Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja det var ju inte direkt någon djupdykning i någonting...
...men det med att ett inbyggt solvisir försämrar säkerheten (även om det mer insinuerades än bekräftades) var ändå lite intressant och inget jag tänkt på innan. Kanske inte så jätte konstigt egentligen, men som sagt inget jag tänkt på. Mest tyckt att det verkar smidigt. Men solglasögon funkar ju också.
Om vi lämnar solvisiret och jämför integral hjälmar som inte går att öppna mot öppningsbara integralhjälmar, hur ser det ut där? Är det några direkta skillnader i säkerhet?
När jag gick på körskola så tyckte de att de var bra med öppningsbar hjälm eftersom det är lättare för räddningspersonal att öppna och ta av vid en olycka.
Vad säger SH panelen ?
Absolut inga pengar som styr. Möjligt att du läst någon annan tidning, men MC-Nytt har inte haft någon annons med från Grahns.
Visst, det är lättare för räddningspersonalen att öppna utan att ta av... men samtidigt så rörliga delar gör att den kan öppnas av en krasch och skada dig mer. En hel integralhjälm är ju byggd för att skydda så mycket som möjligt, därför som bara visiret är öppningsbart.
Såklart styr pengar media till viss del! Man vill ju behålla de som annonserar mycket. Kan inte uttala mig om just MC-nytt dock.
Har gjort lite undersökningar tidigare gällande biltidningar och där var det ibland ganska uppenbart att det inte var lika spelregler vid tester mm.
Helt fel, korrektet var rätt utfört med rätt storlek till rätt hjälm. Det hade bara smygit sig in et stavfel, det var det som Johan från Grahns försökte rädda sitt skinn på. Kan man inte förklara att hjälmen är skit kan man alltid lura någon med rökridåer. Tydligen blev du lurad iallafall.
Vilket djävla stolpskott från Grahns, Johan Drapkin borde sälja herbalifeprylar istället.
Att Manfred Holz älskar helsidesannonser från Grahns och Nolan är pinsamt uppenbart. Så mycket att man sitter i deras knän även när bevisen är hårda och tydliga för att hjälmen ifråga inte klarar ett test.
Visst, det är lättare för räddningspersonalen att öppna utan att ta av... men samtidigt så rörliga delar gör att den kan öppnas av en krasch och skada dig mer. En hel integralhjälm är ju byggd för att skydda så mycket som möjligt, därför som bara visiret är öppningsbart.
Jepp och räddningspersonal har verktyg för att öppna en hjälm om det behövs, tar ett par sekunder att ta bort hela och dom gör hellre det än att dom letar efter en öppningsmekanism som sällan är lik på alla hjälmar.
Nä håller med, så få rörliga delar som möjligt bör man nog ha, mindre som går sönder om en krash händer
Jag antar att du kört många mil med en Biltemahjälm för att veta detta?
Eller chansar du?
Hjälmar med bogvisir verkar inte vara så bra enligt diskussioner på advriders......Om vi lämnar solvisiret och jämför integral hjälmar som inte går att öppna mot öppningsbara integralhjälmar, hur ser det ut där? Är det några direkta skillnader i säkerhet?....
Därför att man vill visa att en dyrare hjälm inte alltid är "bättre" än det billigare alternativet.
Sen att de klassas som olika hjälmtyper nämndes inte.
Exakt, och egentligen vad spelar det för roll. Vem hade vågat köpa en öppningsbar hjälm om det visade sig att det inte klarade tester på samma premisser som andra "bra" hjälmar.
Tycker det är imponerande och ett test är ett test.
Hjälmar med bogvisir verkar inte vara så bra enligt diskussioner på advriders.
Flip up helmets ?? Do you like your face??
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=347210
En kinakopia på en Schubert mot betong i 100km/h?
Jösses !
Håll du 100/kmh i en vägg med skallen i vilken hjälm du vill.
Vad tror du resultatet blir, att du slipper en bula?
Fan, vakna.......
Med det resonemanget borde det inte finnas en kotte som kör runt med knuttehjälmar... de som ser ut som en potta på huvet.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |