Synas i trafiken

@Ripper:
Nja, jag kan håla med dig. Man ska inte signalera fara.

Skönt, då är vi lite överens iaf... :)

Sedan finns risken att det går troll i tanken på att det är grejer (västar, reflexer, helljus) som räddar oss när det egentligen är hur vi själva bedömmer risker när vi kör. Men jag tror att det ena utesluter inte det andra.

Nä frågan är ju om man skall bota symptomet med att skämma bort bilisterna så att när vi kommer runt kröken, ser ut som om vi kom direkt från inspelningen av Blakladers senaste reklam?

Det är upp till var och en att klä ut sig i all möjlig färggrann prakt, men jag stämmer nog in i kören om att biliisterna inte har i sin tankesfär att någon kan komma i tredubbel skyltfart. och det kan man inte heller kräva av dom när vi har dom begränsningar i hastighet vi har.

Och låt den som inte missat något i någon trafiksituation kasta första laxen i första bästa baksäte.

Har läst alla inlägg i tråden synas i trafiken. En hel del intressanta förslag måste jag säga. Är glad att jag köpte en röd hoj istället för svart som jag hade planer på. Möjligen syns den röda bättre i trafiken. Reflexvästen (gul) har åkt fram , har gratis västar på jobbet , jobbar som projektledare inom byggbranschen och nu används varselvästar i regel på alla byggen. Funderar även på att köra med helljuset på dagtid , kan nog vara en bra ide. Ja så blir det , skall prova med det ett tag.
Hoppas bara inte alla mopedister börjar med västar , det får inte bli så att vi mc-åkare förväxlas med mopedister.
Ta det lungt i sommar hojbröder och systrar , alla vill vi uppleva fler sommrar på 2 hjul..

Har läst alla inlägg i tråden synas i trafiken. En hel del intressanta förslag måste jag säga. Är glad att jag köpte en röd hoj istället för svart som jag hade planer på. Möjligen syns den röda bättre i trafiken. Reflexvästen (gul) har åkt fram , har gratis västar på jobbet , jobbar som projektledare inom byggbranschen och nu används varselvästar i regel på alla byggen. Funderar även på att köra med helljuset på dagtid , kan nog vara en bra ide. Ja så blir det , skall prova med det ett tag.
Hoppas bara inte alla mopedister börjar med västar , det får inte bli så att vi mc-åkare förväxlas med mopedister.
Ta det lungt i sommar hojbröder och systrar , alla vill vi uppleva fler sommrar på 2 hjul..

bilister ser nog vad dom vill tyvärr , blev själv torpederad av en gubbe på en röd/vit r1:a så inte fan ser dom färger. de bästa ar att han körde mot stopplikt in på e45 i med 300 m fri sikt just när man passerar när han stått stilla i 20-30 s . gubben rev sig i huvet o undra var ja kom ifrån . att köra ihjäl nån har ju inget större straff heller , var sjukskriven i ett år efter benbrotten, o enda straffet gubben fick var 1000 spänn i böter för grov vårdslöshet i trafik o av m lappen i en månad ,jämför de med indragningstiden för fortkörning

Föraren i Saaben startar en hetsjakt på kompisen vilket utmynnar i att föraren i Saaben skriker - Stanna din djävel så ska jag döda dig! När kompisen inte stannar försöker han 3 gånger att preja honom.
Till saken hör att vi var ute och provkörde hojjar så vi valde att dra från platsen. Vi borde givetvis tagit bilnumret och gjort en polisanmälan, men pga av den höga självrisken på de "lånade" hojjarna valde vi att ta oss från platsen.

Orkar inte läsa hela tråden men hade det varit jag hade jag stannat och slagit ut tänderna på fanskapet, självrisk eller inte, sånt är det värsta jag vet! Å då är jag ändå en snäll kille som inte slåss...
:mad: :mad: :mad:

Gult ljus på moppar, vitt på MC? Har för mig att jag hört något lagförslag, någon gång, någonstans. Vet ej varför det ej blev av.

Gult ljus på moppar, vitt på MC? Har för mig att jag hört något lagförslag, någon gång, någonstans. Vet ej varför det ej blev av.

SMC lade ett förslag för några (många?) år sedan som jag själv tycker fortfarande håller. Förslaget gick ut på att lagstifta ett förbud mot gult ljus fram på 4-hjuliga (eller mer) fordon. Det hade öppnat för att 2-3 hjuliga fordon kan använda gult ljus fram.

Av någon anledning ledde det aldrig till en lagändring...

Synas i trafiken?

Spelar ingen stö.r.r.r.e roll hur mycket du "spökar ut dig" med reflextape å grälla färger... Det har gjorts tester på detta, där man mätt reaktionsförmåga hos annan trafik kontra hojar med/utan färg/väster, hel/halvjlus...och tyvärr var skillnaderna på testgruppen i bilarna...nästan noll. Eller som en bilist i testgruppen sa: "-När jag såg reflexvästen trodde jag det var en cyklist."

Så, allt som vanligt alltså. Skit i den apfula reflexvästen & släng neon-sprayburken på grillen - kolla vad som händer... Sätt dig sen på hojjen, busa & ha hur kul du vill... men ta helt enkelt alltid för givet att annan trafik inte ser dig i tid.

Ingen som snackar att man ska spöka ut sig. Utan tänka på att helsvart hjälm, ställ OCH hoj syns sämre i trafiken och då händer olyckor lättare.

Vill man sen känns sig tryggare och använder reflexväst eller ett ställ med lite mer färg så är det ju inte fel.

Själv har jag sett snygga ställ/ jackor som har haft grundfärgen svart men med neongula/gröna detaljer som har varit snygga :)

SMC lade ett förslag för några (många?) år sedan som jag själv tycker fortfarande håller. Förslaget gick ut på att lagstifta ett förbud mot gult ljus fram på 4-hjuliga (eller mer) fordon. Det hade öppnat för att 2-3 hjuliga fordon kan använda gult ljus fram.

Av någon anledning ledde det aldrig till en lagändring...

Tanken är nog god det enda problemet är att det är fult med gult ljus.:)

Fast om nu gult ljus fångar bilisterna uppmärksammhet så hade även jag kört med det!!

Tanken är nog god det enda problemet är att det är fult med gult ljus.:)

Fast om nu gult ljus fångar bilisterna uppmärksammhet så hade även jag kört med det!!

Om moppar kör med gult så minskar ju risken att bilfuckona "förväxlar" moppe & hoj. Om alla tvåhjuliga har gult så fattar jag inte vitsen..? Det är väl sällan bilar och bågar blir förväxlade.. eller inget förvånar ju en då det gäller bilister:dummer

Fel, fel och åter fel!:7peta

Därför gäller det också att vi håller avstånd till framförvarande. Själv strävar jag efter att hålla 1,5-2 sekunder till fordonet framför. Aldrig under 1 sekund. 3-sekundersregeln blir lite långt, iaf på E4:an nära Stockholm under rusning där snittavståndet verkar ligga på 0,4 sekunder...

Um, vad menar du med fel ?

Back