Svetsa i bensintank

Tejpa locket känns ju lite säkrare om nåt händer blåser ju repen loss lättare än ett tanklock, i detta fallet kan det nog bli så att man får mäta rotgas via tankluftningens rör och ha utlopp vid kranen då jag ska svetsa på undersidan.

Tror det kan vara svårt att få värme på en tank från avgaserna från bilen, i alla fall just nu när det är -19.

Nu finns KLR tanken på Coop så jag får se hur den ser ut ikväll. Åtgärd ett blir att tömma abetsbänken i garaget från krut och tändhattar, det känns som en bra första åtgärd?
 
Jag har tömt, sköljt med vatten 2-3 ggr, låtit lufta 1-2 dagar, sköljt igen sedan blåst ut med tryckluft. Sedan svetsat.
 
Eftersom många verkar att ha skräck för att svetsa i bensintankar, är det någon som vet om den optimala blandningen bensin vs luft?
Alltså när det är som farligast..
Det är väl på vintern.
På sommaren är det så mycket bensingaser (så lite luft) i tanken att det finns risk det inte smäller.
Om vi tänker på att röka på en bensinstation och fimpa i tanken. (GÖR INTE DET ! FÖRBJUDET !)
 
Det är väl på vintern.
På sommaren är det så mycket bensingaser (så lite luft) i tanken att det finns risk det inte smäller.
Om vi tänker på att röka på en bensinstation och fimpa i tanken. (GÖR INTE DET ! FÖRBJUDET !)

Nej, det är ju just när ångorna som blandar sig med luften som det är högst risk att det blir så hög koncentration bränsleångor i luften så det kan explodera istället för att brinna.

Diesel förångas inte lika lätt som bensin, det är därför den är mer svårantändlig om du tex har spillt ut lite och försöker tända på marken. Det är ont om de flyktiga ämnena som är lättast att tända.
 
Jag hade en tank som låg på en hylla i över ett år utan tanklock. Jag skulle skära loss tanklocket och några centimeter runt om för att försöka hårdlöda dit ett coolare lock med lite plåtfläns kvar. Vi skojade och testade med en gaslåga över öppningen och det smällde till en eldslåga ur tanken. True story, och lite svårt att fatta
 
Det är en kapsyl bensin i ett fat motsvarande volym av 200l..
Chronic's sista inlägg ger en bra bild på sanningen..
 
Nej, det är ju just när ångorna som blandar sig med luften som det är högst risk att det blir så hög koncentration bränsleångor i luften så det kan explodera istället för att brinna.

Diesel förångas inte lika lätt som bensin, det är därför den är mer svårantändlig om du tex har spillt ut lite och försöker tända på marken. Det är ont om de flyktiga ämnena som är lättast att tända.

Ja det är avdunstningen som brinner även om det gäller ett vedträ eller plastbit....
 
Det är en kapsyl bensin i ett fat motsvarande volym av 200l..
Chronic's sista inlägg ger en bra bild på sanningen..

Eller 1.3 gram bränsle i en 10 liters tank, = 1 ml = ett kryddmått.

Då tänker man kanske att ett kryddmått är ju faktiskt en liten pöl i botten på tanken, men skulle man "måla" väggarna inne i tanken med den mängden skulle det bara räcka till att måla en bråkdel av insidan.

Värmer man istället denna 1 ml bränsle så det är ånga syns det inte alls i tanken.
 
Jag hade en tank som låg på en hylla i över ett år utan tanklock. Jag skulle skära loss tanklocket och några centimeter runt om för att försöka hårdlöda dit ett coolare lock med lite plåtfläns kvar. Vi skojade och testade med en gaslåga över öppningen och det smällde till en eldslåga ur tanken. True story, och lite svårt att fatta

Det är ju detta man hört att vissa haft bensintankar som legat tomma länge som ändå har smällt, vad är det som gör detta? Hur man det vara kvar bensinen eller vad det nu är trots att tanken är torr och tom, kan man verkligen gå en tank i år utan att gasen lyckats ventileras ut ur den? Blir den kvar i porer och rost fast tanken är torr?
 
En Tank kan ha legat länge men Bensinen går in i Metallen.
Det blir ingen stor smäll, men en liten puff.
Jag tillhör dem som inte måste göra allt själv.
Svetsning av Bensintank lämmnar jag till någon som kan!
 
Last edited:
Det är ju detta man hört att vissa haft bensintankar som legat tomma länge som ändå har smällt, vad är det som gör detta? Hur man det vara kvar bensinen eller vad det nu är trots att tanken är torr och tom, kan man verkligen gå en tank i år utan att gasen lyckats ventileras ut ur den? Blir den kvar i porer och rost fast tanken är torr?
Ja porer påstod någon svetsare. Denna tank spolade vi dessutom ur med avfettningsmedel innan också och torkade med tryckluft
 
Nu har KLR tanken kommit och jag har börjat med att ta bort det lite taffliga försöket till fästen bestående av osb-skiva och epoxylim för att få tanken att passa om det var en TT600. Har googlat hur fästena ser ut på på Tengai tanken och det bli till att svetsa på plåtarna som går nedåt och sen göra nya halvor att svetsa fast på plåtarna för gummikuddarna på ramen.

Tanken var ju billig så det är ju värt ett försök men lite surt att man ska behöva göra nya fästen på en tank som i annat fall skulle passt direkt på ramen. Men med lite tur kan jag kanske fixa fästena så sadeln passar utan att ändra nåt på den.

Här är fästena som ska fixas till och kräver svetsning
20231119_134120.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top