Svetsa i bensintank

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur ska man gå till för att säkert svetsa i en gammal bensintank? Har läst en del och det är ju allt från att bara ventilera, vattenfyll och sen "boffa" tanken med att tända vid tanklocket har gjorts i ungdomen och jag lever ju ännu men är räddare (kanske klokare) nu för tiden.

Har två objekt som behöver svetsas, tanken till turbo Hondan behöver få en returledning och sen köpte jag billigt en KLR Tengai tank till min KLR C som då behöver behöver få nya fästen till ram och sadel. Om man ändå måste svetsa i Tengai tanken så fick jag en idé om att förlänga tanken framåt runt kylaren där kylarvingarna sitter för att passa bättre på C modellen och även öka på tankvolymen lite till, dock kanske detta stannar som en idé?

Läst att man ska avfetta vilken avfettning är att rekommendera, kallavfettning är väl nåt liknande diesel, fotogen viljet väl känns så där för dieselrester vill man nog inte ha kvar?

Luftning av tanken borde ju kunna gå att göra med kompressorn att man kopplar in en slang i tanken och låter den stå och blåsa nån dag.

Om man fyller tanken med argon rotgas borde det väl vara säkert för då borde det väl vara omöjlig att få en smäll?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Det är väl inte direkt någon fara att tända något vid tanklocket så länge det bara finns en öppning och således begränsad tillgång till syre? Bensin är inte explosivt, bara brandfarligt.

Jag hade tömt tanken, sedan hällt i lite etanol och skakat runt det och sedan blåst ut det med kompressorluft. Sedan hade jag gjort rent området jag ska svetsa med lite sandpapper och slutligen lite aceton. Därefter hade jag fyllt tanken med rotgas och svetsat.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En slang/rör från avgasröret på bilen ner i tanken som ska svetsas och låt bilen stå på tomgång i 15 minuter så "dödar" du alla eventuella spår av brännbara rester i tanken. Har funkat på alla tankar jag har svetsat. Förmodligen går det lika bra med kolsyra.

Om du bara ska ha ett extra rör ner i tanken så kan du ju överväga att hårdlöda, eventuellt sätta dit en AN-nippel eller bara en mutter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bensin i perfekt stökiometrisk blandning är i alla fall tillräckligt explosivt för att spränga en tank om man har oturen att det råkar vara det. Hinner man börja värma lite och förånga bensinen innan det väl tänder så ökar sannolikheten att för just det.

Avgaser för att tränga ut syret fungerar säkert men tänk på att dieselmotorer går med luftöverskott särskilt på tomgång så använd i så fall en bensinmotor.

Jag skulle tvätta tanken först med e85 och/eller t-röd, det blandar sig med bensinen därefter vatten, vatten blandar sig med spriten men inte bensin.

Efter svetsning kan man ju använda samma överblivna e85 till att skölja bort eventuellt kvarvarande vatten.

Egentligen ska ju rotgas eller tvätta tanken räcka så gör man både och har man ju både hängslen och livrem vilket väl är en bra ide just här.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lär ju bli TIG-svets som gäller i alla fall på KLR tanken där man ska dit med nya fästen då den tidigare ägaren kapat bort fästena mot ramen i hopp om att få tanken att passa på en annan hoj, sen är fästet till sadeln annorlunda på C modellen som har ett annat fäste i bakkant av tanken.

Det känns ju ut som att man vill ha dubbel säkerhet då det gäller detta, så tvätta och rotgas får det nog bli, kanske också ha med sig nån som står beredd att tömma en pulversläckare eller i alla fall ha den väldigt nära tillhands.

Visst ska det teoretiskt räcka med rotgasfylld tank för att det inte ska smälla?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Eftersom jag är urusel på att svetsa aluminium har jag lämnat bort tanksvetsning.
Svetsarn som gjorde reparationen ville förstås att tanken var absolut tom.
Kopplade en tryckluftregulator via slang till tankkranen. Justerade till lagom lite flöde.
Öppet tanklock.
Efter 3 dar ingen lukt. Körde på veckan ut för att vara säker.
Slang + anslutning kan du återanvända för rotgasfyllning.
Finns nog snabbare metoder men det funkade.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lär ju bli TIG-svets som gäller i alla fall på KLR tanken där man ska dit med nya fästen då den tidigare ägaren kapat bort fästena mot ramen i hopp om att få tanken att passa på en annan hoj, sen är fästet till sadeln annorlunda på C modellen som har ett annat fäste i bakkant av tanken.

Det känns ju ut som att man vill ha dubbel säkerhet då det gäller detta, så tvätta och rotgas får det nog bli, kanske också ha med sig nån som står beredd att tömma en pulversläckare eller i alla fall ha den väldigt nära tillhands.

Visst ska det teoretiskt räcka med rotgasfylld tank för att det inte ska smälla?

Ja, utan syre med bensinen brinner det inte och därmed ingen smäll.

Och CO2 från bilens avgasrör duger egentligen lika bra som kvävgas för det ändamålet. Förutsatt att du inte har en dieselbil för den pumpar huvudsakligen ur sig luft.
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Man avgasar tankar genom att skölja dem med diesel. En tank sköljd med diesel kan ej ge explosion. Sköljer du med vatten, etanol eller liknande kan explosionsrisk fortfarande finnas.

Vet på både utbildad och erfarenhetsmässigt grund.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man avgasar tankar genom att skölja dem med diesel. En tank sköljd med diesel kan ej ge explosion. Sköljer du med vatten, etanol eller liknande kan explosionsrisk fortfarande finnas.

Vet på både utbildad och erfarenhetsmässigt grund.

På vilken skola/utbildning lär dom ut den metoden? Varför skulle det inte explodera med diesel?

Diesel är lite svårantändligt vid rumstemperatur eftersom den innehåller få flyktiga beståndsdelar men desto varmare det blir desto mer förångas den, kokpunkten ligger runt 2-300 grader. Svetsen är betydligt varmare än det så vad blir följden om det finns diesel kvar i tanken?
Lite diesel kvar när man börjar svetsa så förångas dieseln av värmen och du får en blandning av dieselångor och luft samtidigt som du alltså har en glödhet svets.
Om du uppnår rätt stökiometri på den blandningen så kommer det naturligtvis smälla.

Jag har inte gått utbildning i att svetsa bränsletankar men i mina öron låter det totalt hjärndött att lära ut nåt sånt.
Jag skulle gärna vilja fråga dina lärare vad tror du sker med dieseln när den sprutas in i cylindern på en motor.

Har du hört någon som rekommenderar skärbrännare eller liknande när dom plockar ut villaoljetankar?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
På vilken skola/utbildning lär dom ut den metoden? Varför skulle det inte explodera med diesel?

Diesel är lite svårantändligt vid rumstemperatur eftersom den innehåller få flyktiga beståndsdelar men desto varmare det blir desto mer förångas den, kokpunkten ligger runt 2-300 grader. Svetsen är betydligt varmare än det så vad blir följden om det finns diesel kvar i tanken?
Lite diesel kvar när man börjar svetsa så förångas dieseln av värmen och du får en blandning av dieselångor och luft samtidigt som du alltså har en glödhet svets.
Om du uppnår rätt stökiometri på den blandningen så kommer det naturligtvis smälla.

Jag har inte gått utbildning i att svetsa bränsletankar men i mina öron låter det totalt hjärndött att lära ut nåt sånt.
Jag skulle gärna vilja fråga dina lärare vad tror du sker med dieseln när den sprutas in i cylindern på en motor.

Har du hört någon som rekommenderar skärbrännare eller liknande när dom plockar ut villaoljetankar?
Håller med. Hälla i diesel borde göra läget mycket sämre. Avfettning som inte heller dunstar fort borde också vara olämpligt. Varför avfetta, det finns inget att avfetta i en bensintank? Tömmer du bensintanken och ser till att den ventileras dunstar och försvinner bensinen hyffsat fort. Det gör inte diesel.

Jag skulle tömt tanken, förvarat den i rumstemperatur och blåst ur den med jämna mellanrum tills det inte luktar bensin.

Är det så mycket bensin kvar att man anser det säkrast att fylla tanken med obrännbar gas så skall man nog inte svetsa på tanken som glad amatör.

Det här är min egen åsikt och jag jobbar inte med att svetsa bensintankar. Jobbar man med att svetsa bensintanker gör man säkert på något annat sätt p g a kunden kanske inte vill vänta en vecka på att få sin tank fixad.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag tycker det är bra med både hängslen och livrem en sån här gång så jag tycker det är en god ide.
Skall man ha tanklocket på då så att den syrefria gasen inte försvinner ut och ersätts med luft? Det blir ett moment 22 för om innehållet i bensintanken tar eld blir det mycket värre smäll om locket sitter på men å andra sidan är risken att det tar eld mindre om tanken fylls med syrefri gas och locket sitter på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skall man ha tanklocket på då så att den syrefria gasen inte försvinner ut och ersätts med luft? Det blir ett moment 22 för om innehållet i bensintanken tar eld blir det mycket värre smäll om locket sitter på men å andra sidan är risken att det tar eld mindre om tanken fylls med syrefri gas och locket sitter på.

Nej, öppen tank såklart.
Använder man avgaserna från bilen så kommer dom ju cirkulera och ersättas av nya avgaser hela tiden.

Använder man kvävgas så har man också utsläpp och lågt tryck på regulatorn. Så ser regulatorn till att trycket hålls begränsat
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
”””och sen "boffa" tanken med att tända vid tanklocket har gjorts i ungdomen och jag lever ju ännu men är räddare (kanske klokare) nu för tiden.”””

Det här är roligt för oss Stockholmare där betydelsen av ”boffa” är att helt enkelt sniffa bensin?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nej, öppen tank såklart.
Använder man avgaserna från bilen så kommer dom ju cirkulera och ersättas av nya avgaser hela tiden.

Använder man kvävgas så har man också utsläpp och lågt tryck på regulatorn. Så ser regulatorn till att trycket hålls begränsat
Avgastricket kör man bara för att rensa ur bensinångor, jag hoppas att alla förstår att tanken skall vara torr/tömd ordentligt. Och som tidigare påpekats, avgaserna skall komma från en bensindriven motor.
Vill man ha rotgas så kan man ju använda sodastreamerpatronen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kommer givetvis att se till att tankarna i frånga är helt tomma från bensin och annan vätska, etanol vatten efter att dessa sköljs och man sen ventilerar ut dom med tryckluft i några dagar eller en vecka.

Sen då det gäller rotgas hur ska man tänka där på utsläppet av gasen? Använder man argon så ska man väl ha utloppet för gasen i toppen av tanken så luften pressas ut då gasen är tung, sen är nästa fråga hur man mycket man ska strypa utloppet? Ska man tejpa igen tanklocket och sticka några hål i tejpen om man matar in rotgas i bensinkranen som om man svetsar rostfritt? Med öppet tanklock känns det ut som att det kommer att gå åt mycket gas.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kommer givetvis att se till att tankarna i frånga är helt tomma från bensin och annan vätska, etanol vatten efter att dessa sköljs och man sen ventilerar ut dom med tryckluft i några dagar eller en vecka.

Sen då det gäller rotgas hur ska man tänka där på utsläppet av gasen? Använder man argon så ska man väl ha utloppet för gasen i toppen av tanken så luften pressas ut då gasen är tung, sen är nästa fråga hur man mycket man ska strypa utloppet? Ska man tejpa igen tanklocket och sticka några hål i tejpen om man matar in rotgas i bensinkranen som om man svetsar rostfritt? Med öppet tanklock känns det ut som att det kommer att gå åt mycket gas.

Tejpa tanklocket låter väl som en utmärkt ide eller sätt dit tanklocket, det är ju ventilerat. Förutsatt att det inte är någon envägsventil som bara släpper in luft men det tvivlar jag på att.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En slang/rör från avgasröret på bilen ner i tanken som ska svetsas och låt bilen stå på tomgång i 15 minuter så "dödar" du alla eventuella spår av brännbara rester i tanken. Har funkat på alla tankar jag har svetsat. Förmodligen går det lika bra med kolsyra.

Om du bara ska ha ett extra rör ner i tanken så kan du ju överväga att hårdlöda, eventuellt sätta dit en AN-nippel eller bara en mutter.
Kombinationen
av inerta gaser (för det lär in vara extremt lite syre i avgaser)
plus
varma gaser (=avgaserna) som värmer tanken och kokar av bensinrester är svår att slå ! :)
Tycker jag !
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Eftersom många verkar att ha skräck för att svetsa i bensintankar, är det någon som vet om den optimala blandningen bensin vs luft?
Alltså när det är som farligast..
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top