Bubbas
nähä, om man skulle...
Vid körning i bänk "lönar" det sig att spänna kedjan til et spel på ca 10mm. Ger en del på pappret ur skrivaren. Att köra med ett hårdare däck ger ytterliggare på samma papper.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har plockat ut > 5000 mil på ett drevpar och ca 2500 mil i snitt per kedja.
(530) Det gäller att byta kedja i tid. 2 kedjor per drevpar. Det är en dålig, töjd kedja som äter drev. Byt ketting i tid och man sparar dreven.

Vid körning i bänk "lönar" det sig att spänna kedjan til et spel på ca 10mm. Ger en del på pappret ur skrivaren. Att köra med ett hårdare däck ger ytterliggare på samma papper.
De är jävligt sällan kedjor går sönder... oftast så håller de tills de är helt slut.
Men som de är med alla slags produkter så kan de paja. Jag byter kedja 1-2 ggr per säsong. Men då kör jag med 520 kedja som har betydligt kortare livslängd.
Du kanske älskar att svetsa på saker? allting du har i garaget har du vart på med din svets, tom tjejens cykel har du svetsat på. En gång glömde din kompis sin snowracer hos dig, då hade du svetsat på den med. Igår var du i garaget igen när du ätit och var sugen på att svetsa, i ögonvrån såg du den stackars kedjan på din motorcykel som du inte svetast på än. Men tänker göra det igen fastän det käns i maggropen att det är fel, kanske hade du inte en manlig förebild som barn, jag vet inte men du kan inte låta bli att svetsa du älskar din svets.
Nej
/J
Detta inlägg var nog det roligaste jag läst på länge.
/Fredde
HD brukar väl vara bestyckade med en läcker rem?
De har dessutom fräscha rem-lagningskit om remen skulle gå av under en maklig söndagstur i brant uppförsbacke med en tjock tant därbak.
Jörgen, du har bergis kedja på din.
/Fredde

Min erfarenhet bygger på ståldrev, både fram, givetvis; men även bak.
Så du menar att min kedja jag kört med två säsonger är slut?Jag ska byta men det konstiga är ju att den tammefan inte sträckts i princip någonting!!! Visst är det mysko? Jag har ju kört 650 mil!
Hur ofta byter du drev?
hehe satan... Vad har du för kedja? Är säkert en fråga om underhåll och så borde det kanske bero på körstil också?
Men 650 mil? de e väl ovanligt långt för vilken race kedja som helst? eller?
Byte till Torpet om en månad... Man vill ju inte uppleva att man ligger där på varv 14, ett varv till mål, före Sunkan och alla andra hungriga fjun, OCH SÅ GÅR KEDJAN AV!!!![]()
Men den har tammefan inte sträckts alls!!!
Vad är problemet med ett vanligt kedjelås?
Just nu har jag visserligen nitad kedja.. Men jag kör ca 2000-2500 mil per år.
Kört hoj på gatan sen 1987 och aldrig varit med om att kedjelåset stuckit.
Rätt monterat och bra översyn på kedjan. Smörj ofta mm..
De jag varit med om att kedjelåset delat på sig mm så har det varit felmonterat, eller kedjan i uselt skick.
Så varför svetsa?
Då är det bättre att du nitar. Vilket säkert också blir mindre jobb. Nita kan du göra med en vanlig kulhammare.
Kläm ihop kedjelänken med lämpligt verktyg. Jag har använt mig av en modefierad svetstång, placera nitkejdelåset vid bakdrevet. Sen knackar du lätt med kulhamaren. Klart.
Exkat. Nita är juh bäst men monterar man ett vanligt lås så går det fasen aldrig upp. Lägg på oringarna på med själva länken sedan ta en mutter som rymmer själva stången i sig sedan pressa med polygrip på bägge sidor så att spåren kommer fram för att sätta på låsbrickan. Smidigt och lätt. Glöm ej att bända isär det lite sedan med en mejsel så att det spänner på låsbrickan.
Har kört med vanligt lås på alla kedjor på mina crossar, och någo race och har aldrig drabbats av att den öppnat sig. Däremot så gick en länk av på crosskedjan en gång, men låset satt kvar![]()
///Micke
Det tråkiga är ju dock när kedjespänningen börjat variera över varvet, utan att man för den skull hittat skurna länkar![]()

Jag har varit med om att det gått upp. Vet ej om firman som satte på den klantat sig, men jag upptäckte att låsbrickan var borta.. Nitar alltid efter det.
Så har kedjan varit på ett par av mina hojar också. En del verkar ju tycka att det är dags att byta drivpaket så fort spänningen börjar variera lite över varvet, men senast var drivpaketet såpass OK att jag körde närmare 500-700 mil till innan byte.
Dock har jag väl funderat lite på vad det finns för risker med att köra med en sådan kedja...? Nån som har nåt att säga om det?![]()
Det beror ju förstås mycket på hur stor varians det är på kedjespänningen. Vad jag vet är dock att det kan bli resonanta svängningar i kedjan vid vissa hastigheter när kedjespänningen varierar. Man kan se detta fenomen bra i bromsbänk som sagt. Jag TROR att det är vid just sånt "rappande" som ett clipslås KAN lossna. Tröghetskrafterna verkar ju då tvärs kedjan och uppenbarligen med ansenliga G, eftersom man vid passage av dessa kritiska varvtal kan få en buk tom på den dragna sidan.Oooops!!![]()
Ja det undrar jag också, det är en knepig fråga.Det beror ju förstås mycket på hur stor varians det är på kedjespänningen. Vad jag vet är dock att det kan bli resonanta svängningar i kedjan vid vissa hastigheter när kedjespänningen varierar. Man kan se detta fenomen bra i bromsbänk som sagt. Jag TROR att det är vid just sånt "rappande" som ett clipslås KAN lossna. Tröghetskrafterna verkar ju då tvärs kedjan och uppenbarligen med ansenliga G, eftersom man vid passage av dessa kritiska varvtal kan få en buk tom på den dragna sidan.
/J
I alla fall om variansen håller sig inom "rimliga" gränser.|
|
Dags för Strängnäs Bike Show!
Sista lördagen i augusti är... |
|
|
Bikeweekend på Kjula denna helg
Den 22-23 augusti är det da... |
|
|
Motorcycle Inferno #8