SVT: Motorcykelägare blir allt äldre – minskat intresse bland yngre

Väldigt specifika yrken som ägare...?

"Minst vanligt är det att hudterapeuter och dietister står som ägare"
"Flest motorcykelägare hittar vi bland män som jobbar som säkerhetsinspektörer eller flygtekniker."

Har det gått ut någon undersökning från SCB till ägarna angående deras yrke? Eller vart finns det registrerat vad man jobbar som?

Det finns många saker som talar emot bli ung motorcykelägare idag. Även i de fall intresset finns. Att många unga idag flyttar till städerna för att studera innan de börjar jobba gör saker värre.

Innan man ens skaffat kortet har vi krångliga körkortsregler. Vill man inte behöva ta om kortet flera gånger är det bara att vänta tills man är 24. Framförallt när man är ung, fattig student.

När man väl ska köpa hojen är försäkringspremierna hutlösa, framförallt om man bor i någon större stad. Det gäller inte bara de fräckaste sporthojarna. När jag själv letade efter min första hoj fick jag hutlösa bud, även på gamla trökhojar.

Sen har vi praktikaliteterna att ha hojen. Bor man i en studentlägenhet, eller vanlig hyresrätt i en större stad är det långt ifrån säkert att man kan förvara den någonstans i närheten. Att ställa sin dyraste ägodel i ett cykelställ är inte skitlockande för många.

När man till slut är gammal nog att det är "rimligt" att skaffa hoj, man har bostad med garage, kortet är lätt att ta och försäkringen inte har en årskostnad som uppgår till hela hojbudgeten närmar man sig ofta 30. Då är det dags för barn för många och hojåkandet blir liksom aldrig av.

Inget av hindren är såklart saker man inte kan lösa med lite vilja, jag har själv gjort det. Men de som kanske inte har samma driv, de som bara är lite nyfikna, de kommer aldrig ta sig till sin första hojupplevelse. Och har vi inga som kör när man är ung får vi inte heller några återfallsknuttar efter barnåren är slut.

Ser det själv som en påverkanskampanj, en effekt av att utvecklingen av motorcyklar som är eldrivna går trögt, så bidrar SVT med att sprida nyheten att kör man hoj blir man mer och mer passe'.

Det ju inte direkt gott om media där framförandet av hoj sätts i centrum och är fränt. Inte någon dödsrobotarnie som flyger med en Harley, eller nån ung ligist på en cross.
Eller andra liknande saker.

Brukar kasta mycket skit på nya generationen men jag tror det är en ekonomisk fråga i många fall. Allt är dyrt och att vara arbetare lönar sig knappt idag. Mina föräldrar kunde köpa ett stort hus och ha två bilar och åka utomlands på semester varje år på 1,5 löner.

Idag får man ett mobilabonemang och hyra en etta för samma lön om mna är ung. Finns inga pengar att prioriter hoj för.

Jag är glad för att min dotter (23 år) håller på att övningsköra nu. Hon tillhör den här yngre generationen som måste till för att det ska finnas motorcyklar i framtiden. Sen att det krävs fem tabletter valium varje gång vi ska övningsköra är mer mitt problem... :)

Hörde häromdagen om elskotrar i asien. De massproducerar dessa med pressade plåtramar och en elmotor och kostar ca 300 dollar, dvs runt 3000 spänn och de vräker ut sådana.
OM det blir möjligt i sverige att köra MC upp till 125 cc på B-kort och import av den här typen av PTW (Powered Two Wheelers) så kanske vi får en annan framtid. Jag är lite kluven i frågan om B-kort men det är kanske bra för fortlevnaden för MC?

Brukar kasta mycket skit på nya generationen men jag tror det är en ekonomisk fråga i många fall. Allt är dyrt och att vara arbetare lönar sig knappt idag. Mina föräldrar kunde köpa ett stort hus och ha två bilar och åka utomlands på semester varje år på 1,5 löner.

Idag får man ett mobilabonemang och hyra en etta för samma lön om mna är ung. Finns inga pengar att prioriter hoj för.
Jag jobbar som gymnasielärare och har varje år några killar (hittills aldrig någon tjej tyvärr) som har 125:a. Några få av dessa har under tredje året tagit a2-kort. Jag tycker nog att intresse ofta finns men de är ofta intresserade av mycket annat också. När de blir 18 är ofta bil intressantast och det jobbas och spars och så köps det en äldre BMW eller Audi. Kanske kommer några av dessa att återuppta hojkörandet senare.

Man borde kanske ställa sig frågan varför vissa faktiskt fortsätter att köra motorcykel årtionde efter årtionde? Det är dyrt, opraktiskt och svårt att förena med familjeliv.

Jag jobbar som gymnasielärare och har varje år några killar (hittills aldrig någon tjej tyvärr) som har 125:a. Några få av dessa har under tredje året tagit a2-kort. Jag tycker nog att intresse ofta finns men de är ofta intresserade av mycket annat också. När de blir 18 är ofta bil intressantast och det jobbas och spars och så köps det en äldre BMW eller Audi. Kanske kommer några av dessa att återuppta hojkörandet senare.

Man borde kanske ställa sig frågan varför vissa faktiskt fortsätter att köra motorcykel årtionde efter årtionde? Det är dyrt, opraktiskt och svårt att förena med familjeliv.
Det var ingen skillnad på 80-talet när jag började köra hoj, och det gäller alla intressen man har som ung. Vi körde moped, och sen MC, och sen bil, och då blev man snabbt bekväm. Det var mycket lättare att ragga med bil också, och träffa polare och umgås.

Tänk alla som slutat med olika former av intressen och idrotter när de fyller 18 och skaffar bil.
Det största hotet mot MC intresset är hormoner och att intresset för det motsatta könet växer. Kan vi avskaffa det så kommer MC-intresset att frodas!

Fd. flygtekniker här! Och visst har många av mina gamla kollegor hoj! Men jag upplever att intresset bland ungdomar är större idag än för 10-15 år sedan. Båda sönerna har kort och hoj såklart! Tyvärr inte dottern ännu, men skulle nog kunna hända de närmaste åren. På mitt nuvarande jobb finns det en hel del ungdomar och där snackas det mycket, men har inte blivit verkstad ännu bland så många, men en som kör SM 600 i alla fall!

På stenåldern när jag var ung hade alla moppe när man blev 15 och där väcktes intresset och vi började skruva.
Idag har i princip alla kids en fin V70 a-traktor istället så dom kommer inte i kontakt med moppe/mc på samma sätt som min generation.

Det var rätt många som hade moppe när jag var 15, farsan frågade om jag ville vänta och ta kort för lätt mc vilket lät asbra. Sen parkerade min kusin sin 125a i en lyktstolpe och morsan tyckte det var läge för vetokortet.
Så jag började dyka istället, det var tydligen riskfritt. (iofs var jag 18 då så det var lite mindre möjlighet för vetokortet)

Det var däremot inte så många som gick över till 125a vad jag kan minnas. En kompis jobbade järnet på att bygga om en SAAB 900 till a-traktor men jag tror inte han körde den någon gång efter den blev klar.

Jag är glad för att min dotter (23 år) håller på att övningsköra nu. Hon tillhör den här yngre generationen som måste till för att det ska finnas motorcyklar i framtiden. Sen att det krävs fem tabletter valium varje gång vi ska övningsköra är mer mitt problem... :)
Att hon tar körkort är ju en förälders dröm. De flesta unga idag orkar och vill ju inte ens ta kortet. För mig en självklarhet om tanken är att man ska arbeta för då krävs körkort. Men många bor i storstäder och räknar med att åka kollektivt resten av livet.

Fd. flygtekniker här! Och visst har många av mina gamla kollegor hoj! Men jag upplever att intresset bland ungdomar är större idag än för 10-15 år sedan. Båda sönerna har kort och hoj såklart! Tyvärr inte dottern ännu, men skulle nog kunna hända de närmaste åren. På mitt nuvarande jobb finns det en hel del ungdomar och där snackas det mycket, men har inte blivit verkstad ännu bland så många, men en som kör SM 600 i alla fall!
Vem vet, gen z och ɑ kanske har sett att millennietomtarna tycker mc är dumt och väljer hojen bara därför? :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT