SVT: Motorcykelägare blir allt äldre – minskat intresse bland yngre

Väldigt specifika yrken som ägare...?

"Minst vanligt är det att hudterapeuter och dietister står som ägare"
"Flest motorcykelägare hittar vi bland män som jobbar som säkerhetsinspektörer eller flygtekniker."

Har det gått ut någon undersökning från SCB till ägarna angående deras yrke? Eller vart finns det registrerat vad man jobbar som?

Det finns många saker som talar emot bli ung motorcykelägare idag. Även i de fall intresset finns. Att många unga idag flyttar till städerna för att studera innan de börjar jobba gör saker värre.

Innan man ens skaffat kortet har vi krångliga körkortsregler. Vill man inte behöva ta om kortet flera gånger är det bara att vänta tills man är 24. Framförallt när man är ung, fattig student.

När man väl ska köpa hojen är försäkringspremierna hutlösa, framförallt om man bor i någon större stad. Det gäller inte bara de fräckaste sporthojarna. När jag själv letade efter min första hoj fick jag hutlösa bud, även på gamla trökhojar.

Sen har vi praktikaliteterna att ha hojen. Bor man i en studentlägenhet, eller vanlig hyresrätt i en större stad är det långt ifrån säkert att man kan förvara den någonstans i närheten. Att ställa sin dyraste ägodel i ett cykelställ är inte skitlockande för många.

När man till slut är gammal nog att det är "rimligt" att skaffa hoj, man har bostad med garage, kortet är lätt att ta och försäkringen inte har en årskostnad som uppgår till hela hojbudgeten närmar man sig ofta 30. Då är det dags för barn för många och hojåkandet blir liksom aldrig av.

Inget av hindren är såklart saker man inte kan lösa med lite vilja, jag har själv gjort det. Men de som kanske inte har samma driv, de som bara är lite nyfikna, de kommer aldrig ta sig till sin första hojupplevelse. Och har vi inga som kör när man är ung får vi inte heller några återfallsknuttar efter barnåren är slut.