Synas i trafiken

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Med anledning av den senaste dödsolyckan funderar jag vad vi kan göra för att bättre synas i trafiken.

Själv kör jag alltid med extraljusen på.

Någon nämnde att man kunde köpa sån där orange-röd floureserande tape att sätta på backspeglarnas framsida. Det är inte snyggt, men jag blir hellre uppmärksammad i trafiken. Var kan man hitta sånt i stockhlmstrakten?

Egentligen borde man skaffa sig en neongul hjälm också och en reflexväst, men någonstans finns det ju en gräns för hur mycket man vill spöka ut sig.

Fler tips på hur vi kan förebygga olyckor förutom att köra försiktigt?

Det är inte självklart att varken halvljus eller reflexer hjälper.

Vår allas galne dansk la upp länken nedan på en annan websida. Den leder till en forskningsrapport om extraljus och reflexer och slutsatsen är att det inte hjälper. En möjlighet är att effekterna från extraljus och reflexer drunknar i ljuset från halvljuset.
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att synas eller inte synas....pdf

KjellF

Må så vara, men det är iallafall inte sämre........

Edit: Nu har jag plöjt igenom rapporten också. Man har studerat en speciell situation när en MC närmar sig en bil bakifrån. Resultatet var att man syns bäst med fluoreserande tejp, men skillnaden i varseblivning är marginell.

Kan dock tänka mig att resultatet skulle se annorlunda ut i andra situationer. I stadskörning syns man tex garanterat bättre.

Det är inte självklart att varken halvljus eller reflexer hjälper.

Vår allas galne dansk la upp länken nedan på en annan websida. Den leder till en forskningsrapport om extraljus och reflexer och slutsatsen är att det inte hjälper. En möjlighet är att effekterna från extraljus och reflexer drunknar i ljuset från halvljuset.
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/Att synas eller inte synas....pdf

KjellF

Last edited:
Saftblandare!

Fast enda sättet att undvika olyckor är nog trots allt att köra efter sin egen förmåga och att dessutom ha tur med vilka man möter. Spelar ingen roll hur mycket man spökar ut sig så kommer det ändå altid finnas de som inte ser en... Tråkigt men sant. :huvet

Jag tror en flouriserande gul/grön väst funkar asbra, för den associerar folk med polishoj, och då tar de det säkra före det osäkra.

Hur fånigt det än må se ut så funderar jag skarpt på att ha en sån på mig, hellre ful än död:yoparty

Kör ibland med reflexväst och jag märker tydligt på andra trafikanter att de uppmärksammar en bättre. Tror de misstar en för att vara polis och polisen verkar alla spana efter.

Börjar faktiskt bli förbannad nu. Tycker det är allt oftare bilar är inblandade i mc-dödsolyckor.

Jag tror det stora problemet är NONCHALANS från bilförarnas sida.

Det som inte är större och ser direkt skadligt ut kan man chansa med.

Hur många gånger får man inte bromsa för bilar som smiter ut?
Hur många gånger lägger sig bilarna inte för nära?
Hur många gånger tjuvar mötande inte en del av ditt körfält "för att du kan flytta dig"?
Hur många gånger kör de inte om alldeles för nära? Och vid fel tillfälle?
Hur många gånger har man inte hört "jag trodde.."?
Hur många gånger skylls det inte på "för hög fart" när bilen har brist i uppmärksamhet?
...

Listan kan göras lång men prova en sak ska du se. Ta din vanliga cykel och sätt på en liten synlig pinne som sticker ut och kan repa bilarna så ser du vilka avstånd det helt plötsligt finns!

Det kanske är dags att ligga på vägverket för en upplysande kampanj? Namninsamling, mail eller vad tusan som helst...

Dom flesta har väl hört talas om curlingföräldrar, men nu sprider det sig ytterligare till hojvärlden...
Gula västar borde förbjudas att användas av privatpersoner i trafiken, urvattningen av varningsvärdet blir totalt om alla skall åka runt och skicka varningssignaler hela tiden.

Låt dom gula västarna signalera fara (polis, bärgningskår, räddningstjänst etc.), orange varningsfärg till vägarbetare och nån annan färg till privatpersoner på väg.

Frågan är om bilisterna kommer att se oss motorcyklister vad vi än gör?
Gula västar, helyse, oranga klisterdekaler osv, kommer det innebära att vi syns?
Min åsikt är att vi måste se bilisterna och räkna med att det är som någon skrev tidigare, att utgå från att bilisterna "siktar" på oss.
Relaterar till en händelse förra veckan, då jag och en kompis är på väg ut mot Nacka. Vi färdas i vänsterfilen i gällande hastighet 70 km/tim.
När min kompis är jämsides med en Saab i högerfilen, börjar denne samtidigt att blinka för körfältsbyte och svänga över i vänsterfilen.
Jag ligger en 10 meter bakom och ser hela förloppet. Halvägs över i vänsterfilen ser föraren i Saaben min kompis och vinglar åter till högerfilen.
Föraren av Saaben blir väldigt upprörd och pekar finger till min kompis som ger ett finger tillbaka. Föraren i Saaben startar en hetsjakt på kompisen vilket utmynnar i att föraren i Saaben skriker - Stanna din djävel så ska jag döda dig! När kompisen inte stannar försöker han 3 gånger att preja honom.
Till saken hör att vi var ute och provkörde hojjar så vi valde att dra från platsen. Vi borde givetvis tagit bilnumret och gjort en polisanmälan, men pga av den höga självrisken på de "lånade" hojjarna valde vi att ta oss från platsen.
Jag vet inte varför föraren i Saaben blev så upprörd, det var ju ändå han som skulle lämna företräde vid filbyte och min kompis gjrode inget fel, annat än att han var i Saabens döda vinkel en kort stund.
Vad är då sensmoralen i det hela, kanske att det finns så mycket dåliga bilförare i trafiken som inte borde få vistas på vägarna och pga detta måste vi motorcyklister alltid förutsätta att det värsta kan hända i alla situationer.

Mitt tips för att överleva i trafiken är att alltid räkna med det värsta. Att bilistern inte ser oss och om de mot all förmodan ser oss så siktar de på oss!
Var rädda om er i trafiken!

Håller med TukTuk att vägvärket borde lägga pengar på att upplysa blisterna om att vi motorcyklister finns.

Kan inte annat än hålla med de resultat som givits i studien.
Har provat att åka med reflex/neon väst ett par gånger och märkt att folk håller avstånd bättre och ger en allmänt mer utrymme i trafiken, men använder den inte längre då den var av sämre modell och började lossna under färd.

Det roligaste var dock när jag stannat en gång för en bensträckare och hörde hur varenda bil som passerade mig tvärbromsade när de såg mig. :D

Hur många gånger får man inte bromsa för bilar som smiter ut?
Hur många gånger lägger sig bilarna inte för nära?
Hur många gånger tjuvar mötande inte en del av ditt körfält "för att du kan flytta dig"?
Hur många gånger kör de inte om alldeles för nära? Och vid fel tillfälle?
Hur många gånger har man inte hört "jag trodde.."?
Minst 5 gång per dag
Minst 7 gång per dag
Minst 1 gång per dag
Sällan man blir omkörd av bil
Lyssnar inte

Men detta beteende gäller ju även om man kommer i bil. Det är ett systemfel där många trafikanter anpassar sin körning efter vad som är praktiskt för dem. :mad:

Många kanske skulle börja fundera på varför deras svarta hojar med svarta plastlock framför reflektorerna syns så dåligt tillsammans med det svarta skinnstället och tillhörande svart hjälm med svart visir...:va

Bilister ser det de vill se, från det undermedvetna. Har man aldrig varit inblandad med mc i trafiken så ser många bilister inte mc, helt enligt en trafikpsykolog i uppsala.

Det enda vi kan göra är att SYNAS, med eller heljlus, varselväst osv.

Samt se till att ha så mycket marginaler att man klarar en situation med blinda bilister.

Kör med insidan av huvudet, använd fantasin till att tänka på vad kan hända om den där gör så, eller ser han mig inte...osv.

Kör med insidan av huvudet, använd fantasin till att tänka på vad kan hända om den där gör så, eller ser han mig inte...osv.

Han jag övningskörde hos började med att säga "Förutsätt att alla bilister är idioter så kommer du överleva mycket längre." och det har faktiskt räddat mig fler gånger än jag vågar räkna. Tråkigt men sant.

Last edited:
Har läst tråden ang. senaste dödsolyckan, och det är bara så himla tragiskt... 18 år var killen.

Nu räcker det !

Skall genast gå och köpa en reflexväst och reflextejp. Kanske tejpen finns i andra färger än orange. Det bara MÅSTE vara bättre att synas ordentligt än att vara snygg.

För som sagt.... nu räcker det !

många bilister vrider inte ens på ögonen för att titta i backspegeln, tyvärr..

Undrar hur många av dödsolyckorna på mc orsakas av idioter i bilar?

Tycker att alla som innehar körkort ska vara tvungna att göra teoriprov, synundersökning och ett körprov var 10-e år för att få behålla kortet ö.h.t.

sett alldeles för mycket skit hända på vägarna i år..

Ser alltid bilister som idioter som inte kan köra eller ser nått när jag kör hoj ibland dem, hoppas ni ser mig lika dant när jag kör omkring i min bil.

Imponerande. Jag tror inte jag skulle klara att inte stanna bilisten och ifrågasätta hans intelligens rätt rejält och sedan avsluta med att berätta att jag kommer polisanmäla honom.

Normalt så hade man nog handlat så, eller gjort något väldigt onödigt som att sparka bort en backspegeln eller liknande. Men då självrisken var över 19.000:- + mvs på de Ducatihojjar vi provkörde så var man lite nervös...

Jag har ett förslag...

Vad sägs om att försöka få SMC att Lobba för att mc ska få ha blixtljus, som antingen är på hela tiden i en annan färg än polisens, typ vitt (kort sagt, inte blått eller rött). Dessa skulle endast få användas på tunga mc, så ingen kan skylla på att de trodde att vi var en moppe. I praktiken skulle detta innebära att blixtljus i kombination med blått ljus = utryckningsfordon. I kombination med rött och blått = stanna! Endast blixtljus = mc. Detta skulle naturligtvis utformas på ett sådant sätt att vi varken stöter oss med ordningsmakten eller bländar någon. Detta skulle kunna vara frivilligt såsom dimljus är frivilligt på mc. I dagens läge är exempelvis rött blinkande baklampor på vanliga cyklar förbjudna, men nog fan är det de man ser bäst.

Sedan, för att öka på synligheten, framförallt i mörker skulle man kunna sätta på lite reflexdekaler utan att det skulle se alltför taskigt ut (så att även de fåfänga, likt mig själv, skulle dra på dessa). Ett förslag på detta skulle kunna se ut så här (på min egen hoj):

I dagsljus:

Z750Silver.jpg

I mörker, (med lampor som lyser mot)

Reflex.jpg

Feedback?

Last edited:
Back