Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det nedre inslaget i länken var ju ganska positivt om motorcyklism.
Jag jobbar som gymnasielärare och har varje år några killar (hittills aldrig någon tjej tyvärr) som har 125:a. Några få av dessa har under tredje året tagit a2-kort. Jag tycker nog att intresse ofta finns men de är ofta intresserade av mycket annat också. När de blir 18 är ofta bil intressantast och det jobbas och spars och så köps det en äldre BMW eller Audi. Kanske kommer några av dessa att återuppta hojkörandet senare.Brukar kasta mycket skit på nya generationen men jag tror det är en ekonomisk fråga i många fall. Allt är dyrt och att vara arbetare lönar sig knappt idag. Mina föräldrar kunde köpa ett stort hus och ha två bilar och åka utomlands på semester varje år på 1,5 löner.
Idag får man ett mobilabonemang och hyra en etta för samma lön om mna är ung. Finns inga pengar att prioriter hoj för.
Det var ingen skillnad på 80-talet när jag började köra hoj, och det gäller alla intressen man har som ung. Vi körde moped, och sen MC, och sen bil, och då blev man snabbt bekväm. Det var mycket lättare att ragga med bil också, och träffa polare och umgås.Jag jobbar som gymnasielärare och har varje år några killar (hittills aldrig någon tjej tyvärr) som har 125:a. Några få av dessa har under tredje året tagit a2-kort. Jag tycker nog att intresse ofta finns men de är ofta intresserade av mycket annat också. När de blir 18 är ofta bil intressantast och det jobbas och spars och så köps det en äldre BMW eller Audi. Kanske kommer några av dessa att återuppta hojkörandet senare.
Man borde kanske ställa sig frågan varför vissa faktiskt fortsätter att köra motorcykel årtionde efter årtionde? Det är dyrt, opraktiskt och svårt att förena med familjeliv.
Att hon tar körkort är ju en förälders dröm. De flesta unga idag orkar och vill ju inte ens ta kortet. För mig en självklarhet om tanken är att man ska arbeta för då krävs körkort. Men många bor i storstäder och räknar med att åka kollektivt resten av livet.Jag är glad för att min dotter (23 år) håller på att övningsköra nu. Hon tillhör den här yngre generationen som måste till för att det ska finnas motorcyklar i framtiden. Sen att det krävs fem tabletter valium varje gång vi ska övningsköra är mer mitt problem...![]()
Vem vet, gen z och ɑ kanske har sett att millennietomtarna tycker mc är dumt och väljer hojen bara därför?Fd. flygtekniker här! Och visst har många av mina gamla kollegor hoj! Men jag upplever att intresset bland ungdomar är större idag än för 10-15 år sedan. Båda sönerna har kort och hoj såklart! Tyvärr inte dottern ännu, men skulle nog kunna hända de närmaste åren. På mitt nuvarande jobb finns det en hel del ungdomar och där snackas det mycket, men har inte blivit verkstad ännu bland så många, men en som kör SM 600 i alla fall!
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |