Svingarmsvinkel

Tror du får utvecka mer vad du är ute efter?
 
Att det inte skall börja understyra när jag vrider på rullen.
 
Har det något att göra med svingarmsvinkeln?
 
Det beror på lite mer än bara vinkeln. Det finns chassigurus här på forat ,men vad är det för hoj till att börja med? Är den orginal?
 
Mig veterligen justerar man bara fjädring på en hoj om den beter sig konstigt under acceleration. Möjligen kontrollera däcktryck också.
 
Låter som en feljusterad fjädring. Antingen bak , fram eller både och ...
börja med häng och sag mm enligt instruktionsboken
Är fjädern helt slut eller för mjuk?
 
När du ökar farten med bibehållen lutningsvinkel så ökar kurvradien, när du sänker farten så minskar den. Håll högre fart in i böj om du vill att det ska gå fortare.
 
En motorcykels fullständiga beteende under gaspådrag är resultatet av en hyfsat komplicerad ekvation som bl.a. innehåller motorcykelns tyngdpunkt och masströghet, fjädringens styvhet och dämpning, friktion, utgående axels vridmoment och framförallt den så kallade "squat" eller "anti-squat" geometrin. Svingarmsvinkeln har i sammanhanget låg betydelse jämfört med t.ex. "anti-squat" vinkeln som det redan finns en tråd om.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top