Svetsa i bensintank

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tejpa locket känns ju lite säkrare om nåt händer blåser ju repen loss lättare än ett tanklock, i detta fallet kan det nog bli så att man får mäta rotgas via tankluftningens rör och ha utlopp vid kranen då jag ska svetsa på undersidan.

Tror det kan vara svårt att få värme på en tank från avgaserna från bilen, i alla fall just nu när det är -19.

Nu finns KLR tanken på Coop så jag får se hur den ser ut ikväll. Åtgärd ett blir att tömma abetsbänken i garaget från krut och tändhattar, det känns som en bra första åtgärd?
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Jag har tömt, sköljt med vatten 2-3 ggr, låtit lufta 1-2 dagar, sköljt igen sedan blåst ut med tryckluft. Sedan svetsat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom många verkar att ha skräck för att svetsa i bensintankar, är det någon som vet om den optimala blandningen bensin vs luft?
Alltså när det är som farligast..
Det är väl på vintern.
På sommaren är det så mycket bensingaser (så lite luft) i tanken att det finns risk det inte smäller.
Om vi tänker på att röka på en bensinstation och fimpa i tanken. (GÖR INTE DET ! FÖRBJUDET !)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl på vintern.
På sommaren är det så mycket bensingaser (så lite luft) i tanken att det finns risk det inte smäller.
Om vi tänker på att röka på en bensinstation och fimpa i tanken. (GÖR INTE DET ! FÖRBJUDET !)

Nej, det är ju just när ångorna som blandar sig med luften som det är högst risk att det blir så hög koncentration bränsleångor i luften så det kan explodera istället för att brinna.

Diesel förångas inte lika lätt som bensin, det är därför den är mer svårantändlig om du tex har spillt ut lite och försöker tända på marken. Det är ont om de flyktiga ämnena som är lättast att tända.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en tank som låg på en hylla i över ett år utan tanklock. Jag skulle skära loss tanklocket och några centimeter runt om för att försöka hårdlöda dit ett coolare lock med lite plåtfläns kvar. Vi skojade och testade med en gaslåga över öppningen och det smällde till en eldslåga ur tanken. True story, och lite svårt att fatta
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Det är en kapsyl bensin i ett fat motsvarande volym av 200l..
Chronic's sista inlägg ger en bra bild på sanningen..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nej, det är ju just när ångorna som blandar sig med luften som det är högst risk att det blir så hög koncentration bränsleångor i luften så det kan explodera istället för att brinna.

Diesel förångas inte lika lätt som bensin, det är därför den är mer svårantändlig om du tex har spillt ut lite och försöker tända på marken. Det är ont om de flyktiga ämnena som är lättast att tända.

Ja det är avdunstningen som brinner även om det gäller ett vedträ eller plastbit....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är en kapsyl bensin i ett fat motsvarande volym av 200l..
Chronic's sista inlägg ger en bra bild på sanningen..

Eller 1.3 gram bränsle i en 10 liters tank, = 1 ml = ett kryddmått.

Då tänker man kanske att ett kryddmått är ju faktiskt en liten pöl i botten på tanken, men skulle man "måla" väggarna inne i tanken med den mängden skulle det bara räcka till att måla en bråkdel av insidan.

Värmer man istället denna 1 ml bränsle så det är ånga syns det inte alls i tanken.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag hade en tank som låg på en hylla i över ett år utan tanklock. Jag skulle skära loss tanklocket och några centimeter runt om för att försöka hårdlöda dit ett coolare lock med lite plåtfläns kvar. Vi skojade och testade med en gaslåga över öppningen och det smällde till en eldslåga ur tanken. True story, och lite svårt att fatta

Det är ju detta man hört att vissa haft bensintankar som legat tomma länge som ändå har smällt, vad är det som gör detta? Hur man det vara kvar bensinen eller vad det nu är trots att tanken är torr och tom, kan man verkligen gå en tank i år utan att gasen lyckats ventileras ut ur den? Blir den kvar i porer och rost fast tanken är torr?
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
En Tank kan ha legat länge men Bensinen går in i Metallen.
Det blir ingen stor smäll, men en liten puff.
Jag tillhör dem som inte måste göra allt själv.
Svetsning av Bensintank lämmnar jag till någon som kan!
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är ju detta man hört att vissa haft bensintankar som legat tomma länge som ändå har smällt, vad är det som gör detta? Hur man det vara kvar bensinen eller vad det nu är trots att tanken är torr och tom, kan man verkligen gå en tank i år utan att gasen lyckats ventileras ut ur den? Blir den kvar i porer och rost fast tanken är torr?
Ja porer påstod någon svetsare. Denna tank spolade vi dessutom ur med avfettningsmedel innan också och torkade med tryckluft
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har KLR tanken kommit och jag har börjat med att ta bort det lite taffliga försöket till fästen bestående av osb-skiva och epoxylim för att få tanken att passa om det var en TT600. Har googlat hur fästena ser ut på på Tengai tanken och det bli till att svetsa på plåtarna som går nedåt och sen göra nya halvor att svetsa fast på plåtarna för gummikuddarna på ramen.

Tanken var ju billig så det är ju värt ett försök men lite surt att man ska behöva göra nya fästen på en tank som i annat fall skulle passt direkt på ramen. Men med lite tur kan jag kanske fixa fästena så sadeln passar utan att ändra nåt på den.

Här är fästena som ska fixas till och kräver svetsning
20231119_134120.jpg
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top