SVT Sverker PLus

Nja det är oxå en myt många håller för sanning. De hjälmar som används även i MotoGP är "Off the Shelf" som tillverkarna själva säger. Skillnaden är enbart att dom ibland har en egen storlek vilket vi vanliga dödliga inte har och en egen lackering. Storleken anpassas med inredningen och till liten del även frigolit formen men inte med skalet.
En Replica hjälm är samma som de använder men man får betala 1000 kronor extra för lacken. Det är alltså inget topsecret eller hysh hysh med deras hjälmar och vill du köpa en hjälm Rossi svettats i så kan du göra det....men det kostar ju!

Jag har ju mycket svårt att tro att Stoner åker runt i en plasthjälm. Nolan gör ju inga komposithjälmar. :)

Jag har ju mycket svårt att tro att Stoner åker runt i en plasthjälm. Nolan gör ju inga komposithjälmar. :)

http://www.nolanhelmets.com/x602.htm

x602-1.jpg

"Casey Stoner Replica Full-Face Series:

- Lightweight composite fiber shell (carbon, Kevlar®, Kural®, and fiberglass) is finished with a Hi-Brite protective clear coat.
- Aerodynamic ventilation system efficiently moves air with dual intakes and rear exhaust that is integrated into the built-in spoiler.
UV 400 Lexan face shield blocks 100% of harmful UV rays and features tool-less, quick change ability.
- Dual-position shield mechanism securely locks shield closed or slightly-open for added ventilation.
- Integrated chinbar vents channel air onto face shield for effective defogging.
- Included anti-fog inserts are made of 100% anti-fog material and are unfoggable above 32°.
- Fully removable, anti-bacterial, anti-fungal, hypoallergenic, machine washable liner also features sweat-wicking capabilities.
- Removable cheek pads.
- Double D-Ring Retention System.
- ECE-2205 and DOT approved"

Många i MotoGP använder X-lite hjälmar. Vilka är Nolans prestigemärke.
Lite som Lexus är egentligen en Toyota.

Err va? :va Var har du läst att dom inte gör komposit hjälmar?

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...