Svetsa ram, går det, och vad säger besiktningen?

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Köpte en krockad Kawasaki ZX600E -96 i förra veckan. Såg att det var en skada på ramen, under höger fotpinne, men slog till för jag tyckte priset var hyfsat bra. Nu när jag börjat plocka ner hojen har jag även märkt två sprickor i ramen, en mindre på bakramen, och en större på framdelen av ramen.

Har tidigare lämnat in en aluminiumram till en kille för svetsning och det blev mycket bra. Svetsningen av sprickorna är jag inte så orolig för, för det tror jag inte kommer vara något större problem, men den stora skadan? Det är lite gods som är borta, men det är ingen viktig fästpunkt eller liknande där.

Är det möjligt att svetsa detta? Kommer en besiktningsman ha invändningar emot det vid en besiktning?

:va

Bifogat

• _MG_9668.JPG
    _MG_9668.JPG
    115.4 KB · Visningar: 690
  • _MG_9673.JPG
    _MG_9673.JPG
    91.2 KB · Visningar: 473
  • _MG_9675.JPG
    _MG_9675.JPG
    165.4 KB · Visningar: 468
  • _MG_9677.JPG
    _MG_9677.JPG
    141.1 KB · Visningar: 579
  • _MG_9680.JPG
    _MG_9680.JPG
    93 KB · Visningar: 429
  • _MG_9683.JPG
    _MG_9683.JPG
    86.1 KB · Visningar: 443
Nu kan jag iofs inte detta men är det inte en stor risk för mikroskopiska sprickor som kan påverka hållfastheten eller i värsta fall utveckla sig till större sprickor när nu cykeln verkar ha fått sig en rejäl smäll? :gnissla
Röntgar man MC ramar vid tveksamma fall?
Nyfiken, därav frågorna:)

Nu kan jag iofs inte detta men är det inte en stor risk för mikroskopiska sprickor som kan påverka hållfastheten eller i värsta fall utveckla sig till större sprickor när nu cykeln verkar ha fått sig en rejäl smäll? :gnissla
Röntgar man MC ramar vid tveksamma fall?
Nyfiken, därav frågorna:)

Jag är inte heller metallurg men jag tycker skadorna ser svetsbara ut. Bakramen är absolut inga problem och motorfästet är i sig lugnt. Frågan är bara hur mycket övrigt våld ramen har fått ta, det ser ut som motorn har fått sig en ordentlig smäll och slagit ur fästena, fördelen är att då är chansen för att huvudrambalken styrhuvud/sving är frisk större. Är den rak och oskrapad i övrigt så hade jag kört vidare....

På pappas gamla jobb hade de materialrtg så jag har på skoj testat det på ramar men skall man skicka iväg det till någon som tar betalt är det väl dyrt jämfört med vad en beg ram på skroten kostar...

det du kan göra är ju o mäta upp ramen i en jigg för o se om det är värt resterande jobb ,,, men sj svetsningen är ju inget större bekymmer .. finns ju alltid några industriområden i städerna man bor, ngn där borde ju syssla med alu svetsning till en billig peng

Ramen är ju svetsad från början så vad ska svensk bilbekämpning invända på att ramen är svetsad?

Gör man det rätt syns det inte, framför allt inte på dina skador.

Eventuellt gör man en ny del nederst och svetsar fast om man vill få 'factory look' istället för att lägga i material etc.

Skulle du efter svetsning låta lackera ramen syns det ingenting, förutsatt att det gjorts av någon som kan svetsa.

Jag fick örat som håller fast bakramen fastsvetsat med en fulsvets, styrkan var säkert bra men det var inte vackert. Inget gnäll på bilprovningen varken på reggbesiktning eller senare besiktning.

Själva sprickorna är jag inte så orolig för, inte heller vad besiktningen tycker om dem. Men däremot skadan under fotpinnen, undrar mest vad besiktningen säger om hållfastigheten och så på ramen. Hoppas bara inte att det är några andra skador på ramen, men har inte sett något iallafall.

Tror nog det lutar åt att pröva svetsa, har tidigare anlitat en mycket duktig svetsare, så han borde nog kunna fixa detta med.

Inga problem att laga detta ,Se bara till att få bort eloxeringen

Gör INTE som många plantor och bara baka in skiten i svetsen

Har sett många dåliga exempel

Bästa metoden är att " beta " bort eloxeringen

Det gör man hos eloxeraren ( bakom Öhlins exempelvis )

Näst bäst är att låta blästra bort eloxeringen

Hur som helst så lär man riva ner hojen

Helst även låta lackera ramen när man är klar

Säg till om du behöver hjälp ( svetsar många ramar varje år )

Peter

Bara en fundering...
För att erhålla samma hållfasthet i en ram av lättmetall som består av gjutna och dragna-rör, och som i sin tur är ihopsvetsade måste gå igenom en så kallad T4 eller T6 värmebehandling (eller motsvarande enligt spec. från fabrik) behandling för att "upplösningsbehandling och åldring" och få samma metallurgiska egenskaper i de gjutna, dragna och svetsade området.

Och sätter man en svets i en ram och lagar UTAN att hela ramen genomgår rätt värmebehandling som specats från fabriken IGEN, så är hållfastheten i HAZ in i grundmaterialet nere på lägsta grundmaterialtes nivå.
Vilket skulle betyda att runt svetsstället är ramen svagare än orginalramen.

Det följer NÄSTAN hur de går om man svetsar i s.k. EHS (extrahög hållfast stål)

Men, ja gissar de finns messerschmittar som vet bättre hur man konstruerar i ali-bum-bum?

Ja reserverar mig för semantiska skiljaktigheter...

Bara en fundering...
För att erhålla samma hållfasthet i en ram av lättmetall som består av gjutna och dragna-rör, och som i sin tur är ihopsvetsade måste gå igenom en så kallad T4 eller T6 värmebehandling (eller motsvarande enligt spec. från fabrik) behandling för att "upplösningsbehandling och åldring" och få samma metallurgiska egenskaper i de gjutna, dragna och svetsade området.

Och sätter man en svets i en ram och lagar UTAN att hela ramen genomgår rätt värmebehandling som specats från fabriken IGEN, så är hållfastheten i HAZ in i grundmaterialet nere på lägsta grundmaterialtes nivå.
Vilket skulle betyda att runt svetsstället är ramen svagare än orginalramen.

Det följer NÄSTAN hur de går om man svetsar i s.k. EHS (extrahög hållfast stål)

Men, ja gissar de finns messerschmittar som vet bättre hur man konstruerar i ali-bum-bum?

Ja reserverar mig för semantiska skiljaktigheter...

Ganska så rätt när det gäller 6082 ( gammla 4212 )

Mc ramar är oftast i legeringen 7020 som faktiskt inte kräver efterbehandling

Där räcker det med nån dag eller 2 så har man i stort sett full styrka

Även 4212 återgår efter några veckor till godtagbart hög styrka

Men helt rätt enligt ovanstående (upplösningsbehandling+varmåldring krävs för full styrka)

BURNADANNE var är aluminiumkompendiet som du skulle scanna och lägga upp?? HEHE:D

Gammal artikel från Performance magazine som beskriver det mesta i ämnet

( T4 och T6 beskriver i vilket stadie metallen befinner sig i )

T6 = Upplösningsbehandlat + varmåldrat

Varför "spricker" ramen i eller vid svetsfogarna vid såna här påfrestningar ?

Nånstans måste ju vara svagaste stället

2 olika material ( gjutet och strängpressat ) samt olika material tjocklekar

ganska mycket högre laster vid en krock än ramen är tänkt för

OM det handlar om "ali-bum-bum" så är en sådan ram en kompromiss.
Nr. 1A man fick lära sig i konstruktionslära e att alu och dess legeringar har dålig utmattningshållfasthet, och svetsar man dessutom i det hela UTAN att värmebehandla det hela så har man definitvt ett problem.
Speciellt om svetsarna ligger där det finns höga växlande spänningar.
Men så vill ju ingen tillverkare att saker ska hålla för bra heller, då får dom inte sälja något.

Visst finns det legeringar som SKULLE kunna hålla bättre, men de tror ja ingen av oss dödliga skulle ha råd med.

Enda svetsmetod som INTE påverkar en alu-legering negativt mig veterligt kallas stirfriction-welding, de e en "grispitt som trycks ner mot en fog och blandar ihop plåtarna med friktion. Dyr & komplicerad, beroende på produkt.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra