Svetsa ihop en kedja??

försökte inte göra mig rolig på någons bekostnad! men det finns inte så många alternativ som e bra, kedjelås som finns på vanliga trampecyklar eller nitade kedjor för sporthoj! logiskt tänkande kommer man ganska långt på, om man inte vill forska fram några nya lösningar...

bror duktig, vad i ditt inlägg va så jävla bra för denna tråden då?

nu är väll jag likadan, men varför komma med dessa helt onödiga inlägg? som killen säger så är detta ju ett mc-forum där han vill ha info ang sin fråga. inget skämt forum där folk som vill visa sig vitsiga på andras bekostnad kan gotta sig? man kan ju fråga sig vad du hade för manliga förebilder när du växte upp som är tvungen att lägga in ett sådant här tidsödande inlägg. inte konstigt att varenda tråd blir flera sidor lång och när man lagt ner en 10minuter på att läsa allt så är hälften irrelevant.

bror duktig

Det är inge gayforum heller.

polarn fick svetsa sin kedja en gång i danmark när låsringen på kedjelåset försvunnit... x-ringen var väll inte vad den skulle efteråt, men han kunde köra hem iaf... sen att han fortsatte köra med den kedjan hela sässongen var ju hans val.... men den hölll det med... cykeln var en zx-9...
så visst går det svetsa, men skulle nog bara rekomendera det i nödfall när det är enda alternativet...

Jag vet att nitat är the shit så ni behöver inte övertyga mig om det men hur stor är risken egentligen att ett vanligt kedjelås går åt pipan på en supersport 1000cc som körs hyffsat aggro?

Nita det är kanon enkelt...

Kolla på www.grevensmcdelar.com
http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=27&subcat=73

"kedjebrytare" Den funkar att nita med också.. fungerar kanon!

Jag vet att nitat är the shit så ni behöver inte övertyga mig om det men hur stor är risken egentligen att ett vanligt kedjelås går åt pipan på en supersport 1000cc som körs hyffsat aggro?

De är jävligt sällan kedjor går sönder... oftast så håller de tills de är helt slut.
Men som de är med alla slags produkter så kan de paja. Jag byter kedja 1-2 ggr per säsong. Men då kör jag med 520 kedja som har betydligt kortare livslängd.

Last edited:
Nita det är kanon enkelt...

Kolla på www.grevensmcdelar.com
http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=27&subcat=73

"kedjebrytare" Den funkar att nita med också.. fungerar kanon!

De är jävligt sällan kedjor går sönder... oftast så håller de tills de är helt slut.
Men som de är med alla slags produkter så kan de paja. Jag byter kedja 1-2 ggr per säsong. Men då kör jag med 520 kedja som har betydligt kortare livslängd.

Tack för ett väldigt bra inlägg med lite feedback.!!!m Det är så det ska vara här tycker jag !! Så att man lär sig. Vissa vill bara verka duktiga fast de kör hojar utan vrid =) :arsele

Jag har endast varit med om ett kedjeras. Polarens gammelblejds kjetting bestämde sig för att ge upp under hård belastning. Blev rätt stora skador på hojen men han klarade sig som tur var bra. Mitt drivpaket börjar ge upp och jag kör onitat just nu men eftersom jag ändå måste byta paketet snart så verkar det ju drygt att greja o dona med kjettingen nu liksom.

Jag har endast varit med om ett kedjeras. Polarens gammelblejds kjetting bestämde sig för att ge upp under hård belastning. Blev rätt stora skador på hojen men han klarade sig som tur var bra. Mitt drivpaket börjar ge upp och jag kör onitat just nu men eftersom jag ändå måste byta paketet snart så verkar det ju drygt att greja o dona med kjettingen nu liksom.

Som sagt de e sånt som händer.. Det är ju i stort sett den delen som tar mest "stryk" på hela hojen.
Jo absolut så är det jobbigt att byta kedja, men jag kan nästan garantera att i stort så säger vilken mc verkstad som helst att om man byter drev så byter du även kedja.
De två delarna slits ju tillsammans, så om den ena är ny tex kedjan så kommer inte den nya kedjan att "kugga" i de gamla drevet ordentligt vilket kan leda till att kedjan tex går av pga fel belastning!

Som sagt de e sånt som händer.. Det är ju i stort sett den delen som tar mest "stryk" på hela hojen.
Jo absolut så är det jobbigt att byta kedja, men jag kan nästan garantera att i stort så säger vilken mc verkstad som helst att om man byter drev så byter du även kedja.
De två delarna slits ju tillsammans, så om den ena är ny tex kedjan så kommer inte den nya kedjan att "kugga" i de gamla drevet ordentligt vilket kan leda till att kedjan tex går av pga fel belastning!

M.a.o kör jag helvet ur befintliga paketet o byter till nytt som nitas. :tummenupp

När vi ändå pratar drivpaket, jag kör duralaludrev bak för att spara vikt, men det får ju till följd att bakdrevet ger sig först, ca 1500 mil. Eftersom ett nytt bakdrev kostar 800:- så byter jag ofta hela paketet då, dvs även framdrev och kedja. Kör med Regina X-ring 530. Så kort och gott får jag ut ca 1500 mil per paket. Hur många mil får ni ut?

M.a.o kör jag helvet ur befintliga paketet o byter till nytt som nitas. :tummenupp

Låter som en as bra idé!!!:tummenupp

När vi ändå pratar drivpaket, jag kör duralaludrev bak för att spara vikt, men det får ju till följd att bakdrevet ger sig först, ca 1500 mil. Eftersom ett nytt bakdrev kostar 800:- så byter jag ofta hela paketet då, dvs även framdrev och kedja. Kör med Regina X-ring 530. Så kort och gott får jag ut ca 1500 mil per paket. Hur många mil får ni ut?

1500 fan vilken lyx... får ut ca 200-300 mil på en kedja regina 520.
Alu dreven vet ja inte riktigt men jag drevar om hela tiden så de slits inte lika mycket..

Last edited:

Om man är noga så kan man genom att kolla i boken mäta upp den rekommenderade maxlängden mellan ett givet antal länkar för att få en tillståndskontroll på kedjan. Att "köra helvetet ur" befintligt paket brukar jag också göra, fast aldrig över maxlängden och aldrig om jag hittar skurna länkar. Isf så behöver man inte ha dåligt samvete.

Låter som en as bra idé!!!:tummenupp

1500 fan vilken lyx... får ut ca 200-300 mil på en kedja regina 520.
Alu dreven vet ja inte riktigt men jag drevar om hela tiden så de slits inte lika mycket..

Det är väl våndan med racing åas :hihi

Att du kör med aludrev förvånar mig inte då det är en banhoj! Men det verkar ju inte så ovanligt med aludrev även på gatsporthojar trots allt?
Kan hända ngt billigare drev än till min dock :gnissla

Jag gick och flummade på om jag skulle gå över till de tyngre ståldreven bak, men jag verkar ju vara i gott sällskap! Ty när jag kollar på tex drivpaket till sporthojar så verkar det ju vara vanligast med aludrev bak även på dessa. Även på hojar med högre effekt än min HD.

På vanliga kettingharleys är annars nämligen tunga ståldrev vanligast bak.

Last edited:
Om man är noga så kan man genom att kolla i boken mäta upp den rekommenderade maxlängden mellan ett givet antal länkar för att få en tillståndskontroll på kedjan. Att "köra helvetet ur" befintligt paket brukar jag också göra, fast aldrig över maxlängden och aldrig om jag hittar skurna länkar. Isf så behöver man inte ha dåligt samvete.

Smart idé. Ska kolla upp detta. :tummenupp Har du något bra tips på hur man kollar dreven också? Antar att det är känsla och erfarenhet man får gå på eller är det när kedjan är slut så byter man hela paketet?

Jag brukar göra nån slags "överlagsbedömning" o sen byter jag hela paketet på en gång.. men det känns ju inte sådär hundra direkt. :D

Smart idé. Ska kolla upp detta. :tummenupp Har du något bra tips på hur man kollar dreven också? Antar att det är känsla och erfarenhet man får gå på eller är det när kedjan är slut så byter man hela paketet?

Jag brukar göra nån slags "överlagsbedömning" o sen byter jag hela paketet på en gång.. men det känns ju inte sådär hundra direkt. :D

Jag kör lite överslagsbedömning jag med. Dvs jag hoppas att kedjan är tillräckligt töjd för att med gott samvete kunna kasseras vid den tidpunkten när det börjar bli i mina ögon oacceptabelt mycket hajfenform på dreven. :D

Det tråkiga är ju dock när kedjespänningen börjat variera över varvet, utan att man för den skull hittat skurna länkar :gnissla Sånt sätter sig som en kladdkaka i mitt pedant huvud, och efter några evckor så byter jag. I bromsbänken kan man nämligen se vilket sprattel det kan bli på en kedja med varierande spänning/längd vid vissa hastigheter.

Last edited:
Jag kör lite överslagsbedömning jag med. Dvs jag hoppas att kedjan är tillräckligt töjd för att med gott samvete kunna kasseras vid den tidpunkten när det börjar bli i mina ögon oacceptabelt mycket hajfenform på dreven. :D

Najs, då gör vi likadant, känns bra. :D

Jag har plockat ut > 5000 mil på ett drevpar och ca 2500 mil i snitt per kedja.
(530) Det gäller att byta kedja i tid. 2 kedjor per drevpar. Det är en dålig, töjd kedja som äter drev. Byt ketting i tid och man sparar dreven.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år