Synas i trafiken

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Har haft B-kort i 15 år och A-kort i snart 1 år.

Under min tid som B-kort innehavare hann jag med en avåkning, en krock, en fortkörning och några andra smågejer.

Jag har alltid varit försiktig i trafiken, och trott mig vara ansvarsfull. Men INGET påverkade mitt körsätt i bilen så mycket som när jag tog A-kort.

Helt plötsligt insåg jag hur viktig backspeglarna är. Vikten av att verkligen titta i döda vinkeln ordentligt. Alltid blinka när man skall göra någon form av svängning där andra trafikanter skulle uppskatta om jag visade var jag skall åka.

Åkte MC till jobbet idag, och det är lättare att räkna dom bilister som använder blinkers än dom som inte gör det.

Omkörd blir man ju ibland pga kö-körning, och lika förvånad och förbannad blir man när en bil kör om och *VIPPS* så bara svänger dom in framför mig. Ungefär som att det helt plötsligt är jag som är bakom dom och då per automatik har jag väjningsplikt och då kan dom göra hur fan dom vill.

Jag har därför börjat köra MC enligt följande:
* Alla kommer att svänga ut
* Alla kommer att byta fil precis framför mig
* Ingen ser mig i backspegeln
* Alla har nackspärr

Man måste försöka ha så pass god framförhållning i trafiken så att man bromsar innan bilisten framför bromsar. Varför då? Jo, bilisten bakom dig sitter förmodligen och pillar med sin mobiltelefon och behöver bli varnad i tid att det kommer att bli bromsning om ett litet tag.

Ibland kan det vara bra att tända bromsljuset lite då och då, speciellt när bilarna ligger lite väl nära bakom. Varför gör dom det föresten? Vet dom inte att en MC stannar snabbare?

Eller... dom kanske skiter i det? Mc'n går sönder, men han/hon i bilen klarar ju sig !

Se allt och alla som idioter som är underbegåvade i trafiken, och som kommer att ta varenda tillfälle att preja dig, eller köra ut framför dig.

Körningen blir lite tråkigare, men man kommer hem.

Spänning kan man få på någon öde landsväg, eller varför inte dom stunt- och streetkvällar eller bandagar som anordnas lite här och där (Propagera för mer motorbanor runt om i landet). Då jä-ar får man gasa som ett psyk hur mycket man vill :)
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Frågan är om bilisterna kommer att se oss motorcyklister vad vi än gör?
Gula västar, helyse, oranga klisterdekaler osv, kommer det innebära att vi syns?
Min åsikt är att vi måste se bilisterna och räkna med att det är som någon skrev tidigare, att utgå från att bilisterna "siktar" på oss.
Relaterar till en händelse förra veckan, då jag och en kompis är på väg ut mot Nacka. Vi färdas i vänsterfilen i gällande hastighet 70 km/tim.
När min kompis är jämsides med en Saab i högerfilen, börjar denne samtidigt att blinka för körfältsbyte och svänga över i vänsterfilen.
Jag ligger en 10 meter bakom och ser hela förloppet. Halvägs över i vänsterfilen ser föraren i Saaben min kompis och vinglar åter till högerfilen.
Föraren av Saaben blir väldigt upprörd och pekar finger till min kompis som ger ett finger tillbaka. Föraren i Saaben startar en hetsjakt på kompisen vilket utmynnar i att föraren i Saaben skriker - Stanna din djävel så ska jag döda dig! När kompisen inte stannar försöker han 3 gånger att preja honom.
Jag vet inte varför föraren i Saaben blev så upprörd, det var ju ändå han som skulle lämna företräde vid filbyte och min kompis gjrode inget fel, annat än att han var i Saabens döda vinkel en kort stund.

Köp en tuta. Från en Scania. Det får vilken förhärdad idiotbilist som helst att omdelbart slänga sig i diket med ett chockat ansiktsuttryck.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag vet inte varför föraren i Saaben blev så upprörd, det var ju ändå han som skulle lämna företräde vid filbyte och min kompis gjrode inget fel, annat än att han var i Saabens döda vinkel en kort stund.
Vad är då sensmoralen i det hela, kanske att det finns så mycket dåliga bilförare i trafiken som inte borde få vistas på vägarna och pga detta måste vi motorcyklister alltid förutsätta att det värsta kan hända i alla situationer.

Detta är en genomgående trend oavsett var du tittar. Påpekar du för en sär skrivare att han ett mellanslag för mycket blir han förbannad på dig, en felstavare hävdar intill döden att alla ändå förstår vad han menar.
En snedparkerare nitar dig ifall du frågar varför just han ska ha två rutor ensam.

Senast jag påpekade för någon på Sporthoj att han kör för fort förbi ett hus om han inte hinner väja när någon kastar en plastdunk på honom var det helt plötsligt jag som var dum i huvudet (det var inte aktuell trådskapare som skrev detta).

Ett moppefucko fattar inte varför du blir förbannad när han kör förbi ditt sovrumsfönster för femtonde gången samma vardagkväll när han har sommarlov.

Jag tror det i grund och botten handlar om vanlig klassisk dumhet som i sin tur leder till nonchalans.
Det fina med att vara dum är att ju mer medveten man BORDE vara om sitt handikapp desto mindre medveten är man.

Hälsningar Martin, sossejävel, miljöflummare, språkpolis, moralkärring med mera.
Jag måste vara ett kärt barn med så många namn jag haft.
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Problemet är att vi motorcyklister kör ett fordon, vi har varit tvingade att lära oss att leta efter risker och hela tiden göra aktiva riksbedömmningar. Bilister sitter i ett vardagsrum, skalet inger en falsk psykologisk effekt av trygghet, där kan de sitta och pilla med stereon, skriva sms och vara avslappnade. Bilar är bekväma, det är för tusan en fotölj man sitter i, och bilfabrikanterna tävlar om att göra vardagsrummet än mer tyst, bekvämt och avslappnat. Bilister har det helt enkelt för bra för att hela tiden göra riskbedömningar i traiken.

Jag vill se en stor kampanj från vägverkets sida, som den här gången (hör och häpna) inte går ut på att motorcyklister är skadedjur som ska bort från vägarna. Information, information och åter information. En nationell MC-dag varje vår. Informationsblad i brevlådan. Morötter och piskor.

Sen är det såklart även vår plikt att sköta oss, att inte gasa vid korsningar exempelvis. Det är inte värt det. Aldrig. Någonsin. Åtgärder för ökad varseblivning kan också vara ett sätt.

Fast tyvärr kommer vi aldrig komma åt dessa olyckor helt. Det är den överjävliga sanningen.

/perris
 

Ducatista

Varför åka när man kan köra själv
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
Husqvarna 30Lyx -53
Jag körde med i en begravningskortege förra året. Vi var 3 mc som stoppade trafiken i korsningarna och vi trodde ingen kunde missa vad det var frågan om när vi stod och höll trafiken. Speciellt inte som bilen med kistan passerade följd av 10-12 mc och ett 20-tal bilar.
Plötsligt, i korsningen Limhamnsvägen-Sergelsväg, kör en bilist upp på gräsmattan, pressar sig emellan mc's som stoppar trafiken och bilen med kistan. Både jag och killen som stoppade trafiken körde ifatt bilen, bankade på runtan och undrade vad fan föraren sysslade med. "Jag är försenad till jobbet" blev svaret. :huvet

Dessvärre en av många idioter som befinner sig på våra vägar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag körde med i en begravningskortege förra året. Vi var 3 mc som stoppade trafiken i korsningarna och vi trodde ingen kunde missa vad det var frågan om när vi stod och höll trafiken. Speciellt inte som bilen med kistan passerade följd av 10-12 mc och ett 20-tal bilar.
Plötsligt, i korsningen Limhamnsvägen-Sergelsväg, kör en bilist upp på gräsmattan, pressar sig emellan mc's som stoppar trafiken och bilen med kistan. Både jag och killen som stoppade trafiken körde ifatt bilen, bankade på runtan och undrade vad fan föraren sysslade med. "Jag är försenad till jobbet" blev svaret. :huvet

Dessvärre en av många idioter som befinner sig på våra vägar.

Det är olagligt att bryta bl.a begravningståg.
Vart tog klassisk hyfs och respekt vägen?
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Dom jag ser bäst när jag sitter i bilen är det men lysande färger på sin hjälm eller har en gul eller annan lysande färg på hojen.

En svart hoj med en svart förarare missar jag ofta.... tyvärr.
Men en svart hoj med en förare med mer ljusa färger på stället eller varselväst missar jag inte.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Nästa gång jag har behov av nytt skinnställ och hjälm blir det vitt. Har hört nånstans att vit hjälm ökar din synlighet med typ 70% eller nått.
Kanske stämmer, kanske inte, men det är ju garanterat bättre än helsvart. Kan man fåtag på vitt-tonat visir till hjälmen kan det ju tillochmed bli rätt tufft.

Iövrigt kör jag oftast med helljus, även om bilarna blinkar på mig som nu senast jag var ute.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hellyse rockar. Har åkt bil nästan hela veckan...igår fick jag en hoj i backspegeln i höjd med skurubron ungefär, med hellyset igång. Du syntes bra :)

/Killen i den gamla rostiga 300zx:en
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Neongul reflexväst må se otroligt töntigt ut. Men man syns väldigt bra om man har en sån på sig.

Det finns fluorescerande klisterark i en mängd färger. Det brukar bland annat användas för att göra dekor på taxibilar. Så om man vill att hojen ska synas bättre så kan man höra med någon som pysslar med fordons dekor eller liknande vad de kan fixa. :tummenupp
 
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Motala
Hoj
Ktm Superduke 990
Pappa och mamma hade en guldwinge..
Men det hjälpte inte det heller. En bil körde ut
framför dom ändå.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148819&page=21

Nu överlevde mina föräldrar men man ser tyvärr
att det är många i liknande olyckor som inte gör det.

Så mitt råd e nog att köra på bana eller att i varje korsning
räkna med att alla bilar kör ut framför dig.:gnissla
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
Jag har därför börjat köra MC enligt följande:
* Alla kommer att svänga ut
* Alla kommer att byta fil precis framför mig
* Ingen ser mig i backspegeln
* Alla har nackspärr

Det är just så jag alltid har kört hoj.
Men en J***A reflexväst blir det aldrig! :tummenner
Den hjälper inte ett dugg, det är strörre chans att jag kör i diket pga egen bristande förmåga än att västen räddar mig från "Börje Bäst" (stressad 40-talist) eller "Tant Agda" (virrig höna) när de svänger rätt ut eller helt enkelt inte väljer att se mig.
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Nu blir det xenon på hojarna och helljus dagtid. Faan om man inte skulle synas.:mad:

xenon hel.jpg
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag ska inhandla en sån i veckan. Nu kör jag ju redan en ful hoj så det kan ju inte bli mycket värre. :näsblod

Som sagt. Hellre ful än död.

Låter som en riktigt bra idé! Du vet inte om en sån väst går att beställa över nätet?

Edit: Googlade lite och fann den här sidan

http://www.reflexsafe.se/

"Vissa detaljer kan ni som kund/samarbetspartner påverka. Det är bla;
Om och vilket tryck ni ska ha, samt dess placering."

Kanske nått för Sporthoj.com? Finns ju tröjor att köpa så varför inte reflexvästar? :D
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Väst gör en jäkla skillnad på hur mycket utrymme bilisterna lämnar.

Helljus gör en jäkla skillnad på hur mycket mindre oförutsägbara bilisterna framför blir.

Heljus jämt, väst så fort jag skall ut och köra lite längre.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Varför inte en sporthojtröja i skarp färg? Idag är den ju svart. Kanske något för Swedie att fundera på.
 

kowal

back on track
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZ 600
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92409

Ja vafan, jag håller med er. Jag ska köpa mig en fulväst. Kika in länken från biltema, hur billigt som helst. Är trött på folk som inte ser en.

Som någon sa tidigare i tåden, kör redan så ful hoj och min utstyrsel är ännu fulare så varför inte sätta på en snutväst :) Bra tråd!
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Låter som en riktigt bra idé! Du vet inte om en sån väst går att beställa över nätet?

Edit: Googlade lite och fann den här sidan

http://www.reflexsafe.se/

"Vissa detaljer kan ni som kund/samarbetspartner påverka. Det är bla;
Om och vilket tryck ni ska ha, samt dess placering."

Kanske nått för Sporthoj.com? Finns ju tröjor att köpa så varför inte reflexvästar? :D

Bara välja och vraka. :näsblod
http://www.kelkoo.se/b/a/ss_reflexv%E4st.html

Vi anväder varselväst på jobbet, när vi är nere på spåren i T-banan, och jag kan kolla hur den skulle funka. Dragkedja känns bättre än kardborre.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
eller "Tant Agda" (virrig höna) när de svänger rätt ut eller helt enkelt inte väljer att se mig.

Appropå "tant Agda" ... så körde hon om mig på 30sträcka idag...
alltså typ gled om, hon fattade inte att det blev 30 så hon tog bara gled ut brevid och körde om mig och bilen framför i ca 40kmh utanför ett dagis.
Snacka förvånad man blev.

Sen fortsatte hon i sin sega takt då det blev 50 igen, helt utan koll på någonting.

:tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top