorcykel låter sååå mycket osv.
Men när någon som tydligt motions cyklar=moped fart då ska de hålla sig på trottoaren med barnvagnar och gående osv och då gör bilisterna helt rätt i att preja dem.
Är de så svårt att bara visa lite hänsyn? tror ni cyklisterna ligger där bara för att retas? De kanske ligger i bredd bara för att de vet att bilister klämmer sig förbi i skymd kurva och möte annars?
Mycket bra! :Bugar

Det är ju det som är problemet. På 70väg ska man köra i just 70, på 50 i 50 och på 90 i 90. Hade dem gjort det hade det inte varit några som helst problem.

Att det går folk på cykelbanorna är ett kasst argument.
Bara för att någon annan gör fel, behöver väl inte dem göra samma fel genom att cykla på någon annans väg istället? Flyttar ju bara problemet till andra och utsätter sig själv för större fara!
Man ska inte hålla 70 på 70-väg osv, man får inte köra fortare än 70 på 70-väg, däremot ska man anpassa hastigheten efter rådande omständigheter.

Normalt sett så finns det inga dedikerade cykelbanor, det är gemensam gång och cykelbana, dvs möter man en familj med barnvagn så tar dom upp hela gång och cykelbanan, eller gubbe med hund, två tanter i bredd osv för den delen.

Moped klass II och cykel ska i första hand använda cykelbana, men inget tvång, och moped klass I får inte köras på cykelbana eller i cykelfält. Moped klass II får gå max 25kmh eller 30kmh om den togs i trafik enligt äldre svenska regler. Då är det väl ganska rimligt att jag som cyklist använder vägrenen om jag cyklar betydligt fortare än 25-30kmh, ibland fortare än 45kmh tom?
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
...
Normalt sett så finns det inga dedikerade cykelbanor, det är gemensam gång och cykelbana, dvs möter man en familj med barnvagn så tar dom upp hela gång och cykelbanan, eller gubbe med hund, två tanter i bredd osv för den delen.

Då vet du hur det är för oss bilister när folk envisas med att cykla på vägen. Fast det är cyklister istället för gubbe med hund.

...
...Då är det väl ganska rimligt att jag som cyklist använder vägrenen om jag cyklar betydligt fortare än 25-30kmh, ibland fortare än 45kmh tom?

Visst, så länge du håller dig i vägrenen och inte har dina 3 cykelkompisar till vänster om dig.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Ni är ju för roliga ingen själv insikt alls.
När de handlar om billister som missar plastraketer som ligger på konstant omkörning då jävlar ska de dö och backspeglar ska slås av kettingar tuffaste öppna späjllen min motorcykel låter sååå mycket osv.
Men när någon som tydligt motions cyklar=moped fart då ska de hålla sig på trottoaren med barnvagnar och gående osv och då gör bilisterna helt rätt i att preja dem.
Är de så svårt att bara visa lite hänsyn? tror ni cyklisterna ligger där bara för att retas? De kanske ligger i bredd bara för att de vet att bilister klämmer sig förbi i skymd kurva och möte annars?

Lite skillnad va? Att inte upptäcka en hoj som ligger i backspegeln i mindre än en sekund är lätt hänt. Att ligga tre i bredd på cykel i kilometer efter kilometer är knappast nåt som bara råkar hända. Antingen gör de det för att retas och bör därför åthutas, eller så fattar de inte bättre, och bör därför åthutas. :fakta
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Alla i Sverige är dumma i huvudet och pysslar de inte med den sporten som de ser och inte förstår sig på den så är de som utövar den helt dumma i huvudet oavsett vad. Sura och bittra är vi och det kommer ingen vart utan vi knyter bara nävarna i byxfickan och spänner internet musklerna på nätet eller går på internet gym!
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Man ska inte hålla 70 på 70-väg osv, man får inte köra fortare än 70 på 70-väg, däremot ska man anpassa hastigheten efter rådande omständigheter.

Normalt sett så finns det inga dedikerade cykelbanor, det är gemensam gång och cykelbana, dvs möter man en familj med barnvagn så tar dom upp hela gång och cykelbanan, eller gubbe med hund, två tanter i bredd osv för den delen.

Sant, men man får inte heller köra onödigt långsamt eller hindra övrig trafik.

Jag vet inte hur det ser ut med cykelbanorna i sthlm, men i princip över allt i de civiliserade delarna av skåne så det friliggande cykelbanor som dessutom är skyltade såhär:
0828.gif
med tillhörande linjer i marken.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Sant, men man får inte heller köra onödigt långsamt eller hindra övrig trafik.

Jag vet inte hur det ser ut med cykelbanorna i sthlm, men i princip över allt i de civiliserade delarna av skåne så det friliggande cykelbanor som dessutom är skyltade såhär:
0828.gif
med tillhörande linjer i marken.

nej men vi får köra onödigt fort och hoppas att folk ska gilla oss.
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
För de som inte förstår varför cyklister ibland ligger i bredd så är det för att undvika att bilister ständigt skall köra om dem vid möte. Sitter man på en cykel är det inte alltid så roligt när en bil smeker förbi med max en halvmeters avstånd i dubbla eller tredubbla ens egna hastighet.

Eftersom det går alldeles utmärkt att köra om när man inte har möte så kan jag bara anta att de som tycker det är ett problem är de som gärna trycker sig förbi även när det kommer mötande trafik.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
"Jävla puckon" alltså? Om du hade tänkt lite längre än näsan räcker, och kanske testat att cykla racer-cykel på nästan vilken cykelbana som helst nån gång hade nog inte den här tråden blivit startad.

Med en bra cykel rör det på sig ganska bra, och man räknar rätt så enkelt ut att en sån passar bättre på vägen än på en cykelbana med
fotgängare i bredd, barnvagnar, massor av överfarter där bilar försöker köra över en osv.

Det må vara ett lagbrott, men ibland tycker jag att sunt förnuft kan få gälla. Ungefär som när man håller 80 på en lagom tungt trafikerad 70-sträcka för att alla andra gör det.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
... massor av överfarter där bilar försöker köra över en osv.
....

Du menar såna överfarter där dumma cyklister försöker ta livet av sig?
Cyklister har INTE har företräde som dom verkar tro.
Hur jävla korkad är man inte om man bara fortsätter cykla rätt ut i gatan trots att det kommer bilar, bara för att man tror att man har företräde ??
Begriper inte cyklister att en bil är hård och gör ont att få på sig ?

Fortsätt att cykla på vägen trots att det finns cykelbanor, men gnäll inte när ni blir påkörda, nersprutade med spolarvätska, tutade på, mm, mm
Skyll er jävla själva.

Vad gäller farten får ni anpassa er till övrig trafik på cykel/gångbanan, detsamma gäller ju för oss bilister/MC. Kan man köra moped ( ~40 - 50 km/h ) där så kan man nog f_n cykla där också.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top