Synas i trafiken

Reflexband, art.nr: 959101 35:- på Jula, ett runt midjan el. snett över bröstet & ett runt vä.armen så syns man lite bättre utan att skrika varsle.

..en annan fundering är ju varför man inte får ha blinkers som lyser hela tiden, svagt, på mc :va

Bifogat

• 959101_c.jpg
    959101_c.jpg
    18.3 KB · Visningar: 37
Varför inte en sporthojtröja i skarp färg? Idag är den ju svart. Kanske något för Swedie att fundera på.

SH neonöverdragströja... det vore faktiskt något! Fan så mycket fräckare än en väst från Biltema. Skulle nog inte skada anseendet för SH-kollektivet heller om det helt plötsligt visar sig att folk på maskiner med kåpor är bäst på att se till att synas - och så en SH-logga till det.

:tummenupp

Undrar om det går att få en tröja av något slag lika synligt neonfärgad som västarna?

jag har sett att cyklister har mer o mer såna västar. Jag har det alltid på hunden när det är mörkt, men själv har jag sällan nåt som kan rädda livet på mig själv.

Vet dom inte att en MC stannar snabbare?
Fel, fel och åter fel!:7peta

Därför gäller det också att vi håller avstånd till framförvarande. Själv strävar jag efter att hålla 1,5-2 sekunder till fordonet framför. Aldrig under 1 sekund. 3-sekundersregeln blir lite långt, iaf på E4:an nära Stockholm under rusning där snittavståndet verkar ligga på 0,4 sekunder...

Undrar om det går att få en tröja av något slag lika synligt neonfärgad som västarna?
Kolla på t.ex. www.fristads.se eller www.blaklader.se eller någon liknande sida så hittar du både varselsweatshirts och varselpiké. :tummenupp
Men frågan är ju hur väl de klarar fartvinden.

Annars så finns ju Halvarssons jacka Halogen.
353_halogen_40_web.jpg

Kolla på t.ex. www.fristads.se eller www.blaklader.se eller någon liknande sida så hittar du både varselsweatshirts och varselpiké. :tummenupp
Men frågan är ju hur väl de klarar fartvinden.

Annars så finns ju Halvarssons jacka Halogen.

Dom här svarta jackorna verkar ju å andra sidan ingen bilist köra ut framför heller :näsblod
Hells-angels-logo.jpg

Fel, fel och åter fel!:7peta

Därför gäller det också att vi håller avstånd till framförvarande. Själv strävar jag efter att hålla 1,5-2 sekunder till fordonet framför. Aldrig under 1 sekund. 3-sekundersregeln blir lite långt, iaf på E4:an nära Stockholm under rusning där snittavståndet verkar ligga på 0,4 sekunder...
Detta förbannade "hopträngande" i storstadregionerna.
Tror folk verkligen att man kommer fram fortare genom att minska avståndet?

När man som bonnläpp påpekar detta, så får man svaret att "det är för att vi inte kan köra".
Kanske det vi kan?

Angående att synas, så tycker jag fortfarande att blinkers på MC (inte moped) skall lysa ständigt.
Lag på positionsljus/sidomarkeringsljus på MC, kanske?

Signalvästar är lite dagisvarning på.
Hjämreflex?
På hela?

Ibland blir det väst

Jag kör ibland med gul reflexväst, och det HAR påverkan på hur bilister reagerar. Framförallt kör de som står vid sidan av vägen inte ut från sidokorsningar på små marginaler utan de väntar snällt tills man passerat är stora skillnaden(enligt vad jag märker). Så jag håller med vissa här på forumet om nyttan.

Jag tror inte att bilister kommer sluta se oss av slentrian
förklaring: Det finns forskningsrön som visar på att vi människor har en högre vilja att reagera på skarpa färger såsom gul/röd därför att de liknar bär i skogen som är mogna. För 1 miljon år sedan så skulle en sådan egenskap vara skillnaden mellan liv och död. Denna "instinktiva reaktion" ligger kvar hos oss. Det är naturligtvis därför trafikljusens farligaste färger är gul/röda emedan grönt är inte så farligt. Polisen borde byta till rött ljus som dom har i USA på de flesta utryckningsfordon.

Biltemas dekaler: dom tål inte soljus och insekter, bleknar har provat. Men färgen är klockren.

..en annan fundering är ju varför man inte får ha blinkers som lyser hela tiden, svagt, på mc :va

Skulle det verkligen göra någon som helst skillnad, när folk ändå tävlar om vem som kan ha dom minsta och svagaste blinkersarna på sina motorcyklar, nu senast såg jag någon som hade borrat in gula lysdioder direkt i plastkåpan.

Motorcyklister plockar ju redan bort backspeglarna, som i allra högsta grad kan anses trafiksäkerhetsfrämjande "för att dom e fula, och jag har läst att topphastigheten ökar utan"

Skulle det verkligen göra någon som helst skillnad, när folk ändå tävlar om vem som kan ha dom minsta och svagaste blinkersarna på sina motorcyklar, nu senast såg jag någon som hade borrat in gula lysdioder direkt i plastkåpan."
Visst, men den här tråden når ju inte fram till dessa, det finns säkert sporthojsmedelmmar som ÄR beredda på att offra lite image för att välja mindre risk för olycka...
Därför intressant att tråden har visst intresse, man kan inte få människor att ändra sig med argument enbart. Man faller för grupptryck oftast, om andra kanske gör så kan ju jag oxå...

Visst, men den här tråden når ju inte fram till dessa, det finns säkert sporthojsmedelmmar som ÄR beredda på att offra lite image för att välja mindre risk för olycka...
Därför intressant att tråden har visst intresse, man kan inte få människor att ändra sig med argument enbart. Man faller för grupptryck oftast, om andra kanske gör så kan ju jag oxå...

Jag har IOFS en knallröd motorcykel, med "miniblinkersar" som faktiskt är jämnstora med många fabriksmonterade blinkersar (och dom innehåller 21W halogenlampor, så dom lyser betydligt bättre än orginalets 18W vanliga glödlampor), MEN...

Jag har svarta kläder (med minimala röda fält) och en svart hjälm...
Hjälmen ska ändå in för motivlack snart, det kanske är läge att välja något med grälla färger, sen kan ju inte en välsittande reflexväst vara i vägen heller, men den lär jag nog bara ta på vid långfärd.

:tummenupp till alla er som verkligen gör något för att synas.

Dom flesta har väl hört talas om curlingföräldrar, men nu sprider det sig ytterligare till hojvärlden...
Gula västar borde förbjudas att användas av privatpersoner i trafiken, urvattningen av varningsvärdet blir totalt om alla skall åka runt och skicka varningssignaler hela tiden.

Låt dom gula västarna signalera fara (polis, bärgningskår, räddningstjänst etc.), orange varningsfärg till vägarbetare och nån annan färg till privatpersoner på väg.

Well spoken :tummenupp

Litet påpekande

Detta är redan ordnat:
Orange färg symboliserar vägarbetare, den gula är bara varselfärg. Man bör som motorcyklist alltså inte använda orange väst. Gul väst är för trafikanter, även joggare. Den gula färgen symboliserar inte olycka.
:pannkyss

Men då kan man ju faktiskt som sagts innan göra en kul grej av det, man kan ju trycka upp en vanlig tröja (gul då såklart) att ha över skinnstället, med någon halvtuff text på, (sporthojströjan exempelvis), så anser iallafall jag att gud-vad-jag-ser-ut-som-ett-dagisbarn-problemet minskas något.

Exempel, dock med tydligare och annan text, månne :-)
shirtcity_sw_3208.png

/perris

cool

en sådan tröja skulle vara rätt ball...

Tror man kan undvika några vänstersvängsolyckor och utfartsolyckor.

Vi har sett alltförmånga sådana tragiska trådar på sistone för att det skulle vara rumsrent att håll på och jiddra om att det inte är ballt med gul färg.
Sök bara i trådar i närheten så får man en klump i magen av ångest och eftertanke. Bilisterna ser oss inte...

Förslaget med SH-tröja i fluoroserande gul skulle jag köpa direkt.

Var fan kan jag hitta tejp med den där GULA varselfärgen på? Ska fan kleta på lite sånt på min svarta hjälm.

Detta är redan ordnat:
Orange färg symboliserar vägarbetare, den gula är bara varselfärg. Man bör som motorcyklist alltså inte använda orange väst. Gul väst är för trafikanter, även joggare. Den gula färgen symboliserar inte olycka.
:pannkyss

Självklart finns det någon på SH's besserwisseravdelning som bestämt vet ordningen på dessa färger, men det verkar ju vara rätt onödigt att kreti o pleti skall traska/rida/cykla runt i samma kulör som Sheriffen har för att uppkalla uppmärksamhet? Det var min poäng, inte huruvida det redan är så.

Varför inte en sporthojtröja i skarp färg? Idag är den ju svart. Kanske något för Swedie att fundera på.

Det skulle vara najs. Sen flourecerande text på :tummenupp

Självklart finns det någon på SH's besserwisseravdelning som bestämt vet ordningen på dessa färger, men det verkar ju vara rätt onödigt att kreti o pleti skall traska/rida/cykla runt i samma kulör som Sheriffen har för att uppkalla uppmärksamhet? Det var min poäng, inte huruvida det redan är så.

Anledningen att man bör en sådan väst är för att uppkalla uppmärksamhet.
Det är ju det denna tråden handlar om.

Idag ser man ju väldigt många joggare, ryttare, folk som är ute och går med hunden, cyklister mm som bör gula reflexvästar. Förstår inte varför det ska vara enbart poliser som ska få bära dessa gula västar?

Last edited:
Back