Synas i trafiken

Självklart finns det någon på SH's besserwisseravdelning som bestämt vet ordningen på dessa färger, men det verkar ju vara rätt onödigt att kreti o pleti skall traska/rida/cykla runt i samma kulör som Sheriffen har för att uppkalla uppmärksamhet? Det var min poäng, inte huruvida det redan är så.

Ja, som jag sa i ett tidigare inlägg så har inte sheriffen denna färg som sin egen, dessutom står det POLIS på deras västar. Men jag tror inte budskapet om VARFÖR man skall ha denna färg har sjunkit in i din förståelse ännu.
Vi har bara Gul/röd/orange att använda om vi skall få vår mänskliga hjärna att reagera instinktivt. Skulle vara rött då som är kvar men denna färg fungerar dåligt vid skymning/mörker. Skulle det hjälpa dig om vi använde röda västar?
Det skulle inte vara samma som polisen då...:confused:

Ska snart ner och köpa en biltema väst. Blir kul att prova.

Kanske är lite negativ men hoppas verkligen inte västen får någon att "känna sig säker" när de är ute och kör. Ungefär som när man kör lite fortare bara för man har alla skydden på sig...

Tror dock fortfarande roten till problemet är bilisterna. Uppmärksamheten måste förbättras.

Årliga kampanjer, syntest, reaktionstest, periferi och rörlighet( kan du sittandes fastspänd vända dig så du ser i döda vinkeln? ) ligger ju egentligen i allmänhetens intresse. Kostnaden får kk-innehavaren stå för.

Tror dock fortfarande roten till problemet är bilisterna. Uppmärksamheten måste förbättras.

Jag tror att ofta när det skylls på bilisterna så är motorcyklisterna delvis skyldiga, det kan så vara att bilisterna svänger ut mitt framför ibland, men håller motorcyklisterna verkligen skyltad hastighet då?

Prova att följa med en övningskörning någon gång (en som kör exakt efter skyltarna) så ska du se så markant problemet minskar.

Jag tror att ofta när det skylls på bilisterna så är motorcyklisterna delvis skyldiga, det kan så vara att bilisterna svänger ut mitt framför ibland, men håller motorcyklisterna verkligen skyltad hastighet då?

Prova att följa med en övningskörning någon gång (en som kör exakt efter skyltarna) så ska du se så markant problemet minskar.

Bilister svänger tvärs över vägar fast det kommer både bilar och lastbilar..."orkade inte vänta" mentalitet....:rolleyes: :gnissla

övningskör med en som tar kort nu, funkar alldeles utmärkt. Inte en insident ens.
Fast jag missade nog en hel del eftersom jag hade fullt upp :tuttar att hålla i mig.

Jag förstår att alla vill vara så synliga så möjligt, även jag, men tror ni verkligen att problemet ligger där? Jag undrar alltså detta seriöst! Finns det någon statistik på olycksorsakerna?

Bilisterna kan ju inte på fullt allvar mena att dom inte såg en?! Då skall man för fan inte ha körkort. Kan man inte se en moped/mc på 50 meters håll så måste det vara fel på synen, eller?

Västar och annat hjälper ju klart till men som sagt.........?

men håller motorcyklisterna verkligen skyltad hastighet då?

Tycker faktiskt inte att detta är av så stor vikt. Står jag med bil och skall köra ut på en väg och ser ett tvåhjuligt fordon på avstånd och samtidigt inte kan avgöra om det är en moped eller mc då väntar jag naturligtvis.
Jag tror att dom flesta misstar mc:n för en moped och därmed tror dom att dom hinner!

Om du sen håller 70 eller 90 så tror jag inte att det spelar så stor roll mer än för stoppsträckan och traumaskadorna som blir värre vid högre hastighet klart. Jag menar att dom ser ju inte dig lättare för att du håller 70 på 70-väg.

Oavsett vilket så lär vi aldrig bli av med trafikolyckorna som drabbar mcförarna:huvet

Jag förstår att alla vill vara så synliga så möjligt, även jag, men tror ni verkligen att problemet ligger där? Jag undrar alltså detta seriöst! Finns det någon statistik på olycksorsakerna?

Bilisterna kan ju inte på fullt allvar mena att dom inte såg en?! Då skall man för fan inte ha körkort. Kan man inte se en moped/mc på 50 meters håll så måste det vara fel på synen, eller?

Västar och annat hjälper ju klart till men som sagt.........?

Tycker faktiskt inte att detta är av så stor vikt. Står jag med bil och skall köra ut på en väg och ser ett tvåhjuligt fordon på avstånd och samtidigt inte kan avgöra om det är en moped eller mc då väntar jag naturligtvis.
Jag tror att dom flesta misstar mc:n för en moped och därmed tror dom att dom hinner!

Om du sen håller 70 eller 90 så tror jag inte att det spelar så stor roll mer än för stoppsträckan och traumaskadorna som blir värre vid högre hastighet klart. Jag menar att dom ser ju inte dig lättare för att du håller 70 på 70-väg.

Oavsett vilket så lär vi aldrig bli av med trafikolyckorna som drabbar mcförarna:huvet

fuck va rätt du har, :yoparty , bilister kör ut, eller över vägar oavsett vad som kommer, tom framför långtradare som är stora som atlantångare i fronten. men bilförarna chansar ändå, i alla fall en gång.

Han jag övningskörde hos började med att säga "Förutsätt att alla bilister är idioter så kommer du överleva mycket längre." och det har faktiskt räddat mig fler gånger än jag vågar räkna. Tråkigt men sant.

Du har så rätt! Jag fick höra precis samma ord när jag började köra och det hjälper faktiskt. Jag blir heller inte lika förbannad när en bilist kör ut framför mig - Stackarn förstår ju faktiskt inte bättre...

kör oftast på helljuset ska även köpa vitt blixtljus

Kan man inte se en moped/mc på 50 meters håll så måste det vara fel på synen, eller?

Tycker faktiskt inte att detta är av så stor vikt. Står jag med bil och skall köra ut på en väg och ser ett tvåhjuligt fordon på avstånd och samtidigt inte kan avgöra om det är en moped eller mc då väntar jag naturligtvis

Om en motorcykel förväntas köra 70, men kommer i 140 så spelar det ingen roll om man ser honom redan på 52 meters håll....

Om jag gör bedömmningen att "jag hinner" svänga ut framför en bil på en 70 väg, och bilen kör 80 så är han uppe i arslet på mig innan jag har nått 70.
Ponera då att han kör 140 istället.
Dessutom är det oändligt mycket svårare att korrekt bedöma avståndet till en motorcykel, då en bil presenterar två ljuspunkter i bredd, medans motorcykeln i bästa fall har en ljuspunkt tänd.

(EDIT) Klargörande: Jag säger inte att vi ska sluta smiska 70väg, jag säger att när vi gör det är det ett helvete för bilister att se oss.
Var beredda, ser du en bil vid sidan av vägen, förvänta dig att han kör ut, leta alternativa spår beroende på vilket håll bilen svänger åt, och var beredd att nyttja dom, även om det innebär att åka ner i diket och skrota hojen.
Nästan allt på sidan om vägen är mjukare än bilen som blockerar den.

Last edited:
Ja, som jag sa i ett tidigare inlägg så har inte sheriffen denna färg som sin egen, dessutom står det POLIS på deras västar. Men jag tror inte budskapet om VARFÖR man skall ha denna färg har sjunkit in i din förståelse ännu.
Vi har bara Gul/röd/orange att använda om vi skall få vår mänskliga hjärna att reagera instinktivt. Skulle vara rött då som är kvar men denna färg fungerar dåligt vid skymning/mörker. Skulle det hjälpa dig om vi använde röda västar?
Det skulle inte vara samma som polisen då...:confused:

Grön fluofärg syns ju oxå rätt bra, vitt med reflexer? oavsett färg så är min mening i det hela är att det tappar i värde om alla signalerar FARA eller liknande kritiskt tillstånd. Om alla använder det så blir det inte värt nåt för varken bilister eller nån annan, bilisterna tänker sannolik som i mopedfrågan, "den kör så långsamt att jag hinner ut före".

Anledningen att man bör en sådan väst är för att uppkalla uppmärksamhet.
Det är ju det denna tråden handlar om.

Idag ser man ju väldigt många joggare, ryttare, folk som är ute och går med hunden, cyklister mm som bör gula reflexvästar. Förstår inte varför det ska vara enbart poliser som ska få bära dessa gula västar?

Nej, alla som vill synas skall väl få göra det, men jag mear att polisen borde ha en egen färg, inte samma som privatpersoner på väg.

Last edited:
@Ripper:
Nja, jag kan håla med dig. Man ska inte signalera fara.

Men grejen är den att just Rött/gult/orange har den egenskapen att dessa färger triggar tydligen vår uppmärksamhet instinktivt. Ungefär som när man lägger en hand på en varm platta, fast lite mer komplicerat. Denna reaktion mattas inte av utan ligger där hela tiden. (jag kan en del biologi/evolutionslära, därav nördvinklingen)

Sedan finns risken att det går troll i tanken på att det är grejer (västar, reflexer, helljus) som räddar oss när det egentligen är hur vi själva bedömmer risker när vi kör. Men jag tror att det ena utesluter inte det andra.

Men visst vore det bättre om man lagligen fick slänga in en rutten lax i baksätet på varje bil som körde ut framför en. Då kanske dom lärde sig...:D

Sist jag blev "halvmördad" av en bilist så körde jag ifatt och när bilen stannat, sparkade jag vrålande av en ytterspegel + en fin buckla i dörren..
Mycket omoget men jag tror inte mr 50+ kör ut framför en hoj igen!

Jag tror inte det är så enkelt att bilisterna tar oss för moppar. Har funderat en del i helgen. Finns säkert nån beteendevetare som kan detta men så här tror jag. Bilisterna ser oss, men eftersom en motorcykel i 3 ggr tillåten hastighet ( nu sticker jag ut hakan) inte existerar i deras hjärna så reagerar inte föraren utan "tror" att mc:n kommer i vanlig fart. Alltså hinner man svänga och pang så smäller det. Vi som åker hoj har sett kompisar köra fort och själva åkt fort, vi har detta scenario inpräntat men det har inte en vanlig svensson som aldrig varit utanför sin kommungräns, än mindre på autobahn i Tyskland. Vad tror Ni?:va

Jag är så gammal att jag fick köra när det var fri fart:) Det var en fördel, för de flesta körde inte ut när det kom något fordon för de flesta kunde inte avgöra hur fort det kom !

Nu förutsätter nog de flesta att "de får inte köra fortare än 50-70-90 här" och en lampa är en moped "och de går bara i 30"!

Jag har kört mycket bil och MC (hade 11 mil t o r jobbet) och även lastbil en del.

Det kanske inte har någon effekt nu, men jag ÖNSKAR att alla som ska ta körkort måste köra/åka med någon timme med MC, bil, lastbil, buss.

Någon gång måste de lära sig hur andra fordon fungerar så att trafiken fungerar.

En fullastad långtradare eller en buss med 40 passagerare kan inte stanna lika fort som en vanlig personbil.

Själv har jag en röd MC, rött ellet brun/vitt ställ och vit hjälm. Jag blir skrämd av alla svart-svart-svart som åker omkring.

Jag har en orange och en gul/grön väst som jag använder på vintern när jag är ute med hunden, skulle kanske börja använda någon av dem när jag kör MC:n...

Vilken är nu den senaste olyckan?

Den senaste DÖDSolyckan står det i det första inlägget och det var denna.

MC i dödsolycka vid Skivarp
Senast uppdaterad 31 maj 2007 20:44
En motorcyklist dog vid en frontalkrock med en personbil på väg 101 vid Skivarp på torsdagskvällen. Larmet om olyckan kom vid 17.40-tiden.

Om du lyckats missa den så var det en 18-årig kille här på SH

Den senaste DÖDSolyckan står det i det första inlägget och det var denna.

MC i dödsolycka vid Skivarp
Senast uppdaterad 31 maj 2007 20:44
En motorcyklist dog vid en frontalkrock med en personbil på väg 101 vid Skivarp på torsdagskvällen. Larmet om olyckan kom vid 17.40-tiden.

Om du lyckats missa den så var det en 18-årig kille här på SH

Ja jag hade missat det.
Verkligen tråkigt.

Back